Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

4:3:s framtid

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är klart det finns en viss poäng med att kunna använda sina gamla objektiv men kommer det inte en hyfsat stor serie riktigt små objektiv så tror jag idén dör rätt snabbt.
 
Tja, det är ju inte direkt så att jag kommer köra min 200F2 på ett eventuellt micro-NikonF, men jag vet ett par mer kompakta objektiv som nog hade varit intressanta!
Det som måste till är ett riktigt bra normalzoom+telezoom, efter detta ett snabbare zoom och en fast "normal", en bra fast vidvinkel och ett macro...

Efter detta är man inne på specialapplikationer, och då är det svårt med ett litet nischformat... Då funkar LeicaM för mig.

Men det jag hoppas mest på är att Oly ska släppa lite egna m4/3 objektiv till den eventuella nya kameran, vad jag sett hittills av deras nya "normala" 4/3 är imponerande.
 
Jag har ett hål i min själ sedan min Olympus XA gick ur tiden. Är m4/3 svaret på mina böner?
Hoppas det finns hopp. En 4/3 XA med eller utan utbytbara små objektiv köper jag direkt. Kompletterar min 5DM2 perfekt.
 
Från M42 till M43

Allvarligt talat så tar säkert G1ans efterföljare(inkl Olympus) att ta marknadsdelar från kompakterna, både dom kompakta och superzoomarna. Panasonic är först ut, och det brukar vara en fördel. Föresten så är inte Panasonic nya på kameror bara för att dom inte exporterat till Europa. Sen kan det inte vara så noga i början att tillhandahålla många gluggar eftersom många kommer att nöja sig med kitgluggen. E-520ans efterföljare kommer säkert att behålla spegeln några år till, men sen blir nog sökaren tillräckligt bra eller bättre ...
 
Jag tror inte heller att m4/3 tar andelar av DSLR-delen, snarare att de kompaktägare som är LITE sugna på att byta upp sig, men inte vill släpa på en jättekamera, kan köpa en m4/3 i stället för en dyr-kompakt.
 
Jag tror inte heller att m4/3 tar andelar av DSLR-delen, snarare att de kompaktägare som är LITE sugna på att byta upp sig, men inte vill släpa på en jättekamera, kan köpa en m4/3 i stället för en dyr-kompakt.

Om de släpper några riktigt välbyggda och homogena objektiv så kan det nog bli en del köpare bland dem som är tröttnat på Leica också.
Kanske kommer det rent av en leicamärkt kamera också framöver?
 
Det verkar väl tyvärr som att alla Olympus nyare (och ofta helt lysande) 4/3-objektiv kommer gå samma väg som deras äldre OM-system, och Minoltas, och Contax/Yashica, och...och...
...
Minoltas? Minoltasystemet kan väl knappast sägas ha gått i graven - Sony köpte ju upp detta. Heter nu Alpha i hela världen - tidigare hette de så bara i Japan (och Dynax i Europa samt Maxxum i USA).

Tvärtom tycks ju detta system nu öka med raketfart - Sony har tydligen lyckats med att tredubbla sina marknadsandelar på halvtannat år, medan samtliga övriga har tappat marknadsandelar (med undantag för micro FourThirds då).


...
Även om det finns många FANTASTISKA exemplar {av OM-gluggar} som på vissa punkter slår nästan allt som finns på marknaden så kommer de drabbas av "huslöshet" när kamerorna är utslitna, och inga nya hus tillverkas...
...
Syftade du även på Minoltas manuella objektiv? Det är ingen svårighet att hitta begagnade hus till dessa.

Men ifall du räknade in även Minoltas AF-objektiv i samma kategori, så vill jag anmäla avvikande uppfattning - dessa är ju definitivt inte huslösa! Vilket som helst av Sonys DSLR-hus passar. Dessa fina objektiv ligger definitivt inte övergivna pga "hus-brist" - det är ju precis tvärtom! Det har plötsligt blivit mycket svårare att hitta dessa objektiv. Helt förståeligt, eftersom det nu kommer in massor av nya intressenter genom alla nytillkomna Sony DSLR-ägare, som verkar suga upp allt de kommer över.
 
Jag menar Minoltas icke AF objektiv... :) Från Leica-tiden - 58F1.2 - och ett gäng andra... Det finns inget alternativ för användning med en digitalkamera utan att modifiera objektivfästet, och inte ens då kan man få vettig bländarstyrning, utan det är stop-down som gäller. Som på det glada 60-talet.

Bländarstyrningen är ju nästan alltid hindret, jag kan lätt tillverka en adapter för 4/3>Leica M eller något, men ljusmätningen kommer aldrig att fungera riktigt.

Detta är ett ännu större problem nu när hus/objektiv kommunicerar enbart på elektrisk väg. Hur bländar man ner ett 4/3-objektiv utan ett hus som kan prata "4/3"-språk elektriskt? Det går inte.
Så - om 4/3 skulle gå i graven så kommer all glas som tillhörde systemet att vara värt ungefär lika mycket som objektivlocken. Objektivlocken kommer antagligen vara mer användbara då det fortfarande kommer finnas objektiv med "rätt" filtergänga...
 
Ja, jag antog att du syftade på Minoltas SR-fattning (den manuella), och jag är helt med dig i vad du skriver. Gjorde mitt inlägg mest för att en eller annan mindre informerad läsare inte skulle skulle få uppfattningen att deras Minolta AF-objektiv inte längre går att använda ifall de ska uppgradera med ett digitalt hus, och i värsta fall kanske slänga dessa i sop-bingen... Vore ju i så fall väldigt synd - det kommer säkerligen att finnas god användning för alla gamla fina Minolta AF-gluggar framöver.

Var stressad när jag skrev mitt inlägg, och i min ambition att förtydliga genom att lägga in "{av OM-gluggar}" i citatet av ditt inlägg, så blev det kanske snarare tvärtom - det skulle förstås ha varit {av 4/3-objektiv}.
 
Jag tror att M43 och liknande system kan ta uppåt halva kompakt-marknaden på några år. Dessutom tror jag att dom knycker mycket av DSLR-marknaden oxå, familjefotografer blir säkert mer förtjusta i mikrosystemen än i efterföljarna till dagens instegare. Men DSLR över 10.000:- går nog säkra några år till. Frågan är om Panasonic blir störst? eller om Samsung klår dom? Eller möjligen Sony?

Dom gissar jag blir störst på kameror om 5-10år.
 
Du tror Panasonic, Samsung och Sony är störst på kameror om 5-10 år. Okej, jag är övertygad om att Canon och Nikon är störst om 5-10 år oxå. Särskilt vad gäller systemkameror då.

Observera att G1 inte är någon DSLR.
 
Jag tror att M43 och liknande system kan ta uppåt halva kompakt-marknaden på några år. Dessutom tror jag att dom knycker mycket av DSLR-marknaden oxå, familjefotografer blir säkert mer förtjusta i mikrosystemen än i efterföljarna till dagens instegare. Men DSLR över 10.000:- går nog säkra några år till. Frågan är om Panasonic blir störst? eller om Samsung klår dom? Eller möjligen Sony?

Dom gissar jag blir störst på kameror om 5-10år.
Jag kunde inte skriva det första stycket själv, helt enig. Jag har lagt till den här tråden i min "spåmän"-kategori bland bokmärkena, det skall bli spännande att gå tillbaka hit om några år.

Men stycke två tror jag inte på. Eller hoppas inte på kanske.
 
Som tur är så är begreppet "systemkamera" ganska inarbetat i Sverige, så vi kanske slipper den värsta förvirringen. Det här får mig att tänka på en engelskspråkig artikel som en svensk forskare skrev i början av nittiotalet där han refererade till resterna av Sovjetunionen som OSS (Oberoende Staters Samvälde) istället för den engelska förkortningen CIS. Det är lurigt när en förkortning blir så etablerad att man glömmer vad bokstavskombinationen står för.
 
Kaske överlevnaden hänger på marknadsföringen?

Till helgen är det fotomässa i Göteborg. Tänkte fara dit, finns mycket att titta på. Bland annat hade jag tänkt se på E-30. Det är ju inte så lätt att hitta den i affärerna. Men när jag tittar i utställarförteckningen hittar jag inte Olympus där.

Har man inte lust eller råd att visa upp vad man har och vad grejorna kan, ja då hjälper det nog inte hur tekniskt bra de är! Eller är det så att Olympus döljs under något annat företag?

/Curt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.