Ransonera i filmtorkan med Fomapan 100?
När priset på analog film rusar iväg så finns det ändå glädjeämnen.
Kodaks hutlösa priser gör att deras filmer går bort. Ilfords höga priser avskräcker också fast inte lika mycket.
Då är det bra att det finns andra fabrikanter. Som t.ex Kentmere.
Nu är turen kommen för Fomapan 100 att synas i sömmarna, en av de allra billigaste filmerna. Kanske den mest prisvärda också?
"Påskgumma"
Redan efter framkallningen syns det att negativremsan ser intressant ut. Bildrutorna är lagom täta och kontrastrika.
Efter digitaliseringen i hög upplösning av filmen så går det ovanligt lätt att gradera filmen (ljusstyrka, kontrast, kurva/nivåer).
Många bilder blir färdiga redan efter en enkel basal "autokontrast" i redigeraren. Kanske behövs det lite handpåläggning med skuggning/efterbelysning- verktyget också.
"Kalv" Endast "autokontrast" krävdes för att denna bild fick önskad gråskala från svart till vitt.
Skärpa och korn. Ofta skrivs det om filmers kornighet och skärpa, för mig så är filmens gradiation "kurva" mer intressant.
En film måste klara av att hantera djupaste svärta, mellantoner och ljusaste "högdager" på ett bra sätt.
En bra film ska återge toner och nyanser med bra skärpa, om det görs finkornigt kan det vara en bonus men den bonusen är inte alltid nödvändig.
Människor på bild är perfekta motiv när man utvärderar en films egenskaper. Helt enkelt för att det går lätt att relatera till hur en människa ser ut.
Det går liksom inte att fuska med hudtoner och detaljer när man vill återge hud, ansikte, hår mm. på ett bra sätt.
I mitt tycke gör Fomapan ett mycket bra jobb. Filmen är kontrastrik utan att vara för hård.
Det gör den lämplig som allround-film när det räcker med den relativt låga känsligheten på 100 ASA (ISO).
Filmen är skarp och kornigheten är nog normal för att vara en medelkänslig film.
"Bro"
Första intrycket med premiärrullen är att Fomapan 100 klarar testen med bravur. Jag är positivt överraskad med tanke på priset.
Eventuellt blir denna film mitt förstaval framöver när det gäller låg/medelkänslig film runt 100 ASA.
Dessutom är det en stor fördel med unga modeller för porträtt.
Så söta !
De utklassar "gamla gubbar" som ibland förekommer på denna blogg.
Med så fina modeller behöver man bara hålla i kameran.
Den oinvigde kan kolla mina tidigare inlägg om analogt foto.
Där figurerar en viss äldre modell flitigt.
Jag har ett tag kört den Ilfordtillverkade Agfa APX 100 med ganska gott resultat, men Fomapan 100 kanske är något.
Just Agfa APX är jag nyfiken på, men då främst APX 400 som lär vara bra.
Då handlar det om ungefär samma prisklass som Kentmere.
MVH J O
https://www.fomafoto.com/
Hur har du framkallat den här rullen?
Tommy S.
Framkallad i D76 brukslösning enligt rekommendation.
Har du provat Fomapan 400 som lär vara relativt grovkornig?
Mvh J O
Jag har en filmladdare på gång och ska köpa bulkfilm. Men det är svårt att få tag på, det mesta verkar slutsålt och priserna har gått upp.
D76 brukslösning håller länge och räcker till många filmer utan problem. I mitt tycke den bästa framkallaren.
https://www.fotoimpex.com/shop/system/?func=listingmain&rub1=Films&rub2=35mm%20films&cache=1681150713
Jag gör då och då en större beställning film, kemikalier, papper mm. Leveransen kommer snabbt och bra hem till dörren med DHL.
Jag bör testa en rulle Agfa APX 400 innan eventuellt köp av bulkfilm.
Bulk är ju bra när man endast behöver kortare rullar och inte vill slösa en hel 36-rulle i onödan.
Jag gillar både Kentmere 100 och 400, säljs något billigare än FP4 och HP5 under Ilfords flagg numer.
Det finns en del bra filmer att välja mellan. Fast efterfrågan har vuxit ikapp tillgången.
Jo, det är något speciellt med det analoga.
Fast det är svårt att precisera och finna de rätta orden för att beskriva den analoga karaktären.
Det är bättre att låta bilderna tala, en bild säger mer än 1000 ord.
MVH J O