Dubbelolle
Aktiv medlem
Hej! Jag har kört med Olympus 4/3 och E-serien (510 samt 620) sedan jag började fota 2008. Nu är jag så less på det dynamiska omfånget på dessa kameramodeller att det står mig upp i halsen. Men mina olika Zuiko Digital-objektiv för 4/3 speciellt macro 35mm f/3.5 samt ED 70-300 f/4-5,3 superzoom har varit underbara objektiv att fota med!! Och med sorg i hjärtat så inser jag att den stora kamerautrustning jag byggt på mig dessa 10 år inte håller för att ta mig vidare i min framtida fotokarriär.
Jag har fattat det som, att 4/3-systemet mer eller mindre är på utdöende. Justera mig gärna om jag har fel.
Jag får inte den höga kvaliten på bilder jag vill ha med dessa kameramodeller pga det urusla dynamiska omfånget (har lyckats minimalt med att justera kraftiga sådana även om det varit råfiler då Olympus eget program för detta inte varit vidare bra) och vet inte vilka andra spegelkameror det finns som tar Olympus 4/3 micro om jag vill ha kvar dessa som en bra fritids- och andrahandsutrustning som inte väger så mkt? Någon som vet?
Så jag har mer eller mindre bestämt mig för att gå över till Canon istället (Nikon vill jag inte gå till då dem i mitt tycke ibland är för snabba med att producera kameror/objektiv som inte riktigt håller måttet och som sedan måste justeras kort efter.Det har jag inte råd till.) och bygga upp en ny fotoutrustning som håller många år framöver. Jag inser att fullformat kommer att krävas då jag vill göra foton i A3-format och därutöver bla på tapet och i textil och jag jobbar en del med utsnitt/beskärning. Upplösningen får därför inte vara för liten. Detaljrikedomen och skärpan är viktig.
Jag lutar åt Canon EOS 5D Mark 4. Har dock endast pengar till ett (1 st) objektiv än så länge i L-serien och tänker mig då Canon EOS 24-105 f/4 L IS USM. Bildstabilisering är nödvändigt då jag har en liten skakning på händerna. Macrofoton får jag forts ta med min Olympus tills jag har råd att köpa ett till nya kameran.
Jag har skannat av prisläget både via Amazon (UK o US) och på Prisjakt för svenska butiker som säljer dessa.
Såg ikväll att billigaste priset på Canons 5D mark 4 finns i Sverige hos Fotokungen. Där kan jag få kamerahus inkl. batterigrepp för 34.700 kr. Ovannämda objektiv (normalzoom, L-objektiv) finns på Amazon UK för ca 11.500 kr o i Sverige för ca 12.800 kr.
Är det att förvänta att priserna kan gå ner mer under sommaren eller är det här dem ev kommer att ligga ett tag nu? Jag vill givetvis gärna fota i sommar och helst nu när rapsfälten och skogarna är som skirast och vackrast men vill naturligtvis väga det mot om ni tror/har erfarenhet av att priserna kan sjunka kraftigt på hösten. Jag är inte insatt i hur det ser ut på kameramarknaden numera.
Vad tror ni? Bör jag ha is i magen och vänta över sommaren på ett mkt bättre pris eller köra på Fotokungens erbjudande med ett batterigrepp i priset?
Ursäkta mig att det blev långt det här. Jag hoppas det är någon som orkar läsa igenom det och ge några råd och tips. TACK snälla ni!
Mvh Karin W
Du borde nog uppdatera dig lite, det har hänt lite sen 2008, vilket tydligen gått dig förbi, både Olympus o Panasonic ligger i topp, med dom bästa objektiven på marknaden o flera otroligt fina kameror, LO