The_SuedeII
Aktiv medlem
Skalning är ett kapitel för sig, men vill man använda bicubic rätt ska man helst inte skala mer än ca +50 eller -33% åt gången. Att gå direkt från t.ex 4500x3000 till 900x600 är ingen bra ide, jag hade nog stannat åtminstone en gång på vägen (4500>2000>900?) och skärpt lite lätt innan slutskalningen.
Anledningen till detta är ganska komplicerad, men kortfattat är kubisk interpolering ALLTID blurrande, vilket man motverkat med ett litet skärpningstillskott i dess kernel. Tyvärr placerar detta nollpunkterna på kerneln lite fel, vilket ger väldigt onaturliga ringningar i impuls-svaren vid vissa tillfällen. BiCubic "smooth" är ett mellanting, där man försökt minimera mängden ringning utan att blurra bilden för mycket.
..................
Det kommer finnas en skillnad i bilder vid jämförelse APS>FF även om man tar bilderna på samma låga ISO osv. Detta har lite att göra med hur mycket ljus sensorn totalt kan ta åt sig. En större sensor har ju större area att lagra sin mottagna ljusmängd (laddning) på. Som tur är så ökar oftast laddningseffektiviteten per mm² ju mindre man gör pixlarna, så skillnaden är ytterst sällan så stor som den "teoretiskt" skulle ha varit. Detta är också skillnaden mellan D3x och D3s - D3x-pixlarna kan ta emot aningens färre fotoner innan de mättas, men den har ju dubbelt så många av dem. Slutresultatet är att D3x kan ta emot ett större totalt antal fotoner innan sensorn är mättad > lägre bas-ISO och renare mellantoner.
D3x > 24MP * 65ke- > 1.56e12 > bildbrus 0.08
D3s > 12MP * 80ke- > 0.96e12 > bildbrus 0.10
1D4 > 16MP * 54ke- > 0.86e12 > bildbrus 0.11
7D > 18MP * 24ke- > 0.43e12 > bildbrus 0.15
E-P2 > 12MP * 20ke- > 0.24e12 > bildbrus 0.20
[kameramodell > MP*fwc > total ljusmängd > resulterande bildbrus på bas-ISO]
Bildbruset är enhetslöst, det är helt enkelt roten av den totala ljusmängden. Siffran gäller från mellanskuggor och upp, i de riktigt djupa skuggorna (nästan svart) är det elektroniken som bromsar - även på bas-ISO.
Anledningen till detta är ganska komplicerad, men kortfattat är kubisk interpolering ALLTID blurrande, vilket man motverkat med ett litet skärpningstillskott i dess kernel. Tyvärr placerar detta nollpunkterna på kerneln lite fel, vilket ger väldigt onaturliga ringningar i impuls-svaren vid vissa tillfällen. BiCubic "smooth" är ett mellanting, där man försökt minimera mängden ringning utan att blurra bilden för mycket.
..................
Det kommer finnas en skillnad i bilder vid jämförelse APS>FF även om man tar bilderna på samma låga ISO osv. Detta har lite att göra med hur mycket ljus sensorn totalt kan ta åt sig. En större sensor har ju större area att lagra sin mottagna ljusmängd (laddning) på. Som tur är så ökar oftast laddningseffektiviteten per mm² ju mindre man gör pixlarna, så skillnaden är ytterst sällan så stor som den "teoretiskt" skulle ha varit. Detta är också skillnaden mellan D3x och D3s - D3x-pixlarna kan ta emot aningens färre fotoner innan de mättas, men den har ju dubbelt så många av dem. Slutresultatet är att D3x kan ta emot ett större totalt antal fotoner innan sensorn är mättad > lägre bas-ISO och renare mellantoner.
D3x > 24MP * 65ke- > 1.56e12 > bildbrus 0.08
D3s > 12MP * 80ke- > 0.96e12 > bildbrus 0.10
1D4 > 16MP * 54ke- > 0.86e12 > bildbrus 0.11
7D > 18MP * 24ke- > 0.43e12 > bildbrus 0.15
E-P2 > 12MP * 20ke- > 0.24e12 > bildbrus 0.20
[kameramodell > MP*fwc > total ljusmängd > resulterande bildbrus på bas-ISO]
Bildbruset är enhetslöst, det är helt enkelt roten av den totala ljusmängden. Siffran gäller från mellanskuggor och upp, i de riktigt djupa skuggorna (nästan svart) är det elektroniken som bromsar - även på bas-ISO.