Ursäkta? Jag tror faktiskt jag ganska tydligt skrev "minst fyra ggr" och gällande "FF jmf APS"... Som jag räknar på det blir detta 2ggr och 4ggr (kvadratförhållande).
Ok, en ursäkt då!
Som du skriver, något måste ju ha hänt för att få ner priserna på slutprodukt till dagens under 30kSEK för tre olika fabrikanters FF135-hus. Förbättrad litografi med färre masker är ju en rimlig dramatisk besparing.
Känner inte till om några sensorer flyttats till att göras på en större 12" wafer, det skulle också kunna påverka priset på 135FF sensorerna, förutsatt att sådant kapacitetsbehov uppkommer.
Undrar ändå om det överhuvudtaget skulle finnas marknad för en digital variant av de gamla Olympus 35SP & 35RD. På den tiden, 60- och 70-talet, så hade man inte tillgång till datorstödd konstruktion av objektiven, så högpresterande zoomar med exotiska material var inte vanliga. Objektiven var därför av typen fasta brännvidder, vilket jag tror ingen önskar idag på en dylik modell.
Nu är det zoomar som gäller, ingående i ett system med komplex bildbehandling där datorkraft används för att kompensera för optiska brister i det fysiska linspaketet. Visst vore det kul med en digital superkompakt 135FF med en ljusstark 40mm ƒ/1.7, fast den skulle nog kännas som en tegelsten i fickan. En fast monterad ljusstark zoom skulle göra det till en ännu större tegelsten, så varför inte införa en objektivbajonett i så fall.
Men då har man ju i princip en Leica M8, vilken varken är särskilt liten eller billig. Samt ännu inte klarar en större sensor än APS-H. (Undrar dock om Leica skulle våga sig på en digital bildbehandlingskedja med mjukvarukorrigering av brister i objektiven för att kunna maxa sensorn upp till 135FF? PMA-intervjuerna med Panasonic dryftade ytligt detta och det lät tveksamt.)
Tror därför att Samsung med sitt kommande spegelbefriade kompakta NX system blir en frisk fläkt. Det är ett
clean slate scenario, så i princip kan deras egenutvecklade sensor se ut hur som helst. Skalfördelar med egen sensortillverkning får de först när de får upp volymerna, så det enda vi med sannolikhet vet, är att den blir större än för µFT. Jag hoppas på APS-H, dvs. en 1.33x sensor som i Leica M8, för att de två systemen inte skulle bli alltför lika i funktion och konkurrera i samma marknadssegment.