Får man fråga varför? Jag menar, kan man en kamera så kan man oftast precis alla andra också. Skillnaden är ju bara placeringen på knapparna, men det behöver man inte direkt nån bok till...
Nä, det är precis det du inte gör. Jag kan räkna upp ett antal funktioner och inställningar i exv. NEX 7 och andra Sony-kameror som folk med den inställningen aldrig skulle hittat.
Med den inställningen skulle man missat:
- Focus peaking och focusing aid (kamerans för mig viktigaste funktioner)
- DMF (Direct Manual Focus och hur den samspelar med just peakingen formidabelt bra med E-mountobjektiven.
- Man skulle inte förstått att EVF:en kan konfigureras med en massa olika overlayer (för de har man ju ingen aning om att de finns om man bara haft optiska sökare)
- Quick Navi som låter användaren skräddarsy hela gränssnittet är inte helt lätt att begripa på fri hand.
- Möjlighet ställa in kameran så att den kommer ihåg senaste menyval som använts (detta tillsammans med Quick Navi gör att man slipper gnälla på det överlastade menysystemet som en del som inte fattat detta ofta gör).
- Live View har "effects on" påslaget vilket en del tycker är bra när det visar i Live View vilken effekt deras exponeringsval har bl.a. Eftersom det funkar lika dant i EVF-sökaren så blir i alla fall jag galen på det. Kör jag exv. med spotmätning i ljust dagsljus med EVF:en så för den mig till randen av ett epilepsianfall. Viktigt då att fatta att den kan stängas av.
- Tips att stänga av automatisk visning av tagen bild var heller inte dump. För med det avstängt så blir kameran snabbt klar för nästa bild istället vilket är mycket bättre för mig i alla fall.
Listan kan göras bra mycket längre beroende på tycke och smak.
Sen är det väl lite synd att köpa en Porsche om man ändå ska köra den som en Folkvagn eller hur? Annars tror jag det är väldigt vanligt med denna typ av inställning främst hos män. Kvinnor käser ju mer än män och de läser instruktioner mer än män också.