Annons

4:3:s framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen aning om hur det är i år, men härom året valde Olympus att slopa fotomässan i Sverige och satsa på vildmarksmässan istället. Även om låg vikt är ett av deras starkaste kort så tycker tror jag också att de skulle tjänat mer på att synas på fotomässorna (eller varför inte båda delar).
 
Ingen olympus på fotomässan i göteborg.
Men jag såg dock en(!) reklamskylt om e-420 med kitglugg för vad var det 3200? Shjysst pris!

Är väldigt tveksam till olympus framtid numera... Men men. Vi får se :)
 
Jag tvekar inte om Olympus framtid, deras kompaktkameror säljer mycket bra. Men 4/3 systemet är tveksamt, kanske vänder det med microsystemet.
 
Fortfarande 0 stycken E-30 registrerade på Fotosidan.Det höga priset är nog en bidragande orsak. Du får en Nikon D300 för en lika peng.
 
Jag tror inte alls på framtiden för 4:3 eller micro varianten.
Tidigare under den analoga tiden var det försök med några varianter på 35mm formatet, som APS och halvformat, inget av dessa blev några försäljningsframgångar, dog ut inom några år.

Förminska ett givet format, om man utgår från FF bildsensorn, kan bara ställa till problem, ökat brus och liten sökare.
Nu är den digitala fotovärlden full av special knep, som brushanteringsprogram, för de mindre bildsensorerna, men ändå det blir ett extra moment för bättre bild.

I övrigt, Panasonic G1 är mycket läcker, i olika färger, precis perfekt i storlek, men den elektroniska sökaren drar batterier som få systemkameror, grumlig i svagt ljus, men Panasonic vågade tillverka något annorlunda, - tveksam framtid ...

De företag med lång elektronik erfarenhet, kommer att bli vinnarna i framtiden, skulle inte en FF bildsensor kunna byggas in i ett kamerahus, i storlek med G1:an?
 
Jag tror inte alls på framtiden för 4:3 eller micro varianten.
Tidigare under den analoga tiden var det försök med några varianter på 35mm formatet, som APS och halvformat, inget av dessa blev några försäljningsframgångar, dog ut inom några år.
Jag ser inte att jämförelsen är relevant, G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer, till skillnad mot APS.

Microsystemet är ett seriöst alternativ både till alltiettkamerorna och de enklare spegelreflexen, vilket säkert kommer locka många köpare om det marknadsförs bra med rätt prislapp.

skulle inte en FF bildsensor kunna byggas in i ett kamerahus, i storlek med G1:an?
Jag ser inte att det finns någon större efterfrågan på det, då de mindre sensorerna kan leverera mycket hög bildkvalitét.
För övrigt skulle man tvingas göra optiken rejält ljussvaga om man ska göra optiken lika liten och det är det väl knappast någon som önskar.

Dyra kameror med ljussvag optik tror jag inte har någon större marknad.
 
Jag ser inte att jämförelsen är relevant, G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer, till skillnad mot APS.

Microsystemet är ett seriöst alternativ både till alltiettkamerorna och de enklare spegelreflexen, vilket säkert kommer locka många köpare om det marknadsförs bra med rätt prislapp.


Jag ser inte att det finns någon större efterfrågan på det, då de mindre sensorerna kan leverera mycket hög bildkvalitét.
För övrigt skulle man tvingas göra optiken rejält ljussvaga om man ska göra optiken lika liten och det är det väl knappast någon som önskar.

Dyra kameror med ljussvag optik tror jag inte har någon större marknad.

Relevansen?
Försök till förändringar inom det analoga 35mm formatet misslyckades, APS var en modernisering av den existerande 35mm kassetten, halvformatet gav inga fördelar heller, - så tror jag det kommer att gälla även inom den digitala fotovärlden, - mindre bildsensorer får det tufft, bara framtiden kan ge besked ...

"G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer",
som du skrev,
- det är inte svaret på om micro 4:3 har högre nivåer än vad en FF bildsensor någonsin kan prestera, ej heller om 99% av alla fotografer tycker om micro 4:3, det är din egen åsikt.

En optik för ett digitalt FF kamerahus bör kunna göras mycket kompakt. Olympus var tidigt ute med sitt analoga 35mm OM-system, redan för 30 år sedan.
Dessa små juveler till optik är mycket kompakta och lätta, minst lika kompakta som de få micro 4:3 optik, som nu finns ute på marknaden.
Olympus OM-systemets optik, Zuiko, där flera är mycket ljusstarka, 2,8/24mm, 1,8/50mm, 2,8/100mm, det räcker väl säkert även idag?

Jag har ett kamerahus Olympus OM-1, med några original Zuiko juveler.
 
Relevansen?
Försök till förändringar inom det analoga 35mm formatet misslyckades, APS var en modernisering av den existerande 35mm kassetten, halvformatet gav inga fördelar heller, - så tror jag det kommer att gälla även inom den digitala fotovärlden, - mindre bildsensorer får det tufft, bara framtiden kan ge besked ...
Problemet med APS var inte bara att kvalitén var usel, priset var oxå betydlig högre (film/framkallning/kopior) vilket avskräckte många köpare. Det finns inga sådanna bekymmer med microsystemet. Så därför är jämförelsen inte relevant.


Olympus OM-systemets optik, Zuiko, där flera är mycket ljusstarka, 2,8/24mm, 1,8/50mm, 2,8/100mm, det räcker väl säkert även idag?

Jag har ett kamerahus Olympus OM-1, med några original Zuiko juveler.
Visst, med fast optik går det att få små storlekar på optiken, men fast optik är inte där den stora efterfrågan finns och då går det givetvis att få ännu mindre med en microsystemare.
 
Senast ändrad:
som du skrev,
- det är inte svaret på om micro 4:3 har högre nivåer än vad en FF bildsensor någonsin kan prestera, ej heller om 99% av alla fotografer tycker om micro 4:3, det är din egen åsikt.
Jag har inte haft någon åsikt om hur många som gillar microsystemet, inte heller har jag sagt något om att microsensorn skulle prestera samma som FF. Det har du helt tagit ur luften, skärpning.

Men att bildkvalitén duger till 99% av fotograferna råder det knappast någon tvekan om, den är fullt jämförbar med vilken DSLR som helst.
 
???

........
I övrigt, Panasonic G1 är mycket läcker, i olika färger, precis perfekt i storlek, men den elektroniska sökaren drar batterier som få systemkameror, grumlig i svagt ljus, men Panasonic vågade tillverka något annorlunda, - tveksam framtid ...
.........

Elektroniska sökaren bör väl dra mindre än den stora skärmen, eller?
 
Jag har inte haft någon åsikt om hur många som gillar microsystemet, inte heller har jag sagt något om att microsensorn skulle prestera samma som FF. Det har du helt tagit ur luften, skärpning.

Men att bildkvalitén duger till 99% av fotograferna råder det knappast någon tvekan om, den är fullt jämförbar med vilken DSLR som helst.


Du har alltså ingen egen åsikt, om hur många som gillar micro 4:3 formatet/systemet,
- men ändå skriver du vidare:

"Men att bildkvalitén duger till 99% av fotograferna råder det knappast någon tvekan om, den är fullt jämförbar med vilken DSLR som helst"

Jag har FF bildsensorn, som en måttstock,
- till det svarade du:

"... visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredsställer 99% av alla fotografer, ..."

Vad jag då kan förstå av dina åsikter, måste alltså de som är kvar, endast 1% ,vara tillfredsställda av de övriga formaten, APS-C och FF.

Ha-Ha!
 
Jag förstår väldigt lite av ditt inlägg. Men jag har ingen åsikt om hur många som gillar microsystemet, nej. Jag har inte tillräckligt med fakta för att kunna ha en åsikt i den frågan.

Japp, jag bedömer att ungefär 1% (troligen mindre) skulle behöva det högre dynamiska omfånget och det mindre bruset vid riktigt höga isotalen som en FF kan ge. För övriga så duger 4/3 precis lika bra som APS-c eller FF vad gäller bildkvalitét.

Vad det komiska i detta skulle ligga förstår jag verkligen inte.
 
Elektroniska sökaren bör väl dra mindre än den stora skärmen, eller?

Bör vara så, ja, men den elektroniska sökaren (EVF) kräver ström, batteritiden blir därför mycket kortare än med en spegel/prisma sökare, som bekant inte behöver ström.
Skärm och EVF kräver tillsammans en del ström ...
Så här är det nu, så långt i utvecklingen, bättre batterier kan ge EVF en framtid ...
 
Nu är det ju inte så att sökaren i en DSLR inte drar ström alls, det finns upplyst information om slutartider och annat som drar ström. Givetvis är det betydligt mindre ström som går åt dock.

Det är framförallt utvecklingen av strömsnåla skärmar som kommer förbättra batteritiden, inte minst OLED-skärmar.
Men visst kommer även batterierna bli bättre hela tiden.
 
Jag förstår väldigt lite av ditt inlägg. Men jag har ingen åsikt om hur många som gillar microsystemet, nej. Jag har inte tillräckligt med fakta för att kunna ha en åsikt i den frågan..

Du har ingen egen åsikt, skriver du, men ändå för du fram siffran 99%!
Skriver du för någon annan persons räkning?
 
Du har ingen egen åsikt, skriver du, men ändå för du fram siffran 99%!
Skriver du för någon annan persons räkning?
Varför har du så otroligt svårt att förstå att jag har en åsikt om bildkvaliténs duglighet, men inte en åsikt om hur många som gillar microsystemet som sådant, trots att jag förklarat det flera gånger?

Hur många gånger ska vi behöva gå igenom detta innan du fattar?
 
Varför har du så otroligt svårt att förstå att jag har en åsikt om bildkvaliténs duglighet, men inte en åsikt om hur många som gillar microsystemet som sådant, trots att jag förklarat det flera gånger?

Hur många gånger ska vi behöva gå igenom detta innan du fattar?

Du skriver utan någon som helst kunskap i ämnet, hittar på några antaganden, som 99% av alla fotografer ..., absolut ingen fattar vad du har att säga, faktiskt!
 
Du skriver utan någon som helst kunskap i ämnet, hittar på några antaganden, som 99% av alla fotografer ..., absolut ingen fattar vad du har att säga, faktiskt!
Så ditt argument är alltså att jag vet absolut inget om foto, kameror och kameratester? Okej, det var ju ett starkt argument, grattis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.