Anders Östberg
Guest
Det är klart det finns en viss poäng med att kunna använda sina gamla objektiv men kommer det inte en hyfsat stor serie riktigt små objektiv så tror jag idén dör rätt snabbt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror inte heller att m4/3 tar andelar av DSLR-delen, snarare att de kompaktägare som är LITE sugna på att byta upp sig, men inte vill släpa på en jättekamera, kan köpa en m4/3 i stället för en dyr-kompakt.
Undra om telezoomen är lika bra.
Minoltas? Minoltasystemet kan väl knappast sägas ha gått i graven - Sony köpte ju upp detta. Heter nu Alpha i hela världen - tidigare hette de så bara i Japan (och Dynax i Europa samt Maxxum i USA).Det verkar väl tyvärr som att alla Olympus nyare (och ofta helt lysande) 4/3-objektiv kommer gå samma väg som deras äldre OM-system, och Minoltas, och Contax/Yashica, och...och...
...
Syftade du även på Minoltas manuella objektiv? Det är ingen svårighet att hitta begagnade hus till dessa....
Även om det finns många FANTASTISKA exemplar {av OM-gluggar} som på vissa punkter slår nästan allt som finns på marknaden så kommer de drabbas av "huslöshet" när kamerorna är utslitna, och inga nya hus tillverkas...
...
Jag kunde inte skriva det första stycket själv, helt enig. Jag har lagt till den här tråden i min "spåmän"-kategori bland bokmärkena, det skall bli spännande att gå tillbaka hit om några år.Jag tror att M43 och liknande system kan ta uppåt halva kompakt-marknaden på några år. Dessutom tror jag att dom knycker mycket av DSLR-marknaden oxå, familjefotografer blir säkert mer förtjusta i mikrosystemen än i efterföljarna till dagens instegare. Men DSLR över 10.000:- går nog säkra några år till. Frågan är om Panasonic blir störst? eller om Samsung klår dom? Eller möjligen Sony?
Dom gissar jag blir störst på kameror om 5-10år.
.........
Observera att G1 inte är någon DSLR.