Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex-7

Jag tänkte leta rätt på dig i observatorieparken, men då ringde sönerna och tyckte det var dags att gå och käka.

Jag anade att du inte använde blixten på det sättet ;)

Blir väl fler tillfällen.
Bra att du skapat bildbevis på att jag faktiskt använder kameran för att fotografera också och inte bara ältar specar i forumen som en del anklagar mig för :).

Ang. blixt så slutatde jag använda den efter ett tag. Brukar annars köra med blixt även i dagsljus, speciellt trådlöst för att skapa reflexer och lite hårdare ljus som framhäver effekter, vilket jag tänkte skulle kunna funka på blod och så.

Upptäckte däremot ett fel med A77 att den exponerar fel i de lägena. De allra flesta bilder med fylnadsblixt blir av någon anledning felexponerade och jag anser att det är ett fel i kameran. Tror heller inte att det skulle vara skit bakom spakarna, för jag är ganska van och insatt i hur det funkar med blixt i såna situationer. I alla fall fungerar det inte alls som alla mina tidigare Sony har gjort som tvärtom varit helt exemplariska och alltid satt exponeringen helt perfekt, nästan oavsett hur man använder blixten.

Inte så kul när blixtbilderna ser ut så här typ:
overexposed.jpg

/Mats

Det är nog dags för ett mejl till Sony support när det gäller detta. Vore förstås bra ifall någon annan med tillgång till en A77, nån extern blixt samt erforderlig erfarenhet av detta för att kunna konstatera om det gäller för alla A77 (med samma FW-version - antar att du har V1.05) eller om det är ett fel på just ditt ex. Sådan information snabbar normalt upp felsökningsprocessen avsevärt.

Var noga med att bifoga ett felmeddelande som innehåller uppgifter från det du skrev här:

---
Upptäckte däremot ett fel med A77 att den exponerar fel i de lägena. De allra flesta bilder med fyllnadsblixt blir av någon anledning felexponerade och jag anser att det är ett fel i kameran. Tror heller inte att det skulle vara skit bakom spakarna, för jag är ganska van och insatt i hur det funkar med blixt i såna situationer. I alla fall fungerar det inte alls som alla mina tidigare Sony har gjort som tvärtom varit helt exemplariska och alltid satt exponeringen helt perfekt, nästan oavsett hur man använder blixten.
---

Samt bifoga bildexempel, förstås. Avvikelserna från rimliga exponeringar är ju bländande uppenbara...

I och för sig antar jag att du redan har detta klart för dig, och att det bara är jag som är lite överbeskäftig. Men det tror jag att du tål... :)

.

Alla de tre nu kommande NEX-objektiven ska ha OSS

.
Saxar från SAR:

"August 27, 2012 35 Comments Posted in rumors

(SR5) All three new NEX lenses with OSS!
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

One of the SAR readers main question was if the new lenses would have OSS (in lens stabilization). The answer is the best I can give you…all three lenses will have OSS! So we will get a 16-50mm f/3.5-5.6 OSS pancake (retractable) powerzoom. A 10-18mm f/4.0 OSS (non pancake). And a 35mm 1.8 OSS prime lens.

What I don’t know yet is the price of the lenses and if they are going to be announced this week along the NEX-5R or in September along the NEX-6."

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-all-three-new-nex-lenses-with-oss/#comments
.

Flera sekunder? Nä, det har aldrig hänt med "min" A77:a.

Det går väl att välja Setting Effect ON eller OFF (eller vad det kan tänkas heta på NEX-språk) för Live View Display någonstans? Ställ in läget OFF och se ifall detta snabbar upp EVF:ens ljusstyrkeinställning. Då kommer den inte att bry sig om att visa hur bilden blir med de exponeringskompensationer, vitbalanser och andra effekter som du har ställt in, utan bara rakt av ge en neutral och (förhoppningsvis) lagom ljusstark bild hela tiden på samma sätt som en optisk sökare.

Förutom då att EVF:en automatiskt förstärker upp bilden vid dåligt ljus så att det går att se nåt överhuvudtaget (när det är svart i mina OVF-försedda kameror). Detta gäller i alla fall för A77:an.
.

Jag är osäker på om "Setting Effects Off" skulle ha någon effekt men det är ju värt att pröva. Att stänga av skärmuppdateringen så den inte bryr sig om att visa exponeringsvariationen gör i alla fall jag främst för att slippa bli helt groggy vid spotmätning för då blir i alla fall jag knäpp och närmar mig randen av epilepsianfall efter bara någon minut.

Har också irriterat mig på laggninge vid uppstart.Vet inte varför den blir helt vit först man skulle ju tänka att den borde bli svart först.

Nex börjar bli seriöst

Vet någon om nya 16-50 kommer som kit till Nex-7? Tillsammans med nya 35 1.8 är detta det kitet jag väntat på för att gå all in i Nex.

Nex börjar bli ännu mer seriöst

– Tre objektiv är redan under utveckling: 12 mm f/2,8, 32mm f/1,8 och 50mm f/2 makro och sedan finns ju 24mm redan om jag inte missminner mig. Svårt att klaga snart på annat än priserna, för det blir väl typ 10 000 spänn per glas.

Troligen något lägre pris, då Zeiss sa nåt om att de kommer att ligga på ungefär samma pris som 24/1.8 - fortfarande rätt mycket pengar dock ...

Jag skulle inte vilja visa mig med en sådan ens på en öde ö. Här kan man tala om "pimpad" kamera i ordets ursprungliga betydelse. (lånat från amerikansk engelskas "pimp" vilket kan översättas med "hallick" eller "fixare"). Amerikanska filmhallickar brukar ju omge sig med de mest smaklösa kläder, bilinredningar och andra dito attiraljer. I alla fall som det ser ut på filmerna.

Denna kamera skulle hamna högt upp på listan över mest smaklösa föremål. Och betala 5000 euro för eländet. Finns mycket billigare och roligare sätt att skämma ut sig på.

//Lennart

Jag skulle inte vilja visa mig med en sådan ens på en öde ö. Här kan man tala om "pimpad" kamera i ordets ursprungliga betydelse. (lånat från amerikansk engelskas "pimp" vilket kan översättas med "hallick" eller "fixare"). Amerikanska filmhallickar brukar ju omge sig med de mest smaklösa kläder, bilinredningar och andra dito attiraljer. I alla fall som det ser ut på filmerna.

Denna kamera skulle hamna högt upp på listan över mest smaklösa föremål. Och betala 5000 euro för eländet. Finns mycket billigare och roligare sätt att skämma ut sig på.

//Lennart

Less is more!

Nåt sånt ja. Framöver kommer det alltså att finnas tre normalobjektiv med e-fattning att välja på; Sigma 30/2,8, Zeiss 32/1,8 och Sony/1,8 OSS - ska bli intressant att se om Sony är bättre än Sigma, och Zeiss bättre än Sony, och om de är så pass mycket bättre att prisskillnaden är motiverad :)

12 mm är lite för extrem vidvinkel för det mesta tycker jag - då är Sonys vidvinkelzoom mer intressant, och den hamnar nog på ungefär samma pris.

50/2 Macro är säkert bra, men frågan är hur mycket bättre den är än Sony 50/1,8. Den saknar också stabilisering, vilket åtminstone jag har nytta av när det börjar bli lite tele ...

Nåja - de är säkerligen bra objektiv, men lite dyra för min smak :)

50/2 Macro är säkert bra, men frågan är hur mycket bättre den är än Sony 50/1,8. Den saknar också stabilisering, vilket åtminstone jag har nytta av när det börjar bli lite tele ...

Zeiss 50/2 Makro är nog betydligt bättre än Sony 50/1,8 till närbilder! Det är väl huvudsaken med makron, även om den kan vara bra nog till annat också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar