Ricoh GR-Digital II Del 2: bildkvaliten
Ricoh GR-D II på 80 ISO, f2,4 och 1/125s, för att se bilden större - klicka här!
Ok, här kommer den svåra biten föra alla "digi-kompakter" - bildkvaliten. Vilken måste ställas i relation till sensorns storlek, kamerans pris, optik osv, osv. Med detta sagt så vill jag understryka att jag är väldigt nöjd med Ricoh GR-D II:ans prestation när det gäller bildkvaliten, mycket tack vare den skarpa och välkorrigerade fasta optiken. Sensorn ger 10 MP i 4:3 läget och ca 9 MP i 3:2 vilket jag konsekvent använt under hela utvärderingen. Och kamerans svaghet är såklart den lilla sensorn som brusar mer än sina större motsvarigheter i tex DSLR världen. Men rätt använd och på låga ISO så ger Ricoh:n mycket "systemkamera" lika bilder, spec. om man använder DNG-formatet. Resultatet blir skarpa, behagliga, lättarbetade bilder med en färgåtergivningen i toppklass.
Ricoh GR-D II samma bild som överst men med en detalj återgiven i 100% infälld.
Bilden ovan är konverterad från DNG i Photoshop CS2 med lätt färg och kontrast justering, skärpning och brusreducering. Resultatet blir som sagt enligt mig mycket bra och kan konkurerar med både Canon och Nikons mellanpris DSLR-kameror. Bilden håller helt klart för professionell användning även i något större format.
Men detta är vid lägsta ISO som är 80 följt av 100. Vad som händer med bilden när man ökar känsligheten illustreras i bildernan nedan:
Ricoh GR-D II på 80 ISO, "Testmotivet" - här varsamt behandlat och skärpt i PS
Ricoh GR-D II på 80 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 100 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 200 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Ricoh GR-D II på 1600 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Man kan konstatera att upp till 200 ISO så är det lungt, 400 går att använda men bruset är märkbart, 800 är inte vackert och 1600 är väl närmast att betrakta som ett "nödläge" att ta till om inget annat hjälper.
För att ge en objektiv uppfattning så gämförde jag brusnivåerna med Nikon D200, samma antal megapixel, fast större sensor, men D200 är ingen "bruskung" som D300 eller Fuji S5.
Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad.
Nikon D200 med17-55/2,8 DX på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad. Lägg märke till att Nikonens brusnivå på 800 ISO påminner om Ricohns på 400 - överraskande ;-)
Ricoh GR-D II på 400 ISO, i kamerans S/V-läge, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad.
Men jag tycker inta att man skall stirra sig blid på ev brus vid höga ISO (vilket hur som helst är lägre än hos föregångaren) - kamerans stora fördel är optiken som är nästan helt fri från distortion, vilken man inte kan säga om någon konkurrent med zoom. Så även om det finns några digi-kompakter som kan uppvisa ev något lite bättre brusegenskaper så saknar de Ricoh GR-D 2:ans fantastiska optik. Redan full öppning är den knivskarp och största bländare 2,4 är helt Ok på en kompakt, även om drömmen såklart hade varit en f:2 eller ännu ljusstarkare, kanske något för Ricoh eller konkurrenterna (läs Leica) att bita i. För jag hoppas att "professionella" kompakter med fast, fin, ljusstark optik blir en trend! Sedan bör det tilläggas att Ricoh:n har ett ganska "vackert", lite "film likt" brus som speciellt i S/V läget inte stör bilden - om man nu är ute efter "Tri-X-looken" ( men då behövs 800 ISO och uppåt ;-))
Min slutsats är att Ricoh GR-Digital II lämpar sig utmärkt som reportage-kamera, även som "första" kamera (den är ju annars en typisk "proff-backup" att ha i fickan, typ klassiska Leica CL eller Minox) och den passar utmärkt för arkitekturfoto (optiken, det inbyggda vatenpasset och rutnätet). Bildkvaliten räcker mer än väl till för de flesta områden, men en begränsning i återgivningen finns på ISO-tal över 400.
Nästa del: Ricoh GR-D II i ett "Dogma perspektiv" :-)
(Del 1 - Handhavandet: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14948.htm )
Raoul; varför väntar du inte tills Sigmas kompakt med 28mm vidvinkel kommer ut (och till dess kan du väl köra Fuji Finepix F30)? :)
Ju större pixeln är desto mer ljus kan den fånga och göra omtill en elektrisk signal som skickas vidare till kamerans processor, där den omvandlas från analog laddning till digitala data. Ju mer ljus pixeln kan fånga ju större blir pixelns dynamiska omfång. Med en sensor uppbyggd av större pixlar kan därför fånga mycket mera från de mörkaste skuggorna till de ljusaste högdagrarna. En bieffekt av dåligt dynamiskt omfång är det obehagliga fenomenet bildbrus. De små pixlarna i kompaktkameror med högupplösning kräver mer ljus för att leverera en tillräckligt stark signal till kamerans ad-omvandlare. Är signalen för svag uppträder mer brus som i ex. Richos GR-D men även i andra kompakter. Digitalkameratillverkarna gör sitt bästa för att få bukt med problemet med hjälp av avancerade brusreducerande algoritmer, men det är uppenbart att det inte riktigt hjälper. Tillverkarna är väl medvetna om problemet. Så, bästa hjälpen är större sensorer med lagom många pixlar. Hoppas att tillverarna får slut på pixelhysteriet och satsar istället på dom elementära grunderna för bättre bildkvalite, även om vi måste betala lite mera för det. Det har alltid funnits köpare för en Leica också.
En sak jag vill veta är: Hur stor blir en RAW-fil med kameran?
Nå´t du skulle kunna komplettera din artikel med.
Undrar om kommande Sigma DP1 kan bli en konkurent till GR D2vad gäller brus på höga ISO?
Fördel GR D2= f 2,4 och priset 5700 kr., nackdel Sigma DP1 =f4 och prset 8000 kr.