Camera Obscura

Fd fotograf, numera förläggare - men plåtar såklart fortfarande och bloggar i tid och otid ;-)
 
Follow johanericson on Twitter

1000 missade ögonblick (med Sigma DP1 ;-)


Sigma DP1 (Bilden är obeskuren och mycket måttligt justerad i Photoshop ;-)

Rubriken är en överdrift, men det känns faktiskt lite åt det hållet efter en helg med Sigma DP1. Nu vill jag inte föregripa min kommande recension men jag måste kommentera Sigmans extremt sega autofukos och ganska klantiga manuella dito.


Ricoh GR-D II i macroläget, bilden föreställer såklart  Sigma DP1

Sigma DP1 saknar ett "snap" (hyperfokal) läge som Ricoh GR-D II. Men Sigman har en rejäl fokusratt som styrs med tummen och även visas på skärmen/sökaren. Men varför då inte komplettera dessa med en skärpedjupsskala? Nu måste man gissa sig fram till hyperfokalinställningarna, ok, efter ett antal misslyckande så lär man sig. Men det hade varit så enkelt att tänka till eller bara snegla lite på Ricoh ;-)


Sigma DP1 med Sigma EF-140DG, skjuten från höften, se reflextionen i fönstret ;-)

TTL-blixt som upplättning är lätt som en plätt med tillbehörsblixten EF-140DG. Fast jag måste tillägga att DP1:an "äter" batteri, ca 140 exponeringar på en laddning med det medföljande batteriet, men det kan ju vara defekt....

 
Sigma DP1 (Bilden är obeskuren och mycket varsamt justerad och skärpt)

Och Sigman har en enastående bildåtergivning för en kompakt - men räcker det? Speciellt om handhavandet inte riktigt sitter som det skall? För tidigt att dra några slutsatser, så jag fortsätter att plåta med Sigman och återkommer i ämnet!

Postat 2008-05-12 00:34 | Läst 8976 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Dogma, tagelskjorta och Slussen


Leica M6 TTL, Summicron 35mm ASPH, Tri-X

Bengt sa nyligen att "tagelskjortan" kanske började bli för trång ;-) Detta med tanke på ISO-debatten i Dogmagruppen. Så här kommer ett förslag på ny formulering av Dogmalöftets punkt fyra:
---
4. Grundtanken är att en film alt. en inställning i kameran får användas. Men
skiftande ljusförhållande samt de moderna digitalkamerornas extremt låga
brus vid högre ISO-känsligheter gör att vi tillåter olika filmer, men med
samma grundegenskaper, och olika ISO-lägen på digitalkameran. Dvs färg
ELLER s/v måste väljas, och för den analoge fotografen en filmtillverkare.
På digitalkameran får skärpa, mättnad och övriga parametrar inte ändras
även om ISO-talet ändras.
---
Detta är en omständig formulering. Går budskapet fram, eller vill någon föreslå en alternativ formulering? Eller bör löftet förenklas ytterligare? Kommentera gärna!

Sedan innan så är löfte nummer nio i praktiken redan ändrat, mitt förslag på ny lydelse:
---
9. Bara en kamera får användas oavsett teknik eller format, men om den
möjliggör flera bildformat så måste ett väljas.
---

Vi betsämde på Dogma-mötet att börja dokumentera Slussen i STHLM samt förlägga nästa Dogmamöte dit. Någon gång under maj, håll utkik i bloggarna och på "Dogmaplanket" efter mer information!


Leica M6 TTL, Summicron 35mm ASPH, Tri-X
Postat 2008-04-29 00:21 | Läst 19603 ggr. | Permalink | Kommentarer (13) | Kommentera

Dogma ångest (Leica vs Ricoh)


Nikon D200, 17-55/2,8 DX (Leica M6TTL från 2000 och Ricoh GR-Digital II från 2007)

Hade det varit för tvår år sedan så skulle mitt självklara val för "Dogma" foto varit Leica M6 TTL, Voigtländer Color-Skopar 28mm f3,5, Kodak Tri-X Pan framkallad i D76 1+1 i 5 min vid 25 grader C. Det kunde ha blivit Leica M8 med samma optik - men jag ger inte 47.000 Kr för en kamera som inte fungerar klockrent - så är det bara. Så nu blev mitt val Ricoh GR-Digital II.
Och det har skapat en hel del kreativ "ångest".

För Dogma tanken är ju att man är (eller blir :-) inkörd på sin kamera med vald optik, film/inställningar osv. Vilket är en process - såklart. Leica+Tri-X är mer än 20 års fotograferande för mig, så den sitter i "förlängda ryggmärgen". Men att framkalla och skanna är för långsamt för min nuvarande smak. Alltså digitalt. Alltså Ricoh GR-D II. Alltså inkörningsperiod.
Fungerar kamera för "mitt" fotograferande? Ja - efter ett kamerabyte ;-)
Vilka inställningar, ISO mm? 200 ISO som "kompromiss" läge - 400 brusar lite, lite för mycket - eller?
Färg eller S/V? Färg efter mycket grunnande, men jag tvekar fortfarande...
Så efter mer än 10.000 exponeringar så börjar Ricoh:n kännas "hemtam", men inte helt intuitiv än, ,det tar nog ytterligare 10.000 bilder...
Och mina bilder med kameran i "Dogma" läge börjar änligen bli bra, ångesten släpper och kreativiteten komer smygande tillbaka.

Så min slutsats blir: "Dogma löftet" måste prövas och utmanas, processen att hitta sin "Dogma-väg" kan ta lite tid. Vi måste vara generösa med ändringar i löftet. Men inte för generösa - det krävs trots allt uthållighet för att hitta fram.


Ricoh GR-Digital II (Dogma läge)


Ricoh GR-Digital II (Dogma läge, men lite "hastigt" ;-) konverterad till S/V i PS)

Postat 2008-02-15 00:58 | Läst 11353 ggr. | Permalink | Kommentarer (9) | Kommentera

Ricoh GR-Digital II Del 2: bildkvaliten


Ricoh GR-D II på 80 ISO, f2,4 och 1/125s, för att se bilden större - klicka här!

Ok, här kommer den svåra biten föra alla "digi-kompakter" - bildkvaliten. Vilken måste ställas i relation till sensorns storlek, kamerans pris, optik osv, osv. Med detta sagt så vill jag understryka att jag är väldigt nöjd med Ricoh GR-D II:ans prestation när det gäller bildkvaliten, mycket tack vare den skarpa och välkorrigerade fasta optiken. Sensorn ger 10 MP i 4:3 läget och ca 9 MP i 3:2 vilket jag konsekvent använt under hela utvärderingen. Och kamerans svaghet är såklart den lilla sensorn som brusar mer än sina större motsvarigheter i tex DSLR världen. Men rätt använd och på låga ISO så ger Ricoh:n mycket "systemkamera" lika bilder, spec. om man använder DNG-formatet. Resultatet blir skarpa, behagliga, lättarbetade bilder med en färgåtergivningen i toppklass.


Ricoh GR-D II samma bild som överst men med en detalj återgiven i 100% infälld.

Bilden ovan är konverterad från DNG i Photoshop CS2 med lätt färg och kontrast justering, skärpning och brusreducering. Resultatet blir som sagt enligt mig mycket bra och kan konkurerar med både Canon och Nikons mellanpris DSLR-kameror. Bilden håller helt klart för professionell användning även i något större format.
Men detta är vid lägsta ISO som är 80 följt av 100. Vad som händer med bilden när man ökar känsligheten illustreras i bildernan nedan:


Ricoh GR-D II på 80 ISO, "Testmotivet" - här varsamt behandlat och skärpt i PS


Ricoh GR-D II på 80 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 


Ricoh GR-D II på 100 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 


Ricoh GR-D II på 200 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 


Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 


Ricoh GR-D II på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 


Ricoh GR-D II på 1600 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 

Man kan konstatera att upp till 200 ISO så är det lungt, 400 går att använda men bruset är märkbart, 800 är inte vackert och 1600 är väl närmast att betrakta som ett "nödläge" att ta till om inget annat hjälper.
För att ge en objektiv uppfattning så gämförde jag brusnivåerna med Nikon D200, samma antal megapixel, fast större sensor, men D200 är ingen "bruskung" som D300 eller Fuji S5.



Ricoh GR-D II på 400 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden helt obehandlad. 

 
Nikon D200 med17-55/2,8 DX på 800 ISO, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad. Lägg märke till att Nikonens brusnivå på 800 ISO påminner om Ricohns på 400 - överraskande ;-)


Ricoh GR-D II på 400 ISO, i kamerans S/V-läge, ett utsnitt återgivet i 100% infällt, bilden i övrigt helt obehandlad.

Men jag tycker inta att man skall stirra sig blid på ev brus vid höga ISO (vilket hur som helst är lägre än hos föregångaren) - kamerans stora fördel är optiken som är nästan helt fri från distortion, vilken man inte kan säga om någon konkurrent med zoom. Så även om det finns några digi-kompakter som kan uppvisa ev något lite bättre brusegenskaper så saknar de Ricoh GR-D 2:ans fantastiska optik. Redan full öppning är den knivskarp och största bländare 2,4 är helt Ok på en kompakt, även om drömmen såklart hade varit en f:2 eller ännu ljusstarkare, kanske något för Ricoh eller konkurrenterna (läs Leica) att bita i. För jag hoppas att "professionella" kompakter med fast, fin, ljusstark optik blir en trend! Sedan bör det tilläggas att Ricoh:n har ett ganska "vackert", lite "film likt" brus som speciellt i S/V läget inte stör bilden - om man nu är ute efter "Tri-X-looken" ( men då behövs 800 ISO och uppåt ;-))

Min slutsats är att Ricoh GR-Digital II lämpar sig utmärkt som reportage-kamera, även som "första" kamera (den är ju annars en typisk "proff-backup" att ha i fickan, typ klassiska Leica CL eller Minox) och den passar utmärkt för arkitekturfoto (optiken, det inbyggda vatenpasset och rutnätet). Bildkvaliten räcker mer än väl till för de flesta områden, men en begränsning i återgivningen finns på ISO-tal över 400.

Nästa del: Ricoh GR-D II i ett "Dogma perspektiv" :-)
(Del 1 - Handhavandet: http://www.fotosidan.se/blogs/photo/14948.htm )

Postat 2008-02-08 02:25 | Läst 11961 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

En kamera, ett objektiv, en film = DOGMA 07

"Den fotografiska bilden är inte död, men den är svårt sjuk. I en tid då allting är möjligt, inte minst med datorns hjälp, så har den klassiska fotografin allt mer kommit att påverkas av den digitala illustrationen. Och detta så till den milda grad att det idag är omöjligt att veta hur en bild kommit till. För den kommersielle fotografen som levererar beställningsbilder för reklam mm så har det alltid varit så, fotografiet tar illustrationens plats. För många fotografer så är detta inte bara en självklarhet utan ett helt acceptabelt sakernas tillstånd. Men gränserna mot bildjournalistik och övrig dokumentär fotografi suddas ut med allt vad det innebär av förlorad trovärdighet och ifrågasättande av fotografens arbetsmetoder. Det tidiga 2000-talets bildskatt riskerar att förlora sig ett träsk av bildmanipulation och piktoralistiska stävanden."

Därför har vi startat sällskapet ”Dogma 07”, inspirerade av fotografins pionjärer söker vi fotografins rötter. Genom att avsäga oss all onödig teknisk barlast vill vi nå fram till motivet – bilden – fotografiet. Vi är inte teknikfientliga, vi accepterar den digitala kameran som den filmbaserades jämlike, vårt fokus är på bilden – inte tekniken. Men när vi minskar antalet tekniska valmöjligheter inför motivet genom att låsa oss vid en brännvidd och en film/kamerainställning vill vi frigöra kreativiteten och seendet till att upptäcka motivet.

Denna filosofi är inte motivbaserad utan kan appliceras på nästan alla typer av fotografi, men givetvis så ligger den klassiska gatufotografin och dokumentärfotografin närmast till hands. Filosofin innebär att man är nära sitt motiv så vi har satt en gräns vid 90mm för småbild/fullformat eller motsvarande brännvidd för de olika digitalformaten. Likaså har vi begränsat bildens proportioner till den klassiska småbildsfotografins 3:2 vilket är avgörande för bildens komposition. Då bilden ej får beskäras efter exponeringen så låter det även analoga som digitala fotografer delta under samma förutsättningar.

Medlemskapet i sällskapet är fritt för alla som vill vara med, enda kravet är att de bilder du laddar upp i den tillhörande polen är tagna i enlighet med nedan angivna ”kyskhetslöftet”. Det ställs inga övriga krav på ditt fotograferade eller din utrustning. Alla, nybörjare såväl som proffs, är välkomna i sällskapet. Och vi vill uppmuntra till debatt och ifrågasättande, ambitionen är att trots de praktiska begränsningarna ha bildmässigt ”högt i tak”

Och dessa regler gäller ju såklart endast i denna pool och i sällskapets övriga aktiviteter. Medlemmarna är givetvis fria att använda vilken utrustning de vill och alla tillgängliga tekniker i sitt övriga fotograferande. Det är upp till medlemmen att avgöra hur mycket av hans/hennes fotografi som är i enlighet med ”Dogma 07” även utanför poolen/sällskapet.

Konstnärligt kyskhetslöfte

Nedanstående dokument är det ”konstnärligt kyskhetslöfte” som har till sitt syfte att sätta den fotografiska bilden fokus. Löftet innebär att man väljer en kamera, ett objektiv och en film med framkallare alternativt en kamerainställning i digitalkameran och sedan följer nedan angivna punkter:


1. Allt foto ska genomföras utan påverkan från fotografen. Ingen manipulation eller arrangemang av motivet är tillåtet. Inga föremål får flyttas och inga personer får vidtalas, dvs fotografen skall inte interagera med motivet innan bilden är exponerad.

2. Bara naturligt, befintligt ljus är tillåtet dvs ingen blixt, inga extra ljuskällor eller reflexskärmar eller annan manipulation av det befintliga ljuset.

3. Kameran måste vara handhållen, dvs inget stativ, men fotografen får ta stöd mot objekt i sin omgivning.

4. Bara en film alt inställning i kameran får användas. Dvs färg ELLER s/v. På digitalkameran får skärpa, mättnad, ISO och övriga parametrar inte ändras.

5. Bara en optik alt ett läge på ett zoomobjektiv, dvs en brännvidd får användas. Och brännvidden för inte överstiga 90mm för småbild eller motsvarande bildvinkel (24,5 grader) med digitalkamera. Inget filter eller andra föremål som påverkar bildresultatet får användas, dvs bara ofärgade objektivskyddsfilter och motljusskydd ät tillåtet.

6. Bilden får inte innehålla ytliga/konstlade motiv som våld, pornografi odyl.

7. Bilden får efter exponeringen inte beskäras.

8. Bilden får inte manipuleras – bara framkallas och skannas alt konverteras från RAW-format. I samband med detta får kontrast och ev färgbalans justeras så att bilden så mycket som möjligt överensstämmer med fotografens minnesbild av motivet. Damm, pixlar döda och andra skador i bilden får retuscheras.

9. Bara 35mm film alt digitalkameror med motsvarande bildproportioner får användas.

10. Bilden, inte fotografen eller tekniken skall uppmärksammas. Diskussion och kritik skall handla om bilden.

Hur gör jag?

Genom att gå med i sällskapet så godkänner jag löftet och lovar att alla bilder jag laddar upp i poolen är 100% i enlighet med det. Dessutom så skriver jag ett meddelande i sällskapets gästbok där jag anger vilken utrustning som jag avger löftet för enligt följande:
1. en kamera
2. ett objektiv (alt. en brännvidd på ett zoomobjektiv)
3. en film och en framkallare eller om jag använder digitalkamera:
3a. Färg eller S/V
3b. ISO tal
3c. Inställda bildparametrar i kameran beroende på tillverkare, tex normal osv

Några exempel på hur utrustningen till löftet kan se ut:
1. Canon EOS 5D
2. Canon EF 28/1,8 USM
3a. Färg
3b. ISO 400
3c. SRGB, Skärpa 0, övriga parametrar: normal.
Eller
1. Leica M6
2 Summicron 35/2 ASPH
3. Kodak Tri-X och D-76
Eller
1. Canon G9
2. Objektivet i motsvarande 35mm läge
3a. S/V
3b. ISO 100
3c. Fabriksstandard dvs ”normal”

Utrustningen i löftet kan bara ändras om ett nytt löfte ges.

Detta bör inte ske med mindre än sex månaders mellanrum så att fotografen hinner arbeta in sig på vald kombination. Men vid förlust eller nyanskaffning kan givetvis löftet ändras omedelbart. Tidsbegränsningen är en rekommendation, inte en del av löftet, men vi vill uppmana varje medlem att noga utvärdera sina bilder och sin personliga utveckling i samband med förändringar i löftet.

OBS! Löftet gäller bara poolen ;-)

Vi vill återigen poängtera att dessa regler endast gäller foton som laddas upp i denna pool inte behöver påverkar medlemmens övriga bildskapande. Löftet kan när som helst sägas upp, enklast genom att utträda ur sällskapet (genom att välja ”gå ur gruppen” på startsidan).

Vår inspirationskällor

Vi har låtit oss inspireras främst av manifestet ”Dogme 95” och dess påverkan på filmskapandet och grunddragen är hämtade därifrån. Men vi knyter även an till ”En kamera, ett objektiv, en film” filosofin samt många fotografers personliga filosofi kring fotograferandet, som tex Henri Cartier-Bresson:
Reality offers us such wealth that we must cut some of it out on the spot, simplify. The question is, do we always cut out what we should? While we're working, we must be conscious of what we're doing. Sometimes we have the feeling that we've taken a great photo, and yet we continue to unfold. We must avoid however, snapping away, shooting quickly and without thought, overloading ourselves with unnecessary images that clutter our memory and diminish the clarity of the whole.”

Till Dogma 07s startsida här på FS:
http://www.fotosidan.se/groups/dogma/index.htm

Wikipedia om Dogme 95:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dogme_95

Dogme 95s hemsida (på engelska):
http://www.dogme95.dk/

Du är varmt välkommen!
Johan Ericson & Bengt Björkbom

Postat 2007-12-29 10:57 | Läst 14901 ggr. | Permalink | Kommentarer (17) | Kommentera
Föregående 1 ... 38 39 40 ... 45 Nästa