Korn och Pixlar

Silverkristaller på film digitaliseras till ettor och nollor.

Nya eller gamla svartvita analoga bilder bryter fint mot digitala bilder.
Det handlar om utseende och karaktär men även den långsamma process som skapandet innebär.
Att idag använda film i kameran innebär automatiskt att man måste tänka sig för på ett helt annat sätt än när färdiga bilder sprutar ut ur en digitalkamera. Och, kanske det viktigaste, innehållet och budskapet i bilden får kanske förtur framför tekniken.

Här är några bilder som "blev över" när några tidigare inlägg om svartvitt analogt foto skrevs


Ibland hinner morfar med att få några bra bilder på en 2.5- åring som alltid är i rörelse (när hon är vaken)
Yashica Electro 35, Ilford FP4+


Yashica Electro 35, Ilford Delta 100


Canon EOS 7N, EF 200mm 2.8 L


Scannad papperskopia. Tidigt 80-tal (min Leica-period)

Postat 2020-08-17 21:22 | Läst 4350 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Blixtljus är kanske bortglömt och förbisett

Blixt eller konstljus är förnämliga hjälpmedel som kanske undervärderas idag.
Är det "befintligt ljus" som gäller och är det finare att endast nyttja befintligt ljus än att behöva använda blixt?


Paraplybox, Speedlight (blixt), ledad blixt/paraplyhållare, studiostativ

 

Även om kameratekniken utvecklas snabbt så ska man inte glömma bort blixtljusets stora potential.
Det finns inget egenvärde i att alltid bara använda befintligt ljus. Kamerans känslighet med god prestanda på väldigt höga ISO och ljusstarka objektiv är onekligen en tillgång. Med blixtens eller lampans hjälp kan man ytterligare skapa ljus som komplement eller ersättning av det befintliga ljuset. Exempelvis kan blixten användas för upplättning av fula underexponerade skuggor utan att det ser konstgjort ut. 

Inomhus kan det vara lämpligt att använda blixtljus som ensam ljuskälla. Bland annat för att undvika färgskiftningar eftersom lampor, lysrör och dagsljus har olika färgtemperatur. Blandljus vill man oftast undvika.

 

Sofia och WilmaSpeedlight blixt genom halvtransparant vitt paraply. Silverreflektor från sidan lättar upp skuggor.

Den viktigaste tumregeln är att nästan alltid använda en extern blixt som inte sitter på kameran.
Näst viktigast tumregel är att alltid mjuka upp blixtljuset med en ljusformare (om man inte önskar skarpa svarta skuggor).
En annan viktig regel är att regler är till för att brytas mot.

 

Rohny bakljusSpeedlight i paraplybox, en blixt snett bakifrån riktad mot nacken, Rohny Gustavsson

 

En paraplybox är en enklare  och billigare variant av vanlig softbox. Den ger ett riktat mjukt ljus till skillnad mot ett transparant paraply som lyser upp en del runt omkring sig. Om man vill ha en mörk bakgrund vid ett porträtt så avtar ljuset väldigt snabbt bakom motivet. Ju längre avstånd till bakgrunden ju mörkare blir den.

 

LisaSpeedlight i halvtransparant paraply. Foto Rohny Gustavsson/ J O Härnström

Ett barn vill inte gärna sitta still. Då är det knepigt att sätta upp en studio med huvudblixt, bakbelysning, reflektor och bakgrund.
Med enbart blixt i ett paraply kan det gå att följa med i rörelsen i viss mån. Ett tänkbart alternativ är att ha speedlighten på kameran, vinkla huvudet uppåt och studsa ljuset i taket. Om taket är vitt och inte alltför högt upp.

 

 

Halvtransparant paraply2 stycken Speedlights genom ett halvtransparant paraply.
Med två eller flera små blixtar kan man få mer ljus och snabbare uppladdningstid.
3 stycken stora speedlights levererar ungefär lika mycket ljus som en lättare studioblixt. Med batteridriften slipper man elkabel.

Grundutrustningen för att komma igång är en speedlight (manuell eller med TTL-automatik). En radiotrigger på kameran och en på blixten (om den saknar inbyggd radiomottagare). Ett paraply, gärna halvtransparant. Ett stativ med blixt/paraplyfäste (studio eller kamerastativ).

Silverparaply ger hårdare ljus än ett vitt reflekterande paraply. Det finns även guldparaply som ger ett gulare ljus.

 

 

EmiliaHalvtransparant paraply (ingen reflexskärm)

 

 

GustafHalvtransparant paraply, vit reflektor vid sidan som mjukar upp skuggorna. Svart bakgrund.

 

Utan att krångla till det. Det naturliga ljuset kommer från en stor ljuskälla solen. Naturligt ljus och rumsbelysning kommer uppifrån och faller nedåt. Det kan man utnyttja och ljussätta personer med ljus riktat uppifrån och reflektorer som också studsar ljuset uppifrån eller från sidan. Att lysa upp ett ansikte underifrån ser alltid konstigt ut.

 

JonnyParaplybox, vit reflektor från sidan som lättar upp skuggorna

 

 Två blixtar

Karin 2 blixtar
Ett vitt paraply ger mjukare ljus än silver och är ändå riktat.
En extra blixt stående bakom den grå bakgrunden riktad nedåt mot ryggen. Effekten blir att motivet lyfts eller frilägges mot bakgrunden.

 

Automatik TTL

 

Buse
Blixt med liten softbox från sidan.
Blixten har inbyggd radiomottagare för TTL (exponeringsautomatik)

För situationsbilder eller rörliga motiv. Kanske festbilder när man går omkring med kameran. Då är TTL-automatik guld värt.
Enklaste formen är när blixten sitter på kameran, blixthuvudet vinklas uppåt så att ljuset studsar i det vita taket.
Bättre ändå är trådlös radiokommunikation mellan kamera och blixt så att blixten kan placeras var som helst i rummet.

 

Låg kostnad för att komma igång

Löken på laxen är att grejorna inte behöver kosta särskilt mycket.
En bra speedlight blixt kostar från 1000 kr och uppåt. Med TTL-automatik några hundralappar extra.
En radiotrigger kostar med sändare och mottagare från några hundralappar (manuella) och uppåt. En del blixtar har inbyggd radiomottagare och då kostar en sändare med TTL-automatik från ca. 500 kr och uppåt.
Studiostativ, paraplyer, blixt/paraply fäste och reflektorer tillkommer efter behov och är faktiskt väldigt billiga.

Postat 2018-11-21 22:19 | Läst 4683 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera