Annons

4:3:s framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ser inte att jämförelsen är relevant, G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer, till skillnad mot APS.
...
Försöker begripa vad det är du försöker säga här:
Alt 1: Praktiskt taget alla fotografer är "utan tvekan" nöjda med en liten sensor (mindre än APS-C), till skillnad från APS-C sensorerna, där INGA är nöjda med bildkvaliteten.
Alt 2: Praktiskt taget alla fotografer är nöjda med en mindre sensor än APS-C, men bara 1% är nöjda med bildkvaliteten från en APS-C sensor.

Detta är vad du faktiskt skriver, men det kan väl ändå inte vara vad du menar???
 
Detta är vad du faktiskt skriver, men det kan väl ändå inte vara vad du menar???
Detta är ju en direkt lögn, eftersom det inte är alls vad jag skriver eller skrev.

Jag citerar mig själv: "För övriga så duger 4/3 precis lika bra som APS-c eller FF vad gäller bildkvalitét."

Jag skriver alltså ingenstans att microsystemet skulle vara att föredra framför APS-c vad gäller bildkvalitét. Det har du tagit helt ur luften.

Jag skriver att bildkvaliten på G1 räcker för 99% av alla fotografer och det vidhåller jag. Precis som APS-c sensorerna räcker till 99% av fotograferna vad gäller bildkvalitét.
 
Jag skriver att bildkvaliten på G1 räcker för 99% av alla fotografer och det vidhåller jag. Precis som APS-c sensorerna räcker till 99% av fotograferna vad gäller bildkvalitét.
Vad betyder "99%"? Är det bara påhittat och betyder "jag vill skriva alla, för det är vad jag tycker, men det kanske finns någon som tycker annorlunda" eller har du någon undersökning som visar att det är exakt 99%?
 
Nej, nu har det varit lite väl tjafsigt ett tag, dags att avsluta prenumerationen på den här tråden.
 
Vad betyder "99%"? Är det bara påhittat och betyder "jag vill skriva alla, för det är vad jag tycker, men det kanske finns någon som tycker annorlunda" eller har du någon undersökning som visar att det är exakt 99%?
99% är en uppskattning, ingen exakt siffra, baserat på hur många som är nöjda med sina kompaktkameror med betydligt sämre bildkvalitét i kombination med hur många som är nöjda med sina APS-c sensor kameror.

Till detta har jag baserat slutsatsen på hur väl G1 presterar i testerna och på hur bra bildkvalitén faktiskt är i de färdiga bilderna.

Min uppfattning är att bilderna från G1 är i stort sätt omöjliga att skilja från de allra flesta DSLR kamerorna i de färdiga bilderna och därmed helt säkert duger utmärkt för minst 99% av fotograferna.

Nej, jag har inte för vana att dra slutsatser baserat på ingenting och jag tycker det är direkt oförskämt att antyda att så skulle kunna vara fallet.
 
99% är en uppskattning, ingen exakt siffra,
En påhittad siffra alltså. Vore det inte bättre att skriva

... att bildkvaliten på G1 räcker för många fotografer och det vidhåller jag. Precis som APS-c sensorerna också räcker till många fotografer vad gäller bildkvalitét.

så vi slipper diskutera exakta procentsatser?
 
Nej det tycker jag inte, då hade jag skrivet det. Ditt förslag är svävande och kan betyda vad som helst i stort sätt.

99% är ingen påhittad siffra utan en uppskattning, vilket är två olika saker. Du slipper diskutera exakt procentsiffra, det är ditt egna val om du vill göra detta.
 
sagan skrev: 99% är ingen påhittad siffra utan en uppskattning, vilket är två olika saker.

Den är påhittat så länge du inte kan visa hur du har kommit fram till just 99%.

Jag tycker det är lite tråkigt med denna pajkastning eftersom jag är intresserad av att köpa en G1 och varje gång jag får upp denna tråd i "nya olästa" känner jag mig tvungen att gå in och läsa ifall något nytt har tillförts ämnet.... men ofta är det inte så...

Jag är övertygad om att G1 räcker för mig, så det är bara finansieringen jag väntar på....
 
Senast ändrad:
PMA (Tuesday March 3, 2009 - Thursday March 5, 2009)

♣ ♥ ♦ ♠
Om en vecka är det PMA i Las Vegas, vilket bör kunna vara en seriös värdemätare på hur de berörda företagen ser på den närmaste framtiden för både klassiska Four Thirds och nya Micro dito.

Mer än bara diverse grundlösa, oinitierade och fladdriga tyckanden präglar de frågor som ställs i de två nedanstående engelskspråkiga trådar, där främst dagens osäkra ekonomiska realitet förmodas i högre grad komma att påverka systemens nära framtid. Men även den något mindre bildsensorns storlek och tillkortakommanden relativt konkurrerande system och marknadsmässiga betydelse, är en fråga som många tar upp. Ljusstarka primes samt överkomliga superteleobjektiv med fast brännvidd är även en frekvent fråga för dagens användare av systemen. Förhoppningsvis blir kristallkulan lite klarare om en vecka....

Ref:

- Too many people today know the cost of everything and the value of nothing. / Oscar Wilde
 
Du citerade min fråga till dig:
"FlyerOne skrev: Detta är vad du faktiskt skriver, men det kan väl ändå inte vara vad du menar???"

Sedan skriver du:

Detta är ju en direkt lögn, eftersom det inte är alls vad jag skriver eller skrev.
...

Kim, nu har du DEFINITIVT gått över gränsen!

Jag har inte haft någon negativ inställning till dig, men du inleder ditt inlägg genom att ge dig på mig. Först gör du tecknet "tummen ner", vilket jag i ljuset av vad du sedan skriver inte kan tolka på något annat sätt än att du vill påskina att jag är en misshaglig person med tvivelaktig karaktär. Vilket gör mig minst sagt f-rb-nnad!

Kim, detta är en helt opåkallad kränkning!

Du påstår att jag kommer med en lögn, men det enda jag ville var ju att förstå vad du menade. Mitt inlägg var EN FRÅGA! Hur kan en fråga bli EN LÖGN???

Det som föranledde min fråga var nedanstående passus ur trådens inlägg nr #166:

Jag ser inte att jämförelsen är relevant, G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer, till skillnad mot APS.
...
Här skriver du väl ändå att G1 har en sensor (micro FourThirds) som är tillfredsställande, "till skillnad mot APS".


...
Jag citerar mig själv: "För övriga så duger 4/3 precis lika bra som APS-c eller FF vad gäller bildkvalitét."
...
Jag begriper inte din logik.
Du hänvisar till något som definitivt inte står i det inlägg jag läste och frågade om (trådens inlägg #166), utan något som du tydligen skrivit i ETT HELT ANNAT INLÄGG, och anser att det därmed skulle vara fullt klart för mig och för alla andra att det du skrev:
Jag ser inte att jämförelsen är relevant, G1 visar tydligt att bildkvalitén kan nå mycket höga nivåer trots liten sensor, som utan tvekan tillfredställer 99% av alla fotografer, till skillnad mot APS.
...
betyder någonting helt annat än vad du faktiskt skriver???

Kim, med 17.741 här på Fotosidan (när detta skrivs) är du den mest extrema forum-skribent jag någonsin träffat på. Du kan väl ändå inte begära att någon ska läsa och komma ihåg alla dina inlägg för att kunna förstå vad det är du menar, när du råkar skriva något annat?


...
Jag skriver alltså ingenstans att microsystemet skulle vara att föredra framför APS-c vad gäller bildkvalitét.
...
Jo! Det är ju precis detta du skriver i det citat från inlägg #166 som jag frågade om - jag ville bara veta ifall du verkligen menade det som stod där (vilket du alltså inte gjorde).


...
Det har du tagit helt ur luften.
...
Det har jag således inte alls gjort!


Kim, jag måste säga att jag är ytterst förvånad över ditt "Prinsessan på ärten"-svar med tanke på ditt kolossala antal inlägg här på Fotosidan. Det enda du behövde ha gjort var ju att svara på min fråga - vad det var du menade (men inte skrev). Då hade saken varit ur världen och det hade inte blivit något mer - inget av allt detta fullständigt onödiga tjafs!

Istället reagerade du som om jag skulle ha angripit dig på något sätt (vilket ABSOLUT INTE var fallet, jag ville bara få klart för mig vad du faktiskt menade). Du agerar som om du anser dig ha mycket högre status än alla vi andra, och att det viktigaste i världen är att försvara denna status genom att omedelbart tysta allt som du uppfattar som kritik (även om det inte är det) och angripa allt och alla som inte underdånigt hyllar varenda bokstav du skriver! Det får mig att börja misstänka att drivkraften bakom ditt enorma antal av inlägg här inte alls är viljan att hjälpa andra, utan att huvudskälet är att du själv ska bli beundrad. Eller?

Kim, ett råd innan du svarar - tänk först, och skriv sedan. Svarar du nu med ännu en skrevspark, så kommer jag självfallet att bli kolossalt upprörd, och kanhända lägga ner en massa (onödigt) jobb på att läsa igenom en del av dina andra inlägg, för att se ifall din verksamhet här verkligen handlar om att assistera andra, eller ifall det väsentligen handlar om att du har ett abnormt behov av att bli beundrad. Ifall det sistnämnda INTE är fallet, så kan du lätt avblåsa det här tjafset med ett normalt och sansat svar. Och vi kan alla återvända till det ursprungliga ämnet.

Till sist måste jag säga att jag är förvånad över att du med närmare 18.000 inlägg här inte har lärt dig att ge ett balanserat svar på en enkel fråga, istället för att omedelbart spåra ur.
 
Innebörden är i detta fall:
"Alltför många människor vet idag priset på allting, men inte värdet av någonting."
Jag förstår inte vad det betyder. Värdering är något personligt och det finns ingen absolut saning om vad som är värt si och så. En persons värderingar skiljer sig från en annan.

Jag tycker bara det låter som rent nonsens.
 
Jag har noga kollat test/exempelbilderna från G1 och jämfört dem med nikons och canons systemkameror och jag kan slå vad om att ingen skulle kunna se någon skillnad på en A4 eller A3 utskrift.

edit: Ett exempel på vad jag menar:
http://a.img-dpreview.com/gallery/panasoncdmcg1_samples/originals/p1010252_sj_iso100.jpg
Åh, så talande. Ett exempel vid bas-ISO. Vad tror du om den här jämförelsen då?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG1/FULLRES/DMCG1hSLI1600.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3/FULLRES/D3hSLI01600.HTM

Om du sen lägger till lite lätt efterbehandling så är G1:an tämligen rökt, även vid små storlekar. Men om man gillar kontrastlösa och obehandlade bilder så är det nog ingen som ser skillnad vid A4, nej.
 
Du påstår att jag kommer med en lögn, men det enda jag ville var ju att förstå vad du menade. Mitt inlägg var EN FRÅGA! Hur kan en fråga bli EN LÖGN???
Du skrev: "Detta är vad du faktiskt skriver".

Det är ingen fråga (som du nu hävdar), det är ett påstående som inte alls stämmer, därför fick du tummen ned och en ilsken kommentar.
 
Åh, så talande. Ett exempel vid bas-ISO. Vad tror du om den här jämförelsen då?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/DMCG1/FULLRES/DMCG1hSLI1600.HTM
http://www.imaging-resource.com/PRODS/D3/FULLRES/D3hSLI01600.HTM

Om du sen lägger till lite lätt efterbehandling så är G1:an tämligen rökt, även vid små storlekar. Men om man gillar kontrastlösa och obehandlade bilder så är det nog ingen som ser skillnad vid A4, nej.
G1 är sämre vid högre ISO, inget snack om det, det nämnde jag oxå tidigare i tråden. De allra flesta bilder tas dock vid lägre ISO än 1600 och de som verkligen behöver lågt brus även vid ISO 1600 bedömer jag ligger på mindre än 1% av fotograferna.
 
"Jag skriver alltså ingenstans att microsystemet skulle vara att föredra framför APS-c vad gäller bildkvalitét."
...
Jo! Det är ju precis detta du skriver i det citat från inlägg #166 som jag frågade om - jag ville bara veta ifall du verkligen menade det som stod där (vilket du alltså inte gjorde).
I inlägg 166 jämför jag microsystemets bildkvalitét med APS, vilket är ett analogt filmsystem. Det har inget med APS-c sensorer att göra. Det hela framgår om man studerar vilket citat jag svarar på, vilken handlar om film, halvformat och APS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.