Annons

Sony Nex-7

Yes! Det bästa med den är ju att man kan stänga av videoknappen.
Annars var det väl inte mycket att orda om. Hoppas de kollat lite på laggning vid påslag.

Guide-bok? + lovsång

Först frågan, så den inte glöms bort:

Jag brukar försöka få tag i ordentliga handböcker till de kameror jag samlat på mig. Nu, naturligtvis, Nex-7an. Hittar tre på Amazon: David Busch's "Sony Alpha NEX-7 Guide to Digital Photography" för lite över 18 USD, "The Complete Guide To Sony's Nex-7 Mirrorless Camera" av Gary Friedman för nästan 48 USD, och "The Sony Alpha NEX-7: The Unofficial Quintessential Guide" av Carol F. Roullard för ungefär samma pris som Busch. Någon som har koll på vilken man bör ta? Gary Friedmans har fått både ris och ros ...

Sen!
Glädjen över Nex-7an. Äntligen har analognörden hittat den perfekta kompanjonen.
Har skaffat en drös med adaptrar: till Nikkor, till Olympus OM, till Olympus Pen, och till Leica M. Njuter av att kunna använda alla gamla fina objektiv igen efter 20-30-45 år! De som mest sitter på Nex-huset är dock de äldsta Pen-FT objektiven: Zuiko 38mm/1,8, Zuiko 20mm/3,5 och Zuiko 50-90mm/3,5. Tänk att jag aldrig såg de objektivens höga klass när de satt på Pen FT-n ... Nu, med ljusstark sökare och fokushjälpen är de suveräna. Har faktiskt oftare Zuiko 38mm/1,8 än Voigtländer Nokton 40mm/1,4, trots den senares användarvänlighet med ordentliga klackar på både bländarring och avståndsring. Zuikon är mindre, lättare, närgräns typ 30 cm, och skarpt som bara den.
Macro-objektivet Micro Nikkor 60mm/2,8 är också riktigt roligt på Nex-7an. Men stort och tungt i förhållande till huset. För att inte tala om Tamron 70-200mm/2,8 ... katt bland hermelinerna, men förhållandevis skarpt (till den billiga penningen!)
Jag tror att man nog kan kalla detta för en slags förälskelse ... Nex-7an är alltid med. Det var länge sedan det var så med någon kamera, tror faktiskt den senaste var Olympus OM2an ...

Jag tyckte den var helt OK; men den tillförde ärligt talat inte jättemycket för mig. Något som däremot oroar mig är om jag måste hitta tillbaks till alla inställningar om jag uppgraderar FW.

Tack.

Uppgraderade firmware igår, alla inställningarna är kvar som de var innan, med det tacknämliga tillägget att kunna stänga av videoknappen.

Tack.

Uppgraderade firmware igår, alla inställningarna är kvar som de var innan, med det tacknämliga tillägget att kunna stänga av videoknappen.

Ah, tack! Min fuji tappade allt sånt vid uppgradering, så Sony har gjört nåt rätt åtminstone :) Det enda jag är vill ha är att stänga av videoknappen ...

Får man fråga varför? Jag menar, kan man en kamera så kan man oftast precis alla andra också. Skillnaden är ju bara placeringen på knapparna, men det behöver man inte direkt nån bok till...

Många moderna kameror har en miljard funktioner, och det kan vara till hjälp att läsa andras erfarenheter av en sån kamera.

Får man fråga varför? Jag menar, kan man en kamera så kan man oftast precis alla andra också. Skillnaden är ju bara placeringen på knapparna, men det behöver man inte direkt nån bok till...

För att jag tycker det är roligt! Sen lär jag mig något då och då också, faktiskt. :)

Min D3 tar nån timme att ställa in om man ska hitta tillbaks till allt, och då är det inte säkert att jag gjort rätt från början :)

Tack! Värt nästan tre ggr pengarna?

Det beror nog på vad man söker efter. Det finns ju mycket elementärt i den, men också bra genvägar. Numera använder jag min NEX-7 uteslutande manuellt tillsammans med mina Nikon- och Canongluggar och för det behövs ingen egentligen ingen fördjupningsbok.

Jag har inte kollat de andra 2 du nämner så det är mycket möjligt att de trots sitt väsentligt billigare pris tillför dig just det du vill ha.

Jag hoppas du får svar av någon på tråden som kollat de böckerna.

//Lennart

Min D3 tar nån timme att ställa in om man ska hitta tillbaks till allt, och då är det inte säkert att jag gjort rätt från början :)

En sketen D3:a ska max ta 48 minuter att ställa tillbaks de personliga inställningarna man gjort:på :)

Å andra sidan borde varenda kamera ha en funktion som gör att man kan göra en backup på aktuell fungerande inställning med ALLA de ändringar man gjort i customfunktionerna. Förslagsvis på ett minneskort. Det händer ju faktiskt ibland att man är tvungen att köra en total reset på en kamera och då går ju personliga inställningar åt skogen.

//Lennart

En sketen D3:a ska max ta 48 minuter att ställa tillbaks de personliga inställningarna man gjort:på :)

Å andra sidan borde varenda kamera ha en funktion som gör att man kan göra en backup på aktuell fungerande inställning med ALLA de ändringar man gjort i customfunktionerna. Förslagsvis på ett minneskort. Det händer ju faktiskt ibland att man är tvungen att köra en total reset på en kamera och då går ju personliga inställningar åt skogen.

//Lennart

Med D3:an kan jag göra just det - alltså spara alla inställningar på minneskort och återställa dem på en annan kamera. Att det inte går på Sony NEX (eller diverse andra kameror) är en klar miss enligt mig.

Först frågan, så den inte glöms bort:

Jag brukar försöka få tag i ordentliga handböcker till de kameror jag samlat på mig. Nu, naturligtvis, Nex-7an. Hittar tre på Amazon: David Busch's "Sony Alpha NEX-7 Guide to Digital Photography" för lite över 18 USD, "The Complete Guide To Sony's Nex-7 Mirrorless Camera" av Gary Friedman för nästan 48 USD, och "The Sony Alpha NEX-7: The Unofficial Quintessential Guide" av Carol F. Roullard för ungefär samma pris som Busch. Någon som har koll på vilken man bör ta? Gary Friedmans har fått både ris och ros ...

Jag köpte Friedmans bok från hans hemsida (496 sidor färg, 26.45 USD i pdf-format) häromdagen. Har inte hunnit läsa så mycket än men det finns väldigt mycket information om egna inställningar för de olika knapparna/rattarna vilket jag behöver sätta mig in i. De andra böckerna känner jag inte till.

Mathias

Nä, det är precis det du inte gör. Jag kan räkna upp ett antal funktioner och inställningar i exv. NEX 7 och andra Sony-kameror som folk med den inställningen aldrig skulle hittat.

Med den inställningen skulle man missat:

- Focus peaking och focusing aid (kamerans för mig viktigaste funktioner)
- DMF (Direct Manual Focus och hur den samspelar med just peakingen formidabelt bra med E-mountobjektiven.
- Man skulle inte förstått att EVF:en kan konfigureras med en massa olika overlayer (för de har man ju ingen aning om att de finns om man bara haft optiska sökare)
- Quick Navi som låter användaren skräddarsy hela gränssnittet är inte helt lätt att begripa på fri hand.
- Möjlighet ställa in kameran så att den kommer ihåg senaste menyval som använts (detta tillsammans med Quick Navi gör att man slipper gnälla på det överlastade menysystemet som en del som inte fattat detta ofta gör).
- Live View har "effects on" påslaget vilket en del tycker är bra när det visar i Live View vilken effekt deras exponeringsval har bl.a. Eftersom det funkar lika dant i EVF-sökaren så blir i alla fall jag galen på det. Kör jag exv. med spotmätning i ljust dagsljus med EVF:en så för den mig till randen av ett epilepsianfall. Viktigt då att fatta att den kan stängas av.
- Tips att stänga av automatisk visning av tagen bild var heller inte dump. För med det avstängt så blir kameran snabbt klar för nästa bild istället vilket är mycket bättre för mig i alla fall.

Listan kan göras bra mycket längre beroende på tycke och smak.

Sen är det väl lite synd att köpa en Porsche om man ändå ska köra den som en Folkvagn eller hur? Annars tror jag det är väldigt vanligt med denna typ av inställning främst hos män. Kvinnor käser ju mer än män och de läser instruktioner mer än män också.

Jag köpte Friedmans bok från hans hemsida (496 sidor färg, 26.45 USD i pdf-format) häromdagen. Har inte hunnit läsa så mycket än men det finns väldigt mycket information om egna inställningar för de olika knapparna/rattarna vilket jag behöver sätta mig in i. De andra böckerna känner jag inte till.

Mathias

Tack – det var ju rätt mycket billigare! Å andra sidan ÄR jag en gammal gubbe som gillar att bläddra "IRL" med riktigt papper, så jag går nog på pappersvarianten.

Menar du att det inte står i manualen hur man ställer in focus peaking?

Manualen är skitdålig. Det är här Gary Friedman verkligen gjort en insats för han går igenom allt i minsta detalj och nämner inte bara att menyvalet finns utan talar också om hur allt funkar i detalj. Den uthålligheten har få kameraköpare själva.

Men jag tolkade inlägget "som att om man vet allt om kameror redan sedan långt tidigare så behöver man väl inte läsa någon manual heller". Problemet med en del av de finesser jag nämt är att om man inte vet att de finns så kanske man inte letar efter dem. Nu vet många vad peaking är men vet man inte det kommer man aldrig ens att leta. Jag vet folk som aldrig slagit på DMF heller innan jag påpekat att de kanske missat något.

Så jag vet att folk som redan sett allt under solen riskerar att missa en del funktioner och finesser som faktiskt är bra. Det är typ samma mekaniskmer som gör att folk kör på grund för att de aldrig skulle göra sig omaket att läsa ett sjökort. Skillnaden är bara att konsekvenserna är betydligt mildare.

Peakig är alltså avslagen by default, vilket är konstigt och den går bara att slå på om kameran är ställd i MF-läge. Vilket kan tyckas ännu konstigare. En del har inte lyckats slå på den fast de gjort sina försök och det har slutat med att de skrivit på FS och bett om hjälp.

Jag är en stor fan av Friedman. Han gör en stor insats och är en komparativ fördel för Sony. Det som är bra med hans E-böcker är ju att de inte bara är en detaljerad kommenterad manual utan även en "fotokurs" som direkt i sina exempel kan relatera till just din kameramodell och det är ett väldigt bra koncept rent pedagogiskt.

Nä, det är precis det du inte gör. Jag kan räkna upp ett antal funktioner och inställningar i exv. NEX 7 och andra Sony-kameror som folk med den inställningen aldrig skulle hittat.

Mja okejdå. Tänkte mer typ att har man som jag haft t ex en Nikon D90 och uppgraderat till t ex D700 så är allting väldigt likadant. O varje gång jag har pillat på en Canon-kamera så har det inte varit speciellt svårt att förstå mig på den.
O sen är det ju faktiskt inte speciellt svårt att kolla igenom alla menyer o hitta grejer som att slå på Focus Peaking eller massa EVF-grejer. Enda som kanske är svårt att komma på på fri hand är om det skulle råka finnas nån konstig knappkombination för att få igång nåt eller så, men sånt finns typ inte alls på kameror såvitt jag vet iaf.

Kort o gott, kameror är oftast så pass logiska att man aldrig behöver använda sig av en instruktionsbok...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar