FlyerOne
Aktiv medlem
Är inte klar över vad du menar? Först säger du att RX100 IV inte kan ge 16-17 Mp stillbilder under strömmande video, eftersom det "inte går" att plocka ut större stillbilder än 8,8 Mp. Trots att den gör det .4K-video utgörs av "rutor" som är 8.8 Mpixel så det går inte att plocka ut större stillbilder än så.
Om kameran kan använda hela sensorn för att ta en stillbild även medan den registrerar video så har man förstås inte ovanstående begränsning.
Sedan att OM den inte har denna begränsning, så går det.
Din avsikt lär ju knappast ha varit att skriva nonsens, så jag försöker förstå vad det kan vara du menar. Enda jag kan komma på är att det egentligen är en fråga - hur tusan gör dom?
Det är riktigt att det finns ett antal 4K kameror som plockar ut 8 Mp stillbilder ur videoströmmen - den begränsningen gör att det blir enklare och billigare, klart mindre avancerad teknik erfordras.. Men videobilderna från RX100 IV-kamerornas 20 Mp sensor plockas INTE fram genom lineskipping eller binning, vilket är det normala för för stillbildskameror under videoinspelning. Vill man göra detta går det genom att dels utföra sensorutläsning och bildprocessorbehandling avsevärt snabbare (typ 5 gånger snabbare), och dels genom att sampla HELA sensorn, således alla 20 Mp. Sedan kör man med två separata kanaler, den ena för video som downsamplas till 4K. Den andra, för stillbillder, downsamplas inte, utan man använder 16-17 Mp. Av någon anledning tar man tydligen inte med riktigt alla av sensorns 20 Mp. Det finns ju även enstaka andra stillbildskameror som använder alla sensorns pixlar även vid videoinspelning,, som RX10 II (även RX10 men då för Full HD) och A7s.
Att plocka ut 8 Mp stillbilder från 4K strömmande video är förstås avsevärt mindre krävande. Det blir bara en enda kanal med bilddata att processa - bara att plocka ut en av bilderna ur 4K-strömmen.
Normalt används rolling shutterslutare på videokameror som inte kostar en förmögenhet, vilket ger artefakter vid snabbrörliga objekt. Den betydligt högre utläsningshatigheten från Sonys senaste två sensorgenerationer minskar avsevärt "jelly bean"-effekten. Dvs en golvklubba som svingas ser inte ut som en halvcirkel, utan förblir rak.
Även A7R II har extra snabb utläsning i S35-videoläge och med nedsampling, vilket ger betydligt mindre moire och andra artefakter än någon tidigare stillbildskamera.
.
Senast ändrad: