Annons

[Rykte] Sony NEX-7n

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas den kommer nu under sommaren, men det pratas mycket om den nya Road Mappen och att Sony inte skall släppa något nytt om det inte innebär mera klara förbättringar, och att dom tydligen mera allvarligt vill försöka att rubba dom stora ( Canon/Nikon ).

Funderar på vad som finns att utveckla, många modeller har nått så långt i dag vad gäller bildkvalitet, det som verkar vara på tapeten är att ta bort filtret för att få krispigare bilder, där Nikon 7100 är en av dom senaste.

//Bengt.

Bengt, NEX-7:ans efterföljare ska tydligen komma i oktober (enligt ryktena).

Det är riktigt att den enligt tidigare rykten skulle lanseras under sommaren i år. Detta betyder dock inte att Sony har senarelagt lanseringen, det är ryktena som är senarelagda. :)

Officiellt har Sony inte sagt ett skvatt om när den kommer, vad den ska heta, eller ens (vad jag minns) OM det kommer någon överhuvudtaget! Fast det kan vi nog vara tämligen övertygade om att det gör...

Ifall det skulle vara så att Sony internt faktiskt HAR senarelagt lanseringen av sin kommande NEX-7-efterföljare, så behöver detta inte nödvändigtvis vara något ont. Vi kan ju med vetskap om Sonys nu gällande strategi utläsa att detta i så fall bör betyda att de har hittat något nytt intressant (alt. knasigt) som de behöver testa lite innan de kan stoppa in det. :)
.

He He:)..alt knasigt är något som man blivit van med, och kul Gunnar att du nämner det, skall väl inte rabbla på för mycket negativt, men Sony har ständigt bjudit in oss vuxna karlar med stora lovande innovationer som inte riktigt hållit hela vägen. ( flera bra innovationer också så klart ) Det gör det ruskigt svårt att riktigt lita på dom, finns lite interljuver på youtube där frågeställaren skulle ställa frågor inskickade per mail till en Sony-gubbe, inte en fråga ställdes om EVF:n vissa svagheter eller något om ljustappet som en hel fotovärld är medvetna om men tydligen inte Sony.

A58 skulle lanseras så det rörde sig mycket om den, A58 är tydligen en kombination av A37 och gamla A57 så det ser ut som dom drar ner på modeller i instegssegmentet, priset på A58 ser dock ut att vara lågt satt vilket är trevligt. Lennart har visat genom sina tabeller hur man får kompensera med förhöjt Iso och det fungerar ju bra till en början vad gäller ljustappet.

Sony har nog försökt att få till det med A99 under dom förutsättningar som råder, färgbruset lär ha minskat högre upp på Iso-skalan, digital/foto för alla, den andra bättre tidningen, som har tittat på nya Nex-3N beskriver den med ett nytt system som läser av bruset i olika motiv och kompenserar för det, systemet lär vara tagit från A99 men som genom ljustappet inte kan nå sin fulla potential

//Bengt..

Lite tillägg: Vad gäller NEX-7 så passar EVF på den för att behålla smidigheten, ryktena för en tid sedan om att den skall få en klart förbättrad EVF med någon typ av dubbel-system hoppas man vid gud att det inte är någon ny knasighet som kommer. Därför är det så intressant att se vad som kommer, man blir annars så himla trött om dom igen skall joxa till det.

Men det tål att upprepas igen dom ord som jag lånar från Lennart som jag tycker beskriver det hela bra. Det är inga skitkameror som Sony försöker att tampas med, man får inte glömma det liksom, i den negativa spiral som Sony-kameror hamnar i dessa trådar med drömmar om superkameran, så bör man tänka på Lennarts sanna ord.

//Bengt.

Det är riktigt att den enligt tidigare rykten skulle lanseras under sommaren i år. Detta betyder dock inte att Sony har senarelagt lanseringen, det är ryktena som är senarelagda. :).

Ryktet säger att den ska visas i juni, men komma ut på marknaden först i oktober :)

Jag kommer hoppa över denna och vänta och se vad som händer nästa år. I stället tänker jag köpa mig en analog kamera och börja slabba lite mörkrum igen (och fortsätta fotografera med min befintliga NEX förstås) :)

Anders, jag har nog landat i samma slutsats som du, att ligga lite lågt med 7n. Visst kan man säkert ha nytta av en snabbare hybrid-AF men annars är det ju inte mycket som lockar på marginalen om man har en NEX 7. Jag tycker ju fortfarande att den är så jäkla bra som den är för den fotografering jag sysslar med, att jag inte önskar mig särskilt mycket mer eller annat.

Men du kanske väntar på ulven i fårakläder om nu Sony skulle lyckas med konststycket att knöka in en småformatssensor i ett hus av NEX 7 storlek. ... men en sådan kamera kommer nog inte att bli billig för om Sony kommer "först" med en sådan liten systemkamera och konkurrensen är obefintlig i det segmentet så kommer Sony inte att pruta. Jag har ju svårt att se att den skulle bli så mycket billigare än RX1:an, då den säkert kommer bundlas med ett bra objektiv - kanske ett Zeiss.

Köp inte på dig för mycket gammalt analogt skräp, för det blir ändå bara liggande när du fått din FF NEX :).

Kommer det en NEX-7 i år så står nog den för 2014 årsmodell, toppmodeller släpps väl inte lika frekvent längre, men Sony kanske kan göra som Nikon och släppa en 7ns lite uppdaterad med ny hårdvara 2015. Vet inte vad nästa utvecklings steg kan tänkas vara.

Läser testen som Fotosidans Magasin gjort på D7100 och dom jämförde den med EOS5DMKIII alla fall en bild av jag kunde läsa mig till, och D7100 var en aning skarpare ( den saknar filter )- inte dåligt måste jag säga, då speciellt MKIII fått mycket goda vitsord för sina skarpa och klara bilder.

Undrar då om Nya Nexen kanske också blir utan filter, 24Mp lär tydligen räcka för det. Pentax-modellen utan filter och 16Mp verkar inte visa på samma skillnader som i Nikons fall.

//Bengt.

Enligt SAR ska uppföljaren till Nex-7 presenteras i juni och finnas på marknaden i oktober.

Prissänkningen är förstås bra för köparna, men gör det ganska meningslöst för oss som handlade dyrt att försöka sälja begagnat, så min Nex får bli kvar tills den ramlar sönder ...

Till det låga priset kändes det OK att köpa en. Kan inte tänk mig ett bättre kameraköp idag!

Fantastiskt! Man undrar ju vad som tagit åt Sony. Man erinrar sig ju prispolitiken kring A700 som man hårdnackat vägrade sänka fast man inte hade något konkurrenskraftigt att erbjuda i relation till konkurrenterna som fortsatte leverera nya modeller. Man kan väl inte tjäna så många spänn på dessa kameror.

Nu är vi en smula OT... Så varför inte fortsätta en bit till.
Ni som köper NEX-7 huset, vad köper ni för objektiv? Eller är det så att ni har massa gamla ni tänker använda? För är ju fortfarande så att en NEX-6 + 16-50 är betydligt mycket billigare än NEX-7 + 16-50 (eller 18+50)

Nu är vi en smula OT... Så varför inte fortsätta en bit till.
Ni som köper NEX-7 huset, vad köper ni för objektiv? Eller är det så att ni har massa gamla ni tänker använda? För är ju fortfarande så att en NEX-6 + 16-50 är betydligt mycket billigare än NEX-7 + 16-50 (eller 18+50)

Jag har a-optik som jag monterar med LA-EA1 som ger autofokusfunktion redan idag på min NEX-5. NEX-7 är populär i alla läger det finns adapters för nästan alla tillverkares optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar