Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony RX100 IV och RX10 II är lanserade

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med helt. Är väldigt ointressant att lägga en massa pengar på 4K när standarden inte är helt satt, man får betala exremt mycket i början av teknikintroduktionen, och; det finns inte i princip något vettigt utbud med material av 4K att konsumera och använda sin dyrköpta apparater till.

Det sagt; jag är faktiskt väldigt tacksam att andra är villiga att ta den initiala "smällen", för även den fasen i utvecklingen måste ju passeras och även finansieras. Är bara glad att det inte är jag som gör det.

Jag är inte överdrivet intresserad av 4K i dagsläget heller (även om jag inte ser det som en nackdel). Full HD räcker gott och länge.

Kalla min kritik orättvis men jag tycker Panasonic har mycket bättre priser än Sony utan att vara sämre. LX100, FZ1000 och GH4 är alla prisvärda med tanke på vad du får.

Mycket prisvärda håller jag med om, men de två senare är ju i en helt annan division storleksmässigt.

Ja, LX100 är större än RX100 IV men jag hade hellre valt full HD för bättre pris eller valt lite större LX100 och fått 4K på allvar. Min åsikt förstås.

Det är väl (bland annat) med tanke på de som tycker ett lägre pris är viktigare än 4K-video som Sony har kvar RX100 III i sortimentet. Och tycker man större storlek är ok så är det ju inte RX100-modellerna man skall titta efter - det är en modellserie där just storleken är huvudnumret, med de kompromisser det ger.

Igen, jag vill nog ändå påstå att det känns lite orättvist att jämföra prestanda hos RX100 IV rakt av med större kameror när själva huvudpoängen med den (och dess RX100-syskon) är just att den är så liten att den går ned i en ficka. Skall du jämföra dem med något ur Panasonics sortiment hamnar du kanske snarare hos GM1 och GM5, och de har inte 4k alls. Samma med Canon G7X som jag håller med dig om är en relevant jämförelse med RX100-serien.

Mja.. hur är det att handhålla och filma med 4K, blir väl stativ för hela slanten, eller finns det något stabilliseringssystem som klarar av det. 4K i TV fungerar bara med inspelat material i 4K, tänker framtiden ge oss högre upplösning än full HD så att vi får ännu bättre stillbildsvisning då våra kameror blir mer och mer pixelrika.

//Bengt.

Ahh, du är nog en av de första på Fotosidan så du får gärna berätta vartefter du testar olika saker. :)

Det kan jag göra. Jag har hittills bara tagit några bilder. Jämför jag lite snabbt bildkvalitet i bra ljus så kan jag inte påstå att jag ser någon direkt skillnad mot RX 100 mark I. Kanske det har hänt en del vid sämre ljusförhållanden. Däremot innehåller ju kameran mycket mer funktionalitet än mark I, jag har ingen mark III men där kanske skillnaden inte är så stor.

Men jag kanske får anledning att revidera lite :) Jag får återkomma med lite mer detaljer.

Ser jag till högisobilder så är det väl inte där kameran har sin styrka jämfört med tidigare sensor och kamera modeller . det är att läsa ut en massa snabb data vid video genom buffertminne.bilder/sekund

Det kan jag göra. Jag har hittills bara tagit några bilder. Jämför jag lite snabbt bildkvalitet i bra ljus så kan jag inte påstå att jag ser någon direkt skillnad mot RX 100 mark I. Kanske det har hänt en del vid sämre ljusförhållanden. Däremot innehåller ju kameran mycket mer funktionalitet än mark I, jag har ingen mark III men där kanske skillnaden inte är så stor.

Men jag kanske får anledning att revidera lite :) Jag får återkomma med lite mer detaljer.

Skulle vara kul att få en uppdatering!

Tycker att både RX100 mk3 och mk4 är högintressanta som framtida pocketkameror att ersätta min S95. Dock personligen lite svårt att motivera mig att betala över 10KSEK för en pocketkamera, såvida den inte presterar grymt fantastiskt bra. Så antingen så får det bli en mk3, eller vänta 1-2 år tills mk4 ersatts och gått ner i pris. Vore dock högintressant att få lite återkoppling ifrån dig som har en (har bara testfotat lite snabbt i butik med fyran).

Skulle vara kul att få en uppdatering!

Tycker att både RX100 mk3 och mk4 är högintressanta som framtida pocketkameror att ersätta min S95. Dock personligen lite svårt att motivera mig att betala över 10KSEK för en pocketkamera, såvida den inte presterar grymt fantastiskt bra. Så antingen så får det bli en mk3, eller vänta 1-2 år tills mk4 ersatts och gått ner i pris. Vore dock högintressant att få lite återkoppling ifrån dig som har en (har bara testfotat lite snabbt i butik med fyran).

Mk4 är en riktigt bra kamera. Men som sagts tidigare, det är filmfunktionen som skiljer, eftersom man har en ny snabbare sensor så kan man lagra mer data och filma 4k, slowmotion och så. Även 16 bilder per sekund mot 10, det är också en snabbare bländare för riktigt ljusa förhållanden.

Men bildmässigt jämfört med mk3 så är det ingen skillnad. Så jag håller med föregående talare, behöver du inte 4 k eller slowmotion så är mk3 det mest prisvärda valet. Även om mk 4 är riktigt bra så tycker jag den är lite över-prissatt jämfört med mk3.

Jag rekommenderade nyligen en mk3 till en bekant. Själv är jag nöjd med mk4, men jag ville ju ha 4k också :)

Någon annan har nämnt att man skall kunna plocka ut stillbilder från 4K med runt 16-17Mp, vet ej om det är sant, för det pratas väldigt lite om det. Är det sant så är det ingen dålig bonus.

Man har läst om så många spännande sensorpatent från Sony, BSI-lösningen är väl en vid det här laget en rätt så gammal ide som funnits i äldre kompakter, största förtjänsten verkar vara möjligheten till dom olika höghastighetslägena.

För övrigt går det ju inte se att några trolleri skillnader från någon tillverkare, även om det skiljer några år mellan modellerna.

//Bengt.

Någon annan har nämnt att man skall kunna plocka ut stillbilder från 4K med runt 16-17Mp, vet ej om det är sant, för det pratas väldigt lite om det. Är det sant så är det ingen dålig bonus.

Man har läst om så många spännande sensorpatent från Sony, BSI-lösningen är väl en vid det här laget en rätt så gammal ide som funnits i äldre kompakter, största förtjänsten verkar vara möjligheten till dom olika höghastighetslägena.

För övrigt går det ju inte se att några trolleri skillnader från någon tillverkare, även om det skiljer några år mellan modellerna.

//Bengt.

Ja man kan fota samtidigt som man filmar, jag har dock aldrig använt det.
Om jag har en negativ punkt så är det batteritiden, det är löjligt dålig, men det gäller förmodligen alla kompakter av denna storlek, nackdelen med att inte spegel.

Superslowmo är användbärt i hastigheter av 240f/ps, dvs 10 ggr långsammare om man kör 24f/ps, kameran klarar 1000f/ps men då är det kalle Anka kvalitet som endast duger till facebook.

Mk III vs Mk IV: en skillnad som är viktig för mig är sökaren. Jag provade dem bredvid varandra i butiksmiljö. Nya sökaren hade dramatiskt mycket högre uppdateringsfrekvens. I jämförelse kändes Mk III som en slideshow.
Jag har inte läst något om det, men där och då var det så. Kan vara bra att känna till.
Som referens kändes sökaren i LX100 lika mjuk som Mk IV.

Mk III vs Mk IV: en skillnad som är viktig för mig är sökaren. Jag provade dem bredvid varandra i butiksmiljö. Nya sökaren hade dramatiskt mycket högre uppdateringsfrekvens. I jämförelse kändes Mk III som en slideshow.
Jag har inte läst något om det, men där och då var det så. Kan vara bra att känna till.
Som referens kändes sökaren i LX100 lika mjuk som Mk IV.

Det stämmer, den har fått ett lyft. Kameran som helhet är nog lite snabbare också.

Bättre bildkvalitet, dels tack vara en förbättrad sensor och dels tack vare högre ljusstyrka i teleläge..

Fast objektivet ger ju lite mer vidvinkel, men å andra sidan mindre tele, vilket man nog bör vara medveten om. Dock är det som sagt ljusstarkare i teleläget.

Skärmen är vinklingsbar på version II och framåt, något som ju kan vara intressant.

4K-video utgörs av "rutor" som är 8.8 Mpixel så det går inte att plocka ut större stillbilder än så.

Om kameran kan använda hela sensorn för att ta en stillbild även medan den registrerar video så har man förstås inte ovanstående begränsning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar