Jag får nog erkänna att jag tycker kritiken känns en aning orättvis
Alla kameror, precis alla, är kompromisser på något sätt. De består av en mix av för- och nackdelar och ingen kamera har ju enbart fördelar och inga nackdelar. Plus att det blir förstås är omöjligt att se till så att alla kameror har en mix av för- och nackdelar som passar alla köpare.
Visst är en RX10, eller GH4 som du också nämner, bättre 4k-kameror. Men ingen av dem går ned i byxficka vilket RX100 IV faktiskt gör. Och de är bägge tyngre än RX100 IV. Och de är faktiskt dyrare (även om skillnaden mot GH4 är ganska liten, men vänta tills RX100 IV funnits lika länge på marknaden som GH4).
Så hade Sony kunnat bygga RX100 IV med mer än 5 minuter 4k? Tja, kanske genom att göra om chassit (så det rymmer mer värmeledande element), men då hade kameran dels blivit lite större, lite tyngre och med största sannolikt ännu dyrare eftersom man då inte kunnat utnyttja lika mycket gemensamma komponenter med de övriga RX100-modellerna. Ett annat alternativ hade ju varit att utelämna 4k helt och hållet, men det är svårt att se noll minuters 4k som bättre än 5 minuter
Min poäng är att alla lösningar blir kompromisser och att de riktar sig till olika köpare. Jag tror till att börja med att begränsningen på 5 minuter är ganska måttligt irriterande för de flesta köpare (få videoklipp tagna med en hobbykamera är så långa som 5 minuter). Men ännu viktigare är att 5 minuter 4k ändå är hästlängder bättre än att inte ha 4k alls. Det vimlar ju inte direkt av liknande kameror med bättre 4k-prestanda. Vad jag kan se är väl Panasonic LX100 den enda någorlunda jämförbara konkurrenten (kompakt format med 4k och någorlunda stor sensor), men den är faktiskt både större och tyngre, om än betydligt billigare.
Hade det funnits flera jämförbara kameror med bättre 4k-egenskaper hade jag hållit med om kritiken. Men i mina ögon är RX100 IV helt enkelt så bra det blir (mixen storlek/vikt/prestanda) med dagens teknik. Och priset har nog just en hel del att göra med att det finns så lite konkurrens, så 'felet' ligger på ett sätt mer hos Sonys konkurrenter - Sony passar bara på att dra nytta av att ha en hyfsat unik produkt