Camera Obscura
Det är ljuset som gör bilden
Leica M6TTL, CV Nokton 35/1,2 Ektachrome 400 För att se bilden större - klicka här!
Angående den pågående bildmanipulationsdebatten i min blogg - ett litet klargörande: det är ljuset som gör bilden. Numera så är det fullt möjligt att "göra om" ljussättningen i efterhand, att skapa en bild som innte "fanns" vid exponeringen. Och nästan vilken bild som helst kan bli ett "mästerverk" bara man har kunskap, tid och tålamod.
För många kan det då var nära till hands att påstå att alla bilder med ett speciellt ljus och/eller textur i bilden är manipulerade. Och tack var alla möjligheterna i bla PS så är det fullt förståligt.
Men - en av fotografens största utmaningar är att hitta ljuset. Att vänta in det, förutse det, förstå när motivet är blir bäst belyst, välja rätt optik, film/inställningar osv, osv. Och vänta på dert avgörande ögonblicket... Så om man bortser från alla resonomang om "sanning och äkthet" så har även den omanipulerade bilden ett egenvärde.
Och bilden är sann - den är ett avtryck av det brutna ljuset på silverkristaller eller som ettor och nollor från en CCD/CMOS. Sedan har ju fotografen gjort sin tolkning av situationen innan exponeringen. Val av bildvinkel, position, avgränsning, inbördes förhållande osv är såklart uttryck för fotografens tankar och känslor inför motivet - men när utlösaren trycks ner och bilden "fångas" så blir den ett "dokument". Detta "dokument" påverkas såklart av hur det visas, för vem, vilken text som fogas till bilden osv. Och här kan/bör en debatt om bildens "sannhet" och "budskap" uppstå. Men - förutsättningen för den debatten är att bilden är omanipulerad!
Bilden ovan är tagen på samma plats som bilden i mina två tidigare blogginlägg men med analog kamera - dvs på film. Bilden är skannad från dia och såklart omanipulerad. Vill bara visa på likheten i ljuset, och att det påverkar "texturen" i bilden - oavsett teknik ;-)
Ps.
Lyckade precis få en biljett till Bruce Springsteens konsert på Ullevi den 4:e juli nästa år, väntade på Ticnet medan jag bloggade ;-)
Varför jag inte manipulerar mina bilder
Nikon D200, 17-55/2,8 DX @ 800 ISO, uppladdad direkt från oginalfilen - helt orörd!
Den lätt justerade variant jag lagt ut här på FS. För att se bilden större - klicka här!
För att ta död på allt snack om bildmanipulation: den övre är tagen direkt från arkivet, helt orörd, den undre är den varsamt justerade version som jag valt att lägga ut på FS. Observera att bilden är obeskuren!
Så vad menar jag? Är det fel att manipulera bilder i tex PS? Såklart inte - generellt.
Men en bild som gör anspråk på att vara en: "jourmalistisk bild" eller ett "dokumentärfoto" eller ett "tidsdokument" kan inte och får inte var manipulerad. Då förlor den sin trovärdighedt och ytterst sitt existensberättigande!
Vad är då ok att göra med den digital filen (foto) enligt mig:
A. Konvertera från RAW med vidhängande exponering, färgjustering, bildfelskorrigering och ev skärpning.
Alternarivt att i tex PS påverka filen enligt följande:
1. Justera bildens "nivåer" alt. "intensitet/kontrast".
2. Justera "färgbalans" alt. "nyans/mättnad".
3. Verktyget "efterbelys/skugga" för att efterlikna den trad. mörkrumsprocessen.
B. Ta bort damm, "döda pixlar" och liknande "skador" på bilden med verktyget "klonstämpel" alt. "pensel" i PS.
C. Beskära bilden, men inte så att dess dokumentära funktion skadas, budskap ändras, osv. Själv väljer jag bort denna möjlighet - jag anser att bilden "skapas" i sökaren.
D. Addera skärpa för att kompensera för förlusten av skärpa i den digitala processen, förslagsvis med "oskarp mask" i PS. Men bara om kamerans egen "skärpning" är avstängd. Och aldrig för att skapa en skärpa som inte fanns där från början.
Målet är att fotografiet skall var så nära det fotografen såg i sökaren vid exponeringögonblicket. Om det sedan är ett s/v eller färgfoto som blir slutresultatet anser jag även är något fotografen bestämmer sig för när bilden exponeras.
Är jag "ortodox"? Gör jag livet svårt för mig? Ja, men jag vill att mina bilder skall var något mer än "ögongodis" eller "beundransvärda" - jag vill att de i första hand är - SANNA - ÄKTA - TROVÄRDIGA - bärare av ett budskap, en känsla, en upplevelse eller bara en tusendels sekund av verkligheten.
Enligt FS så är jag en ganska medioker fotograf ;-)
Nikon D200, 17-55/2,8 DX. OBS - ej manipulerad i PS. För att se bilden större - klicka här!
Eller rättare sagt: "refuserad igen"!
Bilden ovan ratades av Galleri FS med motiveringen:
---
Juryn valde att ej anta din bild, med huvudmotiveringen "Höjer sig inte över mängden".
Här kan du se de olika motiveringar som juryn angivit, samt ev förtydliganden från
jurymedlemmar om så förekom:
- Höjer sig inte över mängden
- Rörig bild, ovidkommande objekt
- Bilden upplevs oskarp
- "Mannen till vänster känns onödig."
---
Kan bara dra slutsatsen att jag är en medioker fotograf, eller är det samma bild vi talar om? För jag har all respekt för juryn men när jag läser ovanstående så undrar jag om de ens brytt sig om att se på den i förstorat läge?
Eller håller jag på att förlora mitt goda omdöme? Har mitt bildseende "pajat"?
Vill inte framstå som grinig och bitter ;-) men känner mig uppriktigt sagt förvirrad!
(Eller så måste jag lära mig att föreslå mera "lättsmälta" bilder, typ "photoshoppat modellporträtt med spännade ljus och sug i blicken" eller "kaniner i motljus" ;-)
Parkeringsångest
Pentax Optio M20
Jag drabbas ibland av parkeringsångest, som idag.
Vi bor i en stad med för få parkeringsplatser i innerstaden (där vi valt att bo). Så om jag får en p-plats på gatan över natten eller under helgen så är det ren tur. I går så fanns det bara "en halv" plats kvar, ok om du kör Polo eller Smart men inte till en C5:a. Dvs bakhjulen kom utanför parkeringsområdet som defineras av P-skylten - ett solklart brott som kan straffas med böter om P-vakten väljer att skriva en bot.
Utlämnad till p-vakternas godtycke med andra ord. Söndag säger någon, då är det fri parkering, då finns väl inga p-vakter ute? Jodå - i Uppsala patrullerar de dygnet runt, vardag som helgdag!
Ps.
Kollade läget för 10 min sedan - lyckades flytta bilen 20 cm framåt - så nu går jag nog säker, även om det är på håret (se bilden ;-)
Blogginlägg 201 - firas med HCB
Pentax Optio M20
Tänkte firat blogginlägg 200 - men det bara "flög förbi". Så nu firar jag inlägg 201 med att "läsa" Henri Cartier-Bressons "À propos de Paris". Precis inköpt för bara 245 Kr på http://www.adlibris.se/ :-)