ANNONS
Annons

Olympus kastar in handduken

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske man kan vinkla liknelsen lite så den passar...

Fler hästkrafter ger högre topphastighet men du använder i praktiken ändå bara en viss del av den, kostnaden blir en dyrare bil och en större bensinförbrukning i onödan.

Byt hästkrafter mot pixlar, topphastighet mot bildstorlek, bil mot kamera, besinförbrukning mot filstorlek och bildbehandlingstid.

Jag skulle då säga att 12 Mp är apfett med hästkrafter och mer än väl motsvarar en mycket kraftfull personbil i den övre prisklassen.

En jaguar med en V12:a.

Visst, så länge den allmäna uppfattningen är: fler pixlar = bättre bilder, så lär det vara så.

Men jag tror faktiskt att de allra flesta (60-70% kanske) som köper kamera bara vill ha en enkel och bra kamera som ger "fina bilder" och inte ens tänker på antal Mp eller ens vet vad det betyder. Iaf vad gäller kompaktkamera köpare.

Jag tror precis tvärt om... alal dom gånger jag har varit inne på On Off, Siba, Elgiganten, Expert osv och handlat prylar så har man ofta hört säljare/kund prata om kameror, samtliga gånger tror jag så har dom snackat om Megapixlar.

Har däremot aldrig hört en kund prata om dynamiskt omfång eller pixlarnas storlek. Inte ens på Scandinavian Photo som torde ha en lite annorlunda kundkrets än Siba, även om jag antar att dom säljer mest av kompakter även där.

Jag hör mest folk som frågar efter "En bra och enkel kamera som ger fina bilder". Jag tror inte den kategorin känner till pixelstorlek eller dynamiskt omfång.

Jag hör mest folk som frågar efter "en bra och enkel kamera som ger fina bilder", jag tror inte den kategorin känner till pixelstorlek eller dynamiskt omfång.

Helt riktigt, pixelstorlek och DR har de ingen aning om.
Och om de har snappat upp något mätbart begrepp om kameror så är det "megapixlar".

Inte en enda person i min bekantskapskrets av normalfotointresserade har någonsin ställt en annan fråga om kameran än "-Hur många pixlar har den?". Inte någon.

Jag tror att Olympus beslut att hoppa av pixelhysterin är minst sagt farlig. Inte många kommer att förstå de underliggande orsakerna.

De första digitalkamerorma hade ju ganska kass upplösning och då var det rimligt att tala om antal pixlar som ett kvalitetsmått.
Vatten har runnit under broarna sedan dess och nu är upplösningen inget problem längre, däremot hänger begreppet pixelantal som kvalitetsmått kvar.

Inget konstigt eftersom det är det perfekta argumentet ur ett tillverkarperspektiv: Det låter modernt och high tech. Inget tjafs om glas och objektiv och sånt gammalt 1800-talsmök som får en att tänka på äckliga filmrullar och farfarsklockor. Konsumenten behöver inte ens veta att det sitter en glasbit framför sensorn. Kameran är ju för fan digital.

Dessutom kan man öka antalet pixlar med 20% per år och sälja samma i princip samma kamerakonstruktion om och om igen.
The holy grail helt enkelt.

Dagens megapixlar är lite grand som bilarnas Cw-tal på 80-talet. Att bilen hade Cw 0.33 var ju viktigare än allt annat. Det gick ju knappt att köra en bil som hade högt luftmotstånd och alla annonser visade tekniker i rymddräkter som sprutade rök i vindtunnlar....

Dagens megapixlar är lite grand som bilarnas Cw-tal på 80-talet. Att bilen hade Cw 0.33 var ju viktigare än allt annat. Det gick ju knappt att köra en bil som hade högt luftmotstånd och alla annonser visade tekniker i rymddräkter som sprutade rök i vindtunnlar....

Haha, jag viker mig av skratt.. minns detta snacket, kom så väl ihåg citroen CX och alla journalisternas snack om luftmotstånd hit och dit!

haha, ja nu väcktes minnen

Varför skulle fler pixlar ge sämre bild?

Jag har inte sett några bevis för det.

12 MP är naturligtvis mer än de flesta behöver, men det är en annan sak.

Varför skulle fler pixlar ge sämre bild?
Det påverkar både det dynamiska omfåget och brusnivån negativt. Vilket man kan se på EOS 40D vs EOS 50D exempelvis. Det är ju inte antalet i sig som är negativt, utan det faktum att pixlarna blir mindre vilket ger mindre ljus till varje pixel, vilket är negativt för bildresultatet.

Det påverkar både det dynamiska omfåget och brusnivån negativt. Vilket man kan se på EOS 40D vs EOS 50D exempelvis. Det är ju inte antalet i sig som är negativt, utan det faktum att pixlarna blir mindre vilket ger mindre ljus till varje pixel, vilket är negativt för bildresultatet.

DXOmark visar inte att 50D är sämre, snarare något bättre.
Samma gäller ex D3 vs D3x.

Även om pixlarna blir mindre så är sensorn lika stor, så totalt ljus/yta är densamma.

"# High ISO performance worse than 40D"
"# Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D"

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos50d/page31.asp

Även om pixlarna blir mindre så är sensorn lika stor, så totalt ljus/yta är densamma.
Så enkelt är det inte, det finns mellanrum mellan pixlarna som minskar den totala ytan som träffas av ljus.

Dessutom skiljer det sig mellan olika sensorer hur stort mellanrummet är. Nyare sensorer är givetvis bättre på att minska mellanrummet mellan pixlarna men fortfarande kan en sensor med betydligt färre pixlar ta emot mer ljus.

Nu jämför ju dpreview inte raw som dxomark. Om man ska jämföra sensorer så måste man använda raw och samma betraktninsstorlek.

Använd print-funktionen på dxomark för samma betraktningsstorlek och jämför bruskurvor etc. 50D är inte sämre än 40D.

Världens längsta tråd om detta finns ju på detta forum...

Som vanligt finns det delade meningar. Dpreview anser att 50D har sämre dynamiskt omfång i skuggpartier och är sämre vid högre ISO och det anser jag oxå.

Som vanligt finns det delade meningar. Dpreview anser att 50D har sämre dynamiskt omfång i skuggpartier och är sämre vid högre ISO och det anser jag oxå.

Det har den i JPG. Men titta gärna på RAW/ACR best mellan de två. Jämför också resultaten i DXOmark/print-läge.

6 megapixel är kanske teoretiskt OK för "vanliga människor" (vilka dom nu är) men då förutsätter du mindre utskrifter och att bilden är optimalt tagen så du inte behöver beskära något. Vill man kunna klippa lite i kanterna så minskar upplösningen fasligt fort, så jag vill nog ha några fler pixlar att jobba med. 12 megapixlar är helt OK, och jag tror faktiskt det räcker för dom flesta sportfotografer också.

Med "vanliga människor" skulle kanske kunna avses alla de som inte fotograferar yrkesmässigt eller har fotografi som hobby.

Jag känner massor av "vanliga människor" som äger en konsumentkompaktkamera och jag känner några som äger enklare systemkameror eller avancerade kompakter. Jag har däremot aldrig träffat någon "vanlig människa" som fotar i råformat, redigerar sina bilder eller gör papperskopior större än 10*15 eller liknande. Jag skulle till och med tro att de flesta fotar för att visa bilderna på skärmen. Bildpunktsmatematiken lämnar jag därhän men konstaterar att min snart tre år gamla mobiltelefon har tillräckligt många "megapixlar" för att tillfredsställa de ovan uppräknade behoven. Därmed inte sagt att antalet bildpunkter är det enda sättet att mäta bildens kvalitet...

Jag tror att man ska vara försiktig med att utifrån sina vanor som yrkesfotograf eller hobbyfotograf dra några slutsatser om vad "vanliga människor" behöver för kamera.

Anders

Uttrycket "vanliga människor" kom från inlägget jag svarade på, själv tror jag inte det finns någon direkt väldefinierad sådan grupp. Generaliseringar fungerar inte altid så bra, jag tror det finns yrkesfotografer med mindre krav än hobbyister, beroende på vad man fotograferar. Barnporträtt i köpcentrat eller skolfoto kräver t.ex. förmodligen mindre än vad en hobbyfotograf som är inriktad på landskap vill ha.

Vad gäller yrkesfotografers krav så handlar det ju inte om vad fotografen vill ha, utan vad kunden efterfrågar. Medans det för hobbyfotografen handlar om vad fotografen har för krav.

Men anledningen till att 50D är snäppet bättre än 40D hos DxO beror väl på att den senare har fler pixlar??? Alla bilder "skalas" ner till 8milj pix innan dom mäter/läser ut värderna för resp kamera...vilket gör att kameror med väldigt mång apixlar har en viss "fördel" då bruset "minskar" när man skalar ner en bild.
Samma sak gäller vid print..dom har en angiven standardstorlek som dom utgår ifrån när dom mäter/läser ut värdena för resp kamera.

http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Data-normalization

Men anledningen till att 50D är snäppet bättre än 40D hos DxO beror väl på att den senare har fler pixlar??? Alla bilder "skalas" ner till 8milj pix innan dom mäter/läser ut värderna för resp kamera...vilket gör att kameror med väldigt mång apixlar har en viss "fördel" då bruset "minskar" när man skalar ner en bild.
Samma sak gäller vid print..dom har en angiven standardstorlek som dom utgår ifrån när dom mäter/läser ut värdena för resp kamera.

http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Data-normalization

Det är precis det jag menar. Bilden som helhet behöver inte bli sämre för att det är fler pixlar.

Hur många pixlar de flesta behöver är en annan fråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar