pet
Aktiv medlem
Det är precis det jag menar. Bilden som helhet behöver inte bli sämre för att det är fler pixlar.
Hur många pixlar de flesta behöver är en annan fråga.
Japp visst är det så.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är precis det jag menar. Bilden som helhet behöver inte bli sämre för att det är fler pixlar.
Hur många pixlar de flesta behöver är en annan fråga.
Kastar in handduken...
större sensor blir också dyrare, men bästa lösning, - FF sensor!
Ja, eller ännu bättre: MF-sensor! (i smidigt hus med ett fast motsvarande 40mm f2.0 på småbild, ja tack!)
Nu är det inte riktigt samma uppbyggnad på sensorn i G11, som i tidigare G10, även om båda är av CCD typ storlek 1/1.7", pixelmängden är inte enbart avgörande för bildkvalitén eller mängden brus, signalbehandlingen är minst lika viktig.
Troligen kommer kommande G-modeller med större sensorer, ger mera dynamik, mindre brus på höga ISO.
Små sensorer ger alltid problem, vid höga ISO, så här långt i utvecklingen, inget tyder på att det går att ändra på, större sensor blir också dyrare, men bästa lösning, - FF sensor!
....
Varför har dom minskat antalet pixlar om det inte skulle ha betydelse?
....
Jo, det har dom gjort för att ta fram en reportagekamera som lämnar bättre filmkvalitet än andra kompaktkameror och har därfört valt en annan sensorteknologi som idag kan vara svårt och dyrt att bygga med samma pixeltäthet som sensorn i G10.
Ett kompakt komplement till 5DII för pressfotografer m.a.o.
Sök info om "interline CCD" så kanske du hittar ett frö ;-)
Jag ser det som så att det är roligare att leka i en stor sandhög än en stor grushög, dessutom - ju större hög desto roligare ;-)
Vad är fel med att "begränsa sig till 12MP"? - visst, dom tappar möjligheten att konkurrera på produkt/mode-sidan hos proffsen - men dom har redan valt MF/FF för länge sedan av ganska uppenbara orsaker. Jag är ganska säker på att 99% av alla bilder som någonsin tas med dagens kameror aldrig någonsin ANVÄNDS i ett sammanhang där mer än 5MP är nödvändigt, eller ens gör en synbar skillnad - för någon annan än den som redigerat bilden och alltså sett den i 100% på skärmen.
Normal användning är fotobloggar, fotopubliceringssidor (standad är väl ca 1800x1200 dvs 2MP för "högkvalitetsfoton" där) och vanliga 10x15-utskrifter med någon enstaka A4-förstoring instoppad ett par gånger under kamerans livstid.
För detta användande så är ett mellanting mellan kompakt och DSLR alldeles lysande - bättre kvalitet än kompakterna (dvs mer än tillräcklig för de allra flesta köpare), men inte lika klumpig som en DSLR.
Läste att G11 även tar till ND filter. Är det pga diffraktion för den lilla sensorn?
Vore då kanske bättre att öka storleken till samma som gamla Canon Pro1 och Olympus 8080, dvs 2/3" som hos de gamla prosumerkamerorna, en sensorstorlek som enbart Fujifilm använder idag.
Normal användning är fotobloggar, fotopubliceringssidor, ... A4-förstoringar instoppad ett par gånger under kamerans livstid, vaa?
Den klassen på att använda de digitala bilderna har jag för länge sedan passerat, nu är det platt TV 42" som gäller eller projektion på duk!
Det blir mycket stor skillnad på 2Mp från en kompakt kamera, med en liten futtig sensor, jämfört med en 24Mp FF sensor (Sony A900)!
A4 är ingen märkvärdig storlek, 42" gör skillnad!
Normal användning är fotobloggar, fotopubliceringssidor, ... A4-förstoringar instoppad ett par gånger under kamerans livstid, vaa?
Den klassen på att använda de digitala bilderna har jag för länge sedan passerat, nu är det platt TV 42" som gäller eller projektion på duk!
Det blir mycket stor skillnad på 2Mp från en kompakt kamera, med en liten futtig sensor, jämfört med en 24Mp FF sensor (Sony A900)!
A4 är ingen märkvärdig storlek, 42" gör skillnad!