fiolmattias
Aktiv medlem
Kolla bilder från ett nytt mllanformatsbakstycke, där man tagit bort detta filter. Skillnaden i skärpa är STOR.
Stefan
Tack! Så långt är jag med, men jag förstår inte varför.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kolla bilder från ett nytt mllanformatsbakstycke, där man tagit bort detta filter. Skillnaden i skärpa är STOR.
Stefan
Framtiden blir nog utan spegel och optisk slutare, vilket innebär ny fattning och omkonstruerade gluggar.
I framtiden är Panasonic och Olympus först med miko 4/3, sen kommer antagligen Samsung med mikro-APS. Fördel Panasonic och Samsung som inte har traditionella system att fasa ur.
....
Även om EVF inte är tillräckligt bra i dagsläget så råder det knappast någon tvekan om att det kommer bli vanligt så småningom, när de utvecklats vidare.
Tack! Så långt är jag med, men jag förstår inte varför.
Jag tror inte heller att den optiska sökaren försvinner, de kommer nog leva sida vid sida under överskådlig tid.Ja, kommer att bli vanligt i framtiden, men fortfarande batteriberoende, - ersätter troligen inte den optiska sökaren, som inte behöver någon yttre hjälp, för att fungera.
Beror mycket på om framtidens batterier kan ge en extremt hög kapacitet, då har EVF en chans, om den blir snabbare och ljusare, än den optiska sökaren är tveksamt.
Optisk slutare är väl också möjligt, men inte än på ett tag.
Hehe, jo kanske lite fel på terminologin här, jag tänkte på en elektronisk slutare typ ett glas som växlar mellan genomskinligt och inte. Det har säkert något bra namn som jag inte känner till.
Det har jag inte. Jag ogillar inte alls 4:3, men jag tycker att tillverkarna klamrar sig fast vid relingen till det sjunkande skeppet istället för att täta läckan. Med det menar jag att det verkar helt vansinnigt att fortsätta att försöka konkurrera i ett segment där de uppenbarligen inte har några fördelar alls att erbjuda. Nämligen med proffsutrustning med hög vikt och stor prislapp. Jag förstår verkligen inte vem som ska köpa de prylarna, förutom då möjligen folk som inte kan något om kamerateknik, men har gott om flis.Om du inte ogillar "något", varför har du då tagit det som en personlig uppgift att visa alla att 4/3 saknar framtid?
Om vi talar om utrustningar under proffsklass, så har du rätt i det. Men tyvärr (för tillverkarnas del) så tror jag verkligen att man behöver sikta på ett helt annat mål om man ska uppnå den prestige som krävs för att sälja kameror, även långt under de segment där småbildsformatet är en given vinnare.Vilka påhittade argument? Att i hyfsat ljus och regn så är 4/3 utrustningen mindre än 35mm och att det i många fall saknas utrustning i dåligt väder för 35mm?
Det är förstås en fråga om vad man fotograferar, och när. Men en fördel är en fördel, och med bättre teknik så drivs nog de flesta att flytta gränserna för sitt fotograferande. Att man har den i kameran utan att utnyttja den gör ju ingen skada heller.Vilka felaktiga slutsatser?
Du har bara visat att 35mm samlar mer ljus än 4/3 och därför får kortare skärpedjup, eller möjlighet att använda högre ISO. Något som endast är fördel ett fåtal fototgrafiska situationer.
Du har bland annat påstått att ett 4:3-system som kvalitetsmässigt (bildkvalitet, antar jag) kan jämföras med FF är lättare. "Kan jämföras" är ju luddigt om något, eftersom vad som helst kan jämföras med vad som helst. Men om du menar att de ligger i samma härad, så anser jag att det är fel. Du får gärna motbevisa mig, eftersom jag själv inte har letat fram något bevis. Du snackade till exempel om någon jämförelse mellan 5D MkII och E-3, som jag gärna skulle kika på.Jag håller med Anders att vi kanske sagt nog, men om det finns felaktigheter i tråden hoppas jag att du hjälper mig att rätta till dessa.
Det brukar kallas "diskussion". Låter det bekant?Nu har denna tråd spårat ur, som vanligt är det några som håller på med "tuppfäktning", bevisa att den ena har mera rätt än den andra!
Det brukar kallas "diskussion". Låter det bekant?
Inte? Jag tycker att den är utmärkt. Måste man skriva på snutte-språk för att folk inte ska bli ledsna?Inte speciellt trevlig ton i "diskussionen" bara ...
Det har jag inte gjort.Jäpp!
Men hugg inte ner på de som redan har köpt in sig på 4:3, insikten att kanske ha valt fel system kan bli dyr.
Jäpp!
Men hugg inte ner på de som redan har köpt in sig på 4:3, insikten att kanske ha valt fel system kan bli dyr.
Jag bara svarar på frågan, om framtiden för 4:3.
För de flesta fotografer är det egentligen skit samma om 4:3 formatet finns kvar eller inte, om några år, men så här långt i utvecklingen har 4:3 sålt dåligt, i jämförelse med APS-C och FF!
Måste väl bero på, att APS-C och FF har fördelar som inte 4:3 har, vad det är, det har nu vevats fram och tillbaka i denna tråd!
Som i all handel, det som blir populärast, brukar samtidigt vara det bästa, som kan köpas för rimliga pengar.
Det är väl lika dyrt för de som köpt in sig på APS-C system, eller Canonägare som plötsligt vill gå över till Nikon etc?
4/3's framtid beror på ifall användarna tycker att systemet levererar och uppfyller deras behov.
Även om Olympus inte har legat i framkant gällande upplösning, dynamiskt omfång etc, har de legat långt fram med annan teknik som uppskattats högt av vissa användare.
Inte? Jag tycker att den är utmärkt. Måste man skriva på snutte-språk för att folk inte ska bli ledsna?