Camera Obscura
Cillas utmaning väcker svåra minnen till liv
Nikon F4s, Nikkor 35/1,4 AI-S, Kodachrome ( Se bilden i större format här )
Beslutade mig för att anta Cillas utmaning som onekligen väckte minnet av galleri FS refuseringar till liv ;-) Som med bilden ovan, en av mina bättre enligt mig - men inte så uppskattad av "gemene man" här på FS.
Nikon D200, Nikkor AF-S DX 17-55/2,8 ED IF ( Se bilden i större format här )
Annat är det med detta kvinnoporträtt, min mest visade bild på FS med snart över 2500 unika visningar. Kan det ha med motivet att göra? Själv tycker jag att den är OK - men inte min mest sevärda bild, men den dyker ständigt upp i tryck, senast förra veckan ;-)
Rolleiflex 6001, Zeiss Planar 80/2,8, Ektachrome ( Se bilden i större format här )
Och så slutligen mitt bidrag till Galleri FS, en bild som jag är nöjd med och som bevisligen uppskattas även av andra. Den ligger ute på en bildbyrå, ingen kassako, men den laddas ner som "skissbild" ganska ofta, och jag har sett ett antal nytagna "plagiat" - det får man bjuda på ;-)
Senaste intervjun med Leicas nye VD Andreas Kaufmann
Leica M8, CV 15/4,5 (bilden obehandlad och obeskuren - uppladdad direkt från kortet)
Popular Photography intervjuade Leicas VD i samband med att han donerade 20st Leica M4-2 och M4-P med nya Summarit-gluggar till fotostudenterna på RIT (Rochester Institute of Technology School of Photographic Arts and Sciences). Läs intervjun på:
http://www.popphoto.com/popularphotographyfeatures/5316/the-future-of-leica.html
Bla så hintar han att det kommer både nya gluggar och andra "nyheter" i M-serien, men antagligen ingen fullformats M. Så det kanske "bara" blir en M8 mkII som visas på Photokina.
För er som väntar på en R10:a så ser det nog ljust ut, jag citerar Kaufmann:
"Again, I cannot say anything very specific until July, but I can tell you we are seriously investigating the possibility of producing one or more true Leica DSLR cameras, possibly in a format other than Four Thirds. Nikon rumors aside, Leica is the only company that now offers both DSLR and digital rangefinder systems, and we know the market wants DSLRs with autofocus lenses. So if this is going to happen we know that our engineers and design partners definitely have their work cut out for them."
Ser vi ett ljus i tunneln? Kanske, den som lever får se ;-)
Barndomens landskap (i macro:-)
Leica M8, CV 15/4,5 samtligag bilder
Hittade två av mina Elastolin borgar från 60/70 talet när vi tömde förrådet i Malmö. Dottern fick med omedelbar verka ta över dem ;-) Lite för små för Papos och Schleichs 9cm figurer men passar Papos "mini" serie på 4 cm perfekt...
Jag satte på CosinaVoigltänders:s 15mm objektiv på Leica M8:an och "gick in" i borgen ;-)
En närgräns på 30 cm samt ett enormt skärpedjup. Ingen sökare att titta i (här funkar ju inte mätsökaren) men med lite experimenterande så blev bildvinklarna ok. Och med en DSLR med macro-glugg skulle det inte gått att "gå in" i borgen.
Dogma, tagelskjorta och Slussen
Leica M6 TTL, Summicron 35mm ASPH, Tri-X
Bengt sa nyligen att "tagelskjortan" kanske började bli för trång ;-) Detta med tanke på ISO-debatten i Dogmagruppen. Så här kommer ett förslag på ny formulering av Dogmalöftets punkt fyra:
---
4. Grundtanken är att en film alt. en inställning i kameran får användas. Men
skiftande ljusförhållande samt de moderna digitalkamerornas extremt låga
brus vid högre ISO-känsligheter gör att vi tillåter olika filmer, men med
samma grundegenskaper, och olika ISO-lägen på digitalkameran. Dvs färg
ELLER s/v måste väljas, och för den analoge fotografen en filmtillverkare.
På digitalkameran får skärpa, mättnad och övriga parametrar inte ändras
även om ISO-talet ändras.
---
Detta är en omständig formulering. Går budskapet fram, eller vill någon föreslå en alternativ formulering? Eller bör löftet förenklas ytterligare? Kommentera gärna!
Sedan innan så är löfte nummer nio i praktiken redan ändrat, mitt förslag på ny lydelse:
---
9. Bara en kamera får användas oavsett teknik eller format, men om den
möjliggör flera bildformat så måste ett väljas.
---
Vi betsämde på Dogma-mötet att börja dokumentera Slussen i STHLM samt förlägga nästa Dogmamöte dit. Någon gång under maj, håll utkik i bloggarna och på "Dogmaplanket" efter mer information!
Leica M6 TTL, Summicron 35mm ASPH, Tri-X
Ricoh GR-Digital II Del 2: bildkvaliten
Ricoh GR-D II på 80 ISO, f2,4 och 1/125s, för att se bilden större - klicka här!
Ok, här kommer den svåra biten föra alla "digi-kompakter" - bildkvaliten. Vilken måste ställas i relation till sensorns storlek, kamerans pris, optik osv, osv. Med detta sagt så vill jag understryka att jag är väldigt nöjd med Ricoh GR-D II:ans prestation när det gäller bildkvaliten, mycket tack vare den skarpa och välkorrigerade fasta optiken. Sensorn ger 10 MP i 4:3 läget och ca 9 MP i 3:2 vilket jag konsekvent använt under hela utvärderingen. Och kamerans svaghet är såklart den lilla sensorn som brusar mer än sina större motsvarigheter i tex DSLR världen. Men rätt använd och på låga ISO så ger Ricoh:n mycket "systemkamera" lika bilder, spec. om man använder DNG-formatet. Resultatet blir skarpa, behagliga, lättarbetade bilder med en färgåtergivningen i toppklass.
Ricoh GR-D II samma bild som överst men med en detalj återgiven i 100% infälld.
Bilden ovan är konverterad från DNG i Photoshop CS2 med lätt färg och kontrast justering, skärpning och brusreducering. Resultatet blir som sagt enligt mig mycket bra och kan konkurerar med både Canon och Nikons mellanpris DSLR-kameror. Bilden håller helt klart för professionell användning även i något större format.
Men detta är vid lägsta ISO som är 80 följt av 100. Vad som händer med bilden när man ökar känsligheten illustreras i bildernan nedan:
Ricoh GR-D II på 80 ISO, "Testmotivet" - här varsamt behandlat och skärpt i PS
Ricoh GR-D II på 80 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 100 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 200 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 1600 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Man kan konstatera att upp till 200 ISO så är det lungt, 400 går att använda men bruset är märkbart, 800 är inte vackert och 1600 är väl närmast att betrakta som ett "nödläge" att ta till om inget annat hjälper.
För att ge en objektiv uppfattning så gämförde jag brusnivåerna med Nikon D200, samma antal megapixel, fast större sensor, men D200 är ingen "bruskung" som D300 eller Fuji S5.
Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Nikon D200 med17-55/2,8 DX på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad. Lägg märke till att Nikonens brusnivå på 800 ISO påminner om Ricohns på 400 - överraskande ;-)
Ricoh GR-D II på 400 ISO, i kamerans S/V-läge, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad.
Men jag tycker inta att man skall stirra sig blid på ev brus vid höga ISO (vilket hur som helst är lägre än hos föregångaren) - kamerans stora fördel är optiken som är nästan helt fri från distortion, vilken man inte kan säga om någon konkurrent med zoom. Så även om det finns några digi-kompakter som kan uppvisa ev något lite bättre brusegenskaper så saknar de Ricoh GR-D 2:ans fantastiska optik. Redan full öppning är den knivskarp och största bländare 2,4 är helt Ok på en kompakt, även om drömmen såklart hade varit en f:2 eller ännu ljusstarkare, kanske något för Ricoh eller konkurrenterna (läs Leica) att bita i. För jag hoppas att "professionella" kompakter med fast, fin, ljusstark optik blir en trend! Sedan bör det tilläggas att Ricoh:n har ett ganska "vackert", lite "film likt" brus som speciellt i S/V läget inte stör bilden - om man nu är ute efter "Tri-X-looken" ( men då behövs 800 ISO och uppåt ;-))
Min slutsats är att Ricoh GR-Digital II lämpar sig utmärkt som reportage-kamera, även som "första" kamera (den är ju annars en typisk "proff-backup" att ha i fickan, typ klassiska Leica CL eller Minox) och den passar utmärkt för arkitekturfoto (optiken, det inbyggda vatenpasset och rutnätet). Bildkvaliten räcker mer än väl till för de flesta områden, men en begränsning i återgivningen finns på ISO-tal över 400.
Nästa del: Ricoh GR-D II i ett "Dogma perspektiv" :-)
(Del 1 - Handhavandet: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14948.htm )