Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Test av Sony 16mm
http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/page8.asp

Jag är PADI OWS Instructor och UV fotograf och letar efter ett lämpligt UV hus för NEX-7 där tänkte jag använda mitt 16mm.

Om någon här i forumet har erfarenheter av UV hus till NEX-7, skriv då gärna om det.

http://www.bluewaterphotostore.com/product/search/results/taxonomy:276
http://www.nauticam.com/product.asp?id=143

Har ingen erfarenhet av det, men det bästa till NEX-7 lär väl vara Nauticam NA-NEX7

Kostar tyvärr sisådär 17 000 kr.
http://www.japanphoto.se/product/un...ticam-na-nex7-undervattenshus-for-sony-nex-7/

Och i det priset ingår inte dome-porten, vilka finns en hel massa av så man kan välja bättre optik än 16mm, så räkna med ett tillägg av ytterligare 3500 kr för den.

Om man kan nöja sig med en NEX-5N och ett enklare hus så kommer man avsevärt billigare undan.
http://www.linkdelight.com/014545-40M-Underwater-Diving-Camera-Case-for-Sony-NEX-5-16mm-Lens.html

Det är vad jag tänker göra. Kan inte motivera den högre kostnaden och när kameran blir omodern en dag så blir andrahandsvärdet på huset närmast noll, så det är mycket pengaförstöring i det tycker jag.

Linkdelight har visserligen samma hus för NEX-5N med 18-55 också, men jag vill hellre ha det ljusstarkare 16 mm. och den extra vidvinkel det ger, så jag är på jakt efter ett billigt 16 mm. Fast jag vet inte riktigt, en flat port till 16mm kanske ger riktigt risig bild utåt kanterna där inte 16mm från början presterar så bra, så det kanske är vettigare att ta det för 18-55an så slipper man köpa ett nytt objektiv också.

Det här UV-huset var f.ö. en av anledningarna till att jag slog till på NEX-5N nu när de är så billiga. Tror det kan vara listigt att se det hela som en enhet när man väljer och inte först köpa en kamera och sen börja kolla vad som finns för att ta det under vattnet då skillnaderna är så groteskt stora.

/Mats

borde inte den nya 35 passa istället för zoomen.... eller käns den för ovid för dykbilder?

Precis, dels gör vattnet att man får en skenbar förlängd brännvidd med drygt 30% och dels vill man komma nära motiven för att inte ha så mycket vatten emellan. Även det som vi uppfattar som klart vatten har massa partiklar som försämrar bilderna kraftigt och här i våra vatten blir det ännu sämre.

Det går inte heller att sätta i vad som helst pga den yttre storleken som måste stämma överens mellan objektivet och porten i undervattenshuset.

De enklare husen har ett platt frontglas och det måste vara nära frontlinsen och brytningen i gränsen mellan vattnet och glaset ger både förstoring och förvrängningar av blden.

De mer påkostade husen har separata dome-portar för olika objektiv. De har sfäriska element.

Bra resultat får man med fisheye (kanske därför fiskar har såna ögon .-) , men då måste man ha en sfärisk port.

Jag nöjer mig med lite sämre kvalitet i det här fallet, det bättre huset kostar ju trots allt 2700 % mer än det billiga och för mitt sporadiska UV-fotograferande är jag inte beredd att lägga ner de pengarna. Har man höga krav så är det bara att hala upp lädret...

/Mats

Nex 7 - Sigma 19mm :)

Lättare kamerahus med mera högupplösande sensor o skarp optik tror jag man får leta länge efter idag..

Nja, Sony RX1 finns ju faktiskt!

Motsvarar visserligen som att ha ett 23 mm objektiv på Nex-7, men annars har den lika hög upplösning men är FF med bättre detaljering, DR och brus, samt bättre optik. Och så är den dessutom ännu mindre och lättare.

/Mats

Senast ändrad:
nu har jag ju inte nex 7 men väl en nex5n och undrar.... Finns det nått värt manuellt objektiv under 19mm kan ska spana efter? Vill ha lite mer vidvinkligare än mitt 30mm 2.8 som inte kostar skjortan.

Det bästa är ett Voigtländer 15/4,5 VM. Det fungerar fint på NEX-5N, men inte på NEX-7 beroende på sensorn. Riktigt skarpt och med minimal distortion. Kostar 5500kr nytt från Scandinavian Photo. Även den äldre varianten med M39-gänga går bra med annan adapter.

Har ingen erfarenhet av det, men det bästa till NEX-7 lär väl vara Nauticam NA-NEX7

Kostar tyvärr sisådär 17 000 kr.
http://www.japanphoto.se/product/un...ticam-na-nex7-undervattenshus-for-sony-nex-7/

Och i det priset ingår inte dome-porten, vilka finns en hel massa av så man kan välja bättre optik än 16mm, så räkna med ett tillägg av ytterligare 3500 kr för den.

Om man kan nöja sig med en NEX-5N och ett enklare hus så kommer man avsevärt billigare undan.
http://www.linkdelight.com/014545-40M-Underwater-Diving-Camera-Case-for-Sony-NEX-5-16mm-Lens.html

Det är vad jag tänker göra. Kan inte motivera den högre kostnaden och när kameran blir omodern en dag så blir andrahandsvärdet på huset närmast noll, så det är mycket pengaförstöring i det tycker jag.

Linkdelight har visserligen samma hus för NEX-5N med 18-55 också, men jag vill hellre ha det ljusstarkare 16 mm. och den extra vidvinkel det ger, så jag är på jakt efter ett billigt 16 mm. Fast jag vet inte riktigt, en flat port till 16mm kanske ger riktigt risig bild utåt kanterna där inte 16mm från början presterar så bra, så det kanske är vettigare att ta det för 18-55an så slipper man köpa ett nytt objektiv också.

Det här UV-huset var f.ö. en av anledningarna till att jag slog till på NEX-5N nu när de är så billiga. Tror det kan vara listigt att se det hela som en enhet när man väljer och inte först köpa en kamera och sen börja kolla vad som finns för att ta det under vattnet då skillnaderna är så groteskt stora.

/Mats

Jag har valt att behålla min NEX-5 precis av den anledningen. Den filmar helt OK och det finns billiga UV hus. Håller med om att det bara är rimligt att betala stora pengar för ett Nauticam hus om man verkligen jobbar professionellt med UV Foto & Film. Har idag en Sony DSC-T200 i ett Sony MPK-THE UV hus. Fungerar riktigt bra men kameran drar otroligt med ström, lite klent batteri.

http://www.linkdelight.com/C5L-40M-Underwater-Camera-Case-for-Sony-NEX-5-16mm-F2.8-Lens.html

Senast ändrad:
Köpte mig nyligen en NEX-7 och vill gärna skaffa mig lite manuella objektiv. Jag har sonys 18-55 och 50 1.8. Jag vill ha en vidvinkel med ungefär 20-28mm i brännvidd om det skulle vara FF. Och en 35mm, alltså 22 typ? Vilken adapter och vilka objektiv skall man köpa? Och vart skall man leta? Förutom blocket och här. All hjälp uppskattas :D

Köpte mig nyligen en NEX-7 och vill gärna skaffa mig lite manuella objektiv. Jag har sonys 18-55 och 50 1.8. Jag vill ha en vidvinkel med ungefär 20-28mm i brännvidd om det skulle vara FF. Och en 35mm, alltså 22 typ? Vilken adapter och vilka objektiv skall man köpa? Och vart skall man leta? Förutom blocket och här. All hjälp uppskattas :D

Kolla på Tradera eller eBay om du vill ha begagnat! / Sören

För vidvinkeln skulle jag nog främst välja Sigma 19/2,8 - tror du får svårt att hitta ett manuellt objektiv som fungerar bättre för lägre pris ;)

För vidvinkeln skulle jag nog främst välja Sigma 19/2,8 - tror du får svårt att hitta ett manuellt objektiv som fungerar bättre för lägre pris ;)

Oj! Den var inte dyr nej. Det blir nog att inhandla en sådan då. Tack så mycket! Finns det några manuella objektiv som vore värda att kolla efter? Skulle vara roligt med t..ex en 35mm leica

Sigmas 30/2,8 är sanslöst bra, men det låga priset gör det svårt att tro.

Hälsn.

/Janne

Visst, det är fantastiskt bra och kostar bara 1400 kr. Märkligt att det är så billigt, men roligt. Jag har ett till min NEX-5N och är så långt väldigt nöjd, fast jag har inte hunnit använda det så mycket än att jag kan uttala mig tvärsäkert.

Inget motljusskydd följer dock med och det finns ingen bajonettfattning för det som tillbehör heller. Frontlinsen är också märklig, bara ett litet 10 mm hål! Jag får inte ihop det hur det kan vara F/2,8 med så pytteliten frontlins Underligt jämfört med andra objektiv där glaset går ända ut till kanterna på objektivkroppen.

Nu har ju Sony just presenterat ett nytt SEL 35mm F/1,8 som kommer att finnas köpa närsomhelst.

Jag tror det kan bli kommer att bli riktigt bra, men mer än dubbelt så dyrt som Sigmat.
Det spakulerades i att det skulle vara OSS och fanns såna prototyper, men tydligen så blev det utan stabilisering till slut.

Cyberphoto har satt priset 3999 kr för det och det kommer väl att stabiliseras kring 3500 kr eller så snart efter releasen. Inte oöverkomligt det heller.

/Mats

V

Nu har ju Sony just presenterat ett nytt SEL 35mm F/1,8 som kommer att finnas köpa närsomhelst.

Jag tror det kan bli kommer att bli riktigt bra, men mer än dubbelt så dyrt som Sigmat.
Det spakulerades i att det skulle vara OSS och fanns såna prototyper, men tydligen så blev det utan stabilisering till slut.

Varför tror du den inte har bildstab, OSS anges ju såväl på den sida du länkar till som Scandinavian o B&H.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002539724/sony-e-35-1-8-oss

/Janne

Varför tror du den inte har bildstab, OSS anges ju såväl på den sida du länkar till som Scandinavian o B&H.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002539724/sony-e-35-1-8-oss

/Janne

Slarvigt läst av mig. De har bytt beteckning på det så att det inte längre heter OSS och då trodde jag att det plockat bort stabiliseringen, men den finns ju helt klart där ser jag nu.

Verkar strået vassare än Sigma 30 då det är F/1,8 och stabilisering och väl värt extrakostnaden.

Jo, skruva-fast-i-filtergängan-motljus-skydd funkar ju såklart alltid, finns flera alternativ. Tyckte bara det var underligt med att inte ha med det som original med snabbfäste.

Jag vet för lite om objektivkonstruktioner tydligen, men är förvånad över den pyttelilla frontlinsen i mitten. Ser att även Sony 35/1,8 är gjort på liknande sätt med ett relativt litet ingångshål.

Vad trött man är på säljsnack på produktsidor, så här står det om objektivet:
"Ny optisk design som ger skarpa, rena bilder"

"Skarpa" - vad är det. Det hävdas ju alla objektiv vara ,bara en fråga om hur skarpt och utan en sån definition är det bara löjligt att skriva det.

"Rena bilder" - Det brukar ju vanligtvis syfta på hur fotografen har komponerat bilden och har få störande element så att det är rent och snyggt liksom. Fantastiskt om Sony lyckats göra en optisk design som åstadkommer detta :)

/Mats

Hur sätter du fast motljusskyddet på Sigman 30?

Lars Levin

Enligt webbsidan där motljusskyddet säljs:

Motljussskydd skruvas fast med en gänga på 46mm på objektivet.

Sigma hävdar att 30:an inte behöver något motljusskydd, men även om det är så kan det förstås vara bra för att skydda mot stötar. Det är nog inte av kostnadsskäl då 19 mm levereras med motljusskydd och det kostar lika mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar