Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

Ett litet musiktips såhär i sensommarnatten, innan arbetsveckan börjar.


Ricoh GXR + A12 28mm f2,5 (som vanligt: obeskuren osv... )

En välvillig skymning sänker sig över Malmö, jag förbereder en intensiv arbetsvecka och vill samtidigt bjuda på lite musik:


Raymond & Maria by Saturday Enterprise

Postat 2011-09-25 21:55 | Läst 9639 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

När drevet går... och du bara är en lite, liten människa - då är kärleken allt du har kvar.

 
Ricoh GRX + A12 28mm f2,5 (som vanligt: obeskuren osv... )

Det blir inte så många bilder tagna just nu och det blir inga blogginlägg skrivna heller för den delen. Jag har massa material på hårddisken, bilder tagan med Ricoh GXR, Leica M9 och M8, Panasonic GF1 och Canon EOS 7D. Men det finns ingen tid och framför allt ingen arbetsro - bloggen får vänta.

Stort tack för all kärlek, alla sms, mail, facebookinlägg, telefonsamtal, musik och ni som tar er tid för en sen fika eller bara stoppar mig på gatan för att byta några ord - det betyder allt!

Jag älskar Malmö :-)

Postat 2011-09-25 01:20 | Läst 7486 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Ett stort, stort tack till alla er som på olika sätt givit mig sitt stöd!


Ricoh GRX + A12 28mm f2,5 (som vanligt: obeskuren - bara konverterad till S/V i Photoshop ;-)

Jag är helt överväldigad av allt stöd jag fått under den gångna veckan och helgen. Stort tack till alla er som i direkta samtal, telefonsamtal, via mail, i sms, på facebook, eller helt enkelt genom att stoppa mig på gatan eller på andra sätt  - givit mig sitt stöd!
Jag hoppas att så många som möjligt av er läser detta! TACK :-)


Ricoh GRX + A12 Leica-M modul + Voigtländer 21mm f4 (och som vanligt: obeskuren osv ;-)

Det har inte blivit så många bilder tagna och i princip inga blogginlägg skrivna under den senaste tiden - tyvärr. Helgen har jag tillbringat med familjen och det har faktiskt blivit lite mer tid i skog och mark än vanligt. Det är som om grönskan är vila för själen...


Ricoh GRX + A12 Leica-M modul + Voigtländer 21mm f4 (och fortfarande obeskuren osv;-)

Dock mötte jag inga vilda djur, därför får dotterns gosekanin "Floppsi" posera istället :-)

Postat 2011-09-19 09:11 | Läst 22972 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Ibland har någon annan sagt det bättre än man själv kan säga det...


Ricoh GRX + Macro 50mm f2,5 (som vanligt: obeskuren - bara framkallad från DNG i Photoshop ;-)

"They ask me how I feel
And if my love is real
And how I know I’ll make it through
And they, they look at me and frown
They’d like to drive me from this town
They don’t want me around
’Cause I believe in you"

Bob Dylan - "I belive in You"

Postat 2011-09-15 23:57 | Läst 9913 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Fem (goda) råd till dig som vill få jobb (som fotograf)!


Leica M9 + 50/2 Min dotter - kanske en framtida proffsfotograf - men då krävs mer än kamera o bildseende!

Då jag faktiskt anlitar fotografer (och skribenter) både på gamla och nya jobbet så tänkte jag dela med mig om vad som är viktigt (för mig) då jag anställer:

1. Bilderna - portfolion. Inget är bättre än bra bilder om du vill ha jobb. Men de måste vara konsekventa - fotografer som "spretar" för mycket och uppenbart härmar andra står lägre i kurs än de som har en "egen stil". Och helheten är viktigare än enskilda bilder som sticker ut - jobba på portfolion!

2. Attityden. Det är alltid roligare att jobba med de som har en bra och positiv attityd. Och när jag väljer mellan några som är lika duktiga så vinner den med bäst attityd. Den som känner av "kulturen" och anpassar sig till teamet har alltid ett pluss i kanten nästa gång man går igenom telefonboken inför ett uppdrag.

3. Pengar. Det ska vara en "fair deal" för båda parter. Har du inga starka "case" i din kund-portfolio så kanske du måste lägga dig under BLF/SFF, är du grymt eftersökt så tar du antagligen mer ;-) Jag som uppdragsgivare vill alltid ha raka rör, dvs ingånget avtal gäller och att fotografen tar sitt ansvar hela vägen - även om något går snett.
Ibland kan en så enkel sak som att ge kunden fri användingsrätt (inom sin verksamhet) göra stor skillnad. Varför? Kunden känner sig tryggare (slipper omförhandlingar) men bilden har ofta ett ganska kort "bäst före datum" så du som fotograf tar ingen stor risk/förlust. *(läs mer länge ner)

4. Tillgänglighet. Svara på telefon eller ring tillbaka inom rimlig tid. Svara alltid på mail och sms, om än bara ett "jag såg ditt mail, återkommer" - så att man vet att man nått fram. Var tydlig med om du inte hinner ta på dig uppdraget inom angiven tid - du bränner aldrig en kund på att du har för många uppdrag och tvingas tacka nej. Men om du är otydlig och/eller struntar i att återkoppla skadar du relationen.

5. Nätverka. Andras rekommendationer väger tyngre än egna. Kontakter är ovärdeliga och ett kapital som ständigt följer dig. Dvs bättre att investera i starkt kontaktnät än i "värsta utrustningen". Hur? Praktisera, assistera, ställ upp, häng på, hjälp till, lär känna, se till att bli bjuden, presentera dig alltid, var inte blyg, vistkort, sociala media, var den som hör av sig, osv, osv...

Mina högst personliga tankar och erfarenheter. Kanske de kan vara till hjälp för någon?

--- Edit ---
* Ang punkt 3: det här med användingsrätten kan vara en "het potatis". Du som fotograf måste se vem din uppdragsgivare är. Tex så bör ett stort företag med internationell verksamhet vara mer benäget att betala enligt BLF/SFF-avtal för fri användningsrätt. Den lilla eller medelstora uppdragsgivaren kanske vill ha tryggheten att kunna använda bilden när det kommer upp ett behov, men är inte beredd att betala lika mycket för det.
(Jag har själv, när jag var aktiv som fotograf, efterfakturerat kunder som missbrukat användningsrätten - men ingen av dem anlitade mig någonsin igen - vilket jag idag har större förståelse för ;-)

Postat 2011-09-08 19:59 | Läst 15249 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera
1 2 Nästa