Jag hade en exempelbild,
jämförelse D3s>D3x som jag använde i ett annat sammanhang. Den bör vara applicerbar här också.
I denna bild bör man vara medveten om att det är samma objektiv, samma ljus, samma mål. D3s-bilden är i 100% storlek, D3x är nersamplad till samma skala. D3x-bilden är betydligt mer detaljerad, och faktiskt också skarpare (men utan att lägga till digitala artefakter). Den tar också fram små, fina ytstrukturer på ett helt annat sätt. Den är antagligen den enda kameran (förutom mellanformatarna) som låter dig se strukturen på färgen de (ImagingResource) målat sin backdrop med (rollad, med enstaka penselstrykningar).
När ljuset är bra hade det inte varit jättesvårt för en ny APS-kamera att komma upp i nästan identisk renhet i bilden, utan brusreducering och annat skröfs som bara förstör ytstrukturerna. 7D var för mig en besvikelse i praktiken, den gav (pga bandningsproblem osv) inte alls den bildkvalitet jag hade förväntat mig. Jag trodde att den skulle vara bättre än den gamla "5D-classic"-kameran, men så var det definitivt inte - inte innan man kommer upp mot ISO6400. Under detta är gamla 5D fortfarande överlägsen på alla punkter.
Vi får se om Sony A580 och Nikon D7000 till slut puttat den gamla arbetshästen av tronen. Den har varit min standard, som jag jämfört APS-kameror mot.
Men bara att vi är där, att en APS-sensor skulle kunna ses som "bättre på de allra flesta punkter" än 5D (som betatestades årsskiftet 2004-2005, och sattes i full produktion hösten 2005!) är ju en stor framgång. Det pekar också ganska tydligt på att APS-formatet är "mer än tillräckligt" för de allra flesta användare.
Att det alltid kommer finnas individer (jag, sportfotografer, reportage-kåren, teaterfotografer, bröllopsfotografer osv) som vill ha det allra bästa, helt enkelt bara för att det faktiskt påvisbart ÄR lite bättre, och ger dem en lite bättre chans att alltid lyckas få med sig användbara bilder hem påverkar inte detta marknads-segment så mycket.
...........................
Jag tycker personligen att APS är den perfekta medelmåttan av sensorstorlekar. Inte så liten att lågljusegenskaper blir lidande, inte så liten att det är omöjligt att jobba med korta skärpedjup utan att förlora massvis med bildskärpa - men inte heller så stor att kamerapaketet rent mekaniskt behöver bli otympligt.
Det är dessutom redan så inarbetat - det finns ca 50 miljoner APS-kameror med tillhörande kit-objektiv ute på marknaden. Det finns säkerligen också någonstans runt 100 miljoner APS-anpassade objektiv redan sålda, och 100 till på affärs- och lagerhyllorna. Detta är ingen marknadsdel man bara kan ignorera om man vill vara med och slåss.