Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Kärlek vid första ögonkastet


Leica M8, Ultron 28/2 (Ja, jag vet - man skall inte släppa ratten när man kör ;-)

Läs: vid första provkörningen ;-)

Jag har haft en lång "kärleksrelation" med Citroen, allt sedan min första - en ny vit BX 14 - året var 1988 ;-)

Men min senaste, en silverfärgad C5:a från 2005 som jag nu kört  över 10.000 mil, har fått mig att i grunden ompröva min relation med bilmärket.
Under de senaste 4-500 milen (lagom till maskinskadeförsäkringen löpt ut vid 10.000) har det ena efter det andra felet uppstått eller "upptäckts" av verkstaden. När allt är fixat skall den säljas, men då väntar nästa chock - den faktisak kilometerkostnaden. Dvs värdeminskningen, reperationskostnader, driftskostnader, skatt och försäkring dividerat med antal kilometer jag kört.

Och med den kalkylen i bakhuvudet så letar jag ny bil. Jag har satt upp några "önskemål" på min lista:
1. Stor (kombi)
2. Bekväm samt bra körställning och intuitiv förarmiljö
3. Bensinsnål - förslagsvis el-hybrid
4. Säker
5. Hög kvalitet och/eller generösa garantier
6. Bra andrahandsvärde

Var först inne på Toyota Prius men jag upplever den som lite förliten, och då finns det bara en el-hybrid på marknaden som är större (vad jag vet). Provkörde en sådan häromdagen - kärlek vid första ögonkastet :-)

Sedan är varumärket viktigt för mig, den bil jag kör säger ju trots allt en del om mig som person. Därför har jag alltid haft lite svårt för vissa, främst tyska, bilmärken. Jag vill tex inte att mitt bilval skall "sticka i ögonen" på folk - men det får gärna reta någon "tyskbilsfanatiker" :-)

Nu återstår bara försäljning och finansering...  och det är inte så bara.

Inlagt 2010-04-09 00:24 | Läst 7229 ggr. | Permalink

"Hej Johan! Har testat en sådan en gång, håller med om att man blir helt fast direkt ;)... men de priserna är lååångt utanför min liga. Det allra bästa ur miljösynpunkt är väl att man åker bil när man måste, och tåg/buss när man kan?? Framförallt på de längre sträckorna. Men bor man på landet behöver man ju bil i sverige, det är ju inget snack om den saken. Jag håller med övriga att Volvo har börjat få ett intressant dieselprogram (dock endast manuell låda i miljöbilsutförandet (DrivE)), även Subaru har en boxerdiesel värd att kolla på enl många kunniga, vet dock inte om den klassas som miljöbil, men skall vara mycket bra på vägen."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Man kan fråga sig om det egentligen är så lyckat med en el-hybrid. Du kånkar omkring med en rejäl last av batterier. Och hur är ekonomin vid nödvändigt batteribyte? Men jag vet för lite, en viss sund skepsis bör man dock hålla sig med.

Själv har jag haft Toyota i många år och haft fantastiskt lite problem med dem. Men nu lär deras kvalitetskontroll ha försämrats, åtminstone för de bilar som tillverkats i USA. Subaru har ryckt fram som ett märke som människor är väldigt nöjda med. Och Nissans stora SUVar är väldigt trevliga. Fast det är ju fult att ha SUV i Sverige.

Vågar du satsa på Volvo? :-) SAAB har ju också en stor SUV i pipen, men den kanske inte har kommit ut på marknaden ännu. Nej, för dagen skulle jag själv i första hand titta på något japanskt. Det är inte så dumt heller att kolla på Bilprovnings statistik.
Svar från Johan Ericson 2010-04-09 08:01
Hej!
Jag tittar bara på ett ägande under några år och upp till max 15.000 mil. Misstaget med nuvarade bil (C5:an) är egentligen att jag inte bytte före det "magiska" 10.000 mil strecket - hade jag gjort så hade jag fått en helt annan kilometerkostnad. Vis av skadan söker jag en bil som har en generösare garanti/kvalitets-policy.

Egentligen så är en SUV inte min "kopp med te" men det finns inga stora kombibilar med el-hybrid system i Sverige. Min dröm vore nog typ en Avensis men med el-hybrid drivlina.

Ett märke som imponerar är KIA som lämnra 7års! garanti här i Sverige - och som är billiga i inköp. De har ingen som helst "varumärkes glöd" - men det kvittar, i slutändan så är ekonomin avgörande.

Volvo är inte riktigt min bil, hade en V70 miljöbil (sprit) som hyrbil under senaste verkstadsvandringen. Den är dyr men i mina ögon så får man inte så mycket för pengarna. XC90 finns inte på min horisont - där kan man tala om dyrt bilägande...

Med ett beninpris som spås nå över 14Kr/lit här i Sverige i sommar så blir driftsekonomin avgörande för mig, dvs antingen liten bil eller el-hybrid (alt miljödisel) - tror jag. Men man vet aldrig, känslorna spelar ju en viss roll vid bilval....

Mvh
/johan e
Men om du ska ha en Lexus så sticker la den mer i ögonen än en tysk... trots att det är en Toyota. Eller?

Fast en Lexus hade ju inte vart dumt. =)

Lycka till! / Alex
Svar från Johan Ericson 2010-04-09 08:09
Oups!
Tycker du? För mig är Lexus "bara" en Toyota ;-)
Den är liksom en "snäll" bil, miljö PK och allt....
I min föreställningsvärld så skulle aldrig någon med stort hävdelse eller prestige-behov köra Lexus utan snarare någon någon tysk bil på steroider. Men jag kan ju ha fel förstås ;-)
Mvh
/johan e
Ford S-Max kör jag här i Kina Johan och det är en mycket trevlig bekantskap, den har funkat perfekt under drygt 2,5 år, men det är klart, Lexusen är ju ett snäpp bättre :-) Good luck med finansieringen!
Mvh, Toni
Svar från Johan Ericson 2010-04-09 08:19
Hej!
Vad kostar bensinen i Kina?
Ford har inte riktigt funnits på min radar, men S-Maxen verkar ju vara en förnuftig bil (Googlat lite ;-)
Hmm... kanske borde jag provköra lite fler bilar innan jag slår till?

Finanseringen är just den springande punkten. Mina "hemma kalkyler" pekar mot att en "kvalitetsbil" som köps något begagnad (så få mil som möjligt) och sedan körs ganska många (helst då problemfria) mil men som i slutändan har ett högt andrahandsvärde - helst skall den också dra lite bränsle - är det "smartaste" bilägandet. Men det finns inga riktiga garantier - en bil tenderar att hur man än gör bli ett svart hål i ekonomin ;-)

I slutändan är det "gören er inga bekymmer..." som gäller :-))

Vi hörs!
/johan e
Ingen M9:a än på ett tag alltså =)
Svar från Johan Ericson 2010-04-09 08:30
Stämmer nog tyvärr...
Redan Citroenens reperationskostnader har slagit mot vår privatekonomi. Men man vet aldrig, de svenska skattereglerna gör det lättare för mig att kanalisera tex ett frilansarvode till kamerautrustningen än till bilkontot :-(

Jag lever efter den enkla tesen "att undrens tid är ej förbi", både i stort och smått. Och både bilar och kameror är "smått" - det finns viktigare saker i livet!

Mvh
/johan e
Den kommer att htta till ditt hjärta ännu mer än Leican, jag lovar!
0,8 l/mil i stadstrafik, mer på vintern. Motorvärmare är att rekommendera för att hålla nere förbrukningen på vintern. På landsväg drar den mer då bensinmotorn måste gå konstant, c:a 1 - 1,1 l/mil beroende på högerfoten. Då det är en kraftfull sak är det lätt att lockas av gasdjävulen och då går det åt mer bränsle...

Hybrid är det naturliga steget mot en helt förbränningsfri bil tycker jag. Det är en härlig känsla att sitta i bilköerna gratis medan de andra eldar för kråkorna runt omkring en.

Och en viktig sak: En Lexus kör man inte, den åker man i.

Lycka till!
Vi bytte ner oss till en mindre begagnad bil, kör bil mycket mindre, eldar med pellets och ved, promenera mycket och försöker åka tåg så långt det går....
Men vad hjälper det!? ;) :) ;)
Bensinpriset i Kina ligger runt 7.50 kr/liter, alltså billigt i förhållande till Sverige, men så fort man lämnar stan och ut på motorvägarna så är det vägtullar som gäller. T.ex. betalar jag runt 180 kr för en t/r trip till Shanghai (ca 35 mil t/r) i vägtull.

/Toni
En kärleksrelation? Såg lyxfällan igår,,, en man grät när han tvingades byta in sin stora fina bil mot en mindre... Underlig är kärleken till saker och ting. Månadskort till lokaltrafiken och hyrbil eller taxi när det behövs ökar likviditeten och frigör kapital;)
/J
Lexus är för mig en lyxbil jämförbar med de tyskarna.
Jag kör annat franskt bilmärke, men är noga med att byta före 10 000 mil.
Miljömässigt inte den allra bästa, men nästa bil skall vara en miljödiesel.
Problemet med elhybrider (Prius) är att man inte får koppla släp på dem.
Kommer att sikta på mindre bil nästa gång, och sedan hyra större bil om jag skulle få behov av det.
Hybrid är inte alltid det bästa för miljön.

Volkswagen och Volvo har flera miljöbilar, främst diesel, som är tillräckligt stora för familjen. Men alla BMW-kärror är förhållandevis snåla även om inte alla är klassade som miljöbilar. Nya BMW 5-serie som snart är ute på vägarna... sååå überbra.

Men du ville ju inte ha tyskt. Och du vill väl ha en Lexus GX450h. Fast så mycket miljöbil är det väl inte.
Hej Johan!
Har testat en sådan en gång, håller med om att man blir helt fast direkt ;)... men de priserna är lååångt utanför min liga.

Det allra bästa ur miljösynpunkt är väl att man åker bil när man måste, och tåg/buss när man kan?? Framförallt på de längre sträckorna.

Men bor man på landet behöver man ju bil i sverige, det är ju inget snack om den saken. Jag håller med övriga att Volvo har börjat få ett intressant dieselprogram (dock endast manuell låda i miljöbilsutförandet (DrivE)), även Subaru har en boxerdiesel värd att kolla på enl många kunniga, vet dock inte om den klassas som miljöbil, men skall vara mycket bra på vägen.
Dyrt att köpa toyota med extra läder och L loggan ;)