Korn och Pixlar
Gatumusikfoto
Eller kanske mer som fotosidans Affe säger om sin version av gatufoto "flanörfoto"
Jag minns faktiskt inte hur det lät...
Alla bilder är från London 1980 (film Ilford FP4)
Det finstilta:
Digitaliseringen är gjord med avfotografering av rutorna över ett ljusbord. Kamera EOS R5.
Objektiv specialobjektivet för macro MP-E 65mm som börjar vid skala 1:1 (perfekt för 24x36mm) och kan förstora upp till 5ggr.
Grekland 78
Några remsor grävdes fram ur negativarkivet och väckte sköna minnen.
Negativpärmarna är lite av en guldgruva, med remsor som är upp till 50 år gamla.
Idag får de gamla svartvita rutorna ett nytt och ofta rikare liv med nyare och förbättrad teknik efter digitalisering.
Kort sagt, det går att göra finare utskrifter med hjälp av redigering än vad som var möjligt vid kopiering i mörkrummet.
Bygatan i värmen (förmodligen på Samos). Samma tre gubbar som i första bilden längst till höger.
Christer och jag båtluffade några veckor mellan Aten och öarna. Augusti var varm som vanligt och vinskörden var igång.
Grekerna var vänliga, först avvaktande tills de förstod att vi inte var tyskar. De sken de upp och ville prata om Palme.
Ska jag ta med bilden på åsnan? Tja, varför inte?
Torrnålsgravyr "Den gamle greken"
Ni känner igen den fine gamle mannen från den översta bilden, men nu är han spegelvänd vilket har sin förklaring.
Några år efter resan till Grekland så upptäckte jag grafik som konstform. Mycket tack vare Käthe Kollwitz lithografier.
Denna gravyr är ett av mina första alster och som gav mig blodad tand. Tiden med grafikgruppen och arbetet med tryckpressen var givande.
När man ritsar motivet i grafikplåten så blir bilden spegelvänd efter infärgning när den hamnar på papper i tryckpressen.
Globalt
Enkla hjälpmedel som underlättar vid blixtfotografering kan vara guld värt.
Glob "Diffusion Dome" En lagom stor och behändig ljusformare för blixtar och LED-lampor (COB)
Jag får erkänna min första skeptiska inställning till globen. "Det är väl en sådan där gimmick som ska prackas på folk" gick de osunda tankegångarna.
Men jag hade fel (vilket händer oftare än sällan)
Rohny. Med kamerablixten Ving 860II och globen direkt på kameran. Det ger upplättning av skuggor pga. hårt sidoljus från ett fönster.
Globens opacitet och runda form gör att blixtljuset blir mjukt och mycket användbart jämfört med det nakna blixtljuset.
Globen är förträfflig både inomhus och utomhus när man behöver lätta upp skuggor i hårt ljus. T.ex fula skuggor runt ögon och under näsan när man slår en studioblixt eller slavblixt i taket. I starkt motljus utomhus så kan ett direkt blixtljus utan ljusformare bli platt och ge skarpa reflexer. Globens ljus är betydligt mjukare och modelerande.
Globen syns här ihoptryckt till en plattare ljusformare, fortfarande med stor mjuk spridning men lite mer riktat ljus än när den är klotrund.
Rohny. Innanför tjocka slottsmurar och djup portgång. Här inne är det mörkt. Globen ger kamerablixten ett mjukt och modellerande ljus i ansiktet.
Utan blixt hade Rohny blivit en svart silhuett.
Kattöga. Men glöm inte bort den lilla vita plastlappen som går att dra fram ur blixthuvudet. Den är inte där för skojs skull.
Rohny. Kamerablixten med kattögat uppfällt och huvudet riktat ca 60 grader upp i det vita taket så att ljuset studsar ned på Rohny snett framifrån.
Samtidigt gör den lilla oansenliga plastbiten stor nytta genom att lätta upp skuggorna i ansiktet från det indirekta fallande ljuset.
Det indirekta ljust sprids runt i hela rummet men här tar motljuset över bakom Rohny och får bestämma exponeringen.
Globen "Diffusion dome" gör ljussättning med blixt enklare och roligare tycker jag.
Ofta vill jag att blixtljuset ska se naturligt ut så att man inte märker att blixten finns där utan att bilden är tagen i befintligt ljus.
Det finns väldigt många hjälpmedel för ljussättning som paraplyer, softboxar, diffusorer, reflexskärmar, klaffar och annat.
Globen för mig gör att det många gånger kan räcka att använda en kamerablixt (kanske två) och globen som enda ljusformaren.
För mer avancerad ljussättning så tillkommer belysningsstativ, radiotrigger, studioblixtar, olika ljusformare mm. Men det är ju en annan historia.
Och fortfarande gäller "Less is more"
Direkt ur garderoben
En funnen filmladdare för bulkfilm visade sig innehålla film av okänt märke och ålder.
Eftersom Tri-X var den i särklass vanligaste filmen så framkallades rullen på chans i D76 som i sin tur var för gammal den också.
Det visade sig mycket riktigt vara en rulle Tri-X och som förväntat blev negativen väldigt tunna pga. ålder på film och soppa.
Nästa rulle fick smaka på ISO 320 med extra frikostig exponering och nyblandad Fomadon P.
I färsk framkallare vaknade filmen till liv, i alla fall nästan.
Fomadon P är en ny erfarenhet för mig. Denna framkallare ska vara av D76 typ men har betydligt längre framkallningstider.
Jag måste testa den på färsk film också.
Kvaliteten på negativen är urusel vilket inte alls är underligt. Filmen kan har legat i garderoben i många långa år.
Och framkallaren har nog tappat stinget den också.
Negativen är tunna och det löper ett mörkt tonat band längs mitten av negativen över ca hälften av bilderna, bandet blir ljust på bilderna.
Filmbasen är full av fläckar och "blåsor". Kornen är inte stora, de är gigantiska och fula. Gradiationen med tonskala och omfång går inte att beskriva eftersom det "saknas".
Men sådana små detaljer bryr jag mig inte om. Jag gillar några av bilderna i alla fall.
En ljus idé. HPD (DIY)
Det är kul när en fundering leder till något i slutändan.
Förutom själva bildskapandet så är utrustningen och tekniken bakom fotografi och videofilmning kul att syssla med.
DIY "Do It Yourself" eller HPD "Hop Plockade Delar" kan ibland vara en lösning när tillbehör fattas hemma eller inte finns att få tag i.
Prylar till hemmagjord hållare "Gelklämman" för filter till blixten.
Godox tillverkar och säljer billiga och funktionella kopior av blixtar, studiolampor, tillbehör mm.
Men när de gör egna grejor blir det en del brister.
För seriöst arbete med blixt så krävs det ett filter (gel) för att kunna korrigera färgen på blixtens ljus som är dagsljus 5600 K (Kelvin grader).
Då behövs filter med olika färgtemperatur som man sätter på blixten (eller framför blixten t.ex i en softbox)
Ett orange filter CTO "correction temperature orange" sänker färgtemperaturen till ca 2800-3000 K. Då får blixtljuset samma färg som vanliga glödlampor och LED-lampor. En klar fördel om man önskar samma fina färgskala i hela bilden i vanlig rumsbelysning.
Ett problem med Godox är att de inte har några filterlösningar till några av deras annars utomordentliga studioblixtar som AD300/400.
Studioblixt Godox AD300 med min "gelklämma" som passar bra på blixtens reflektor.
Det oranga filtret gör så att blixtljuset får samma färg (temperatur) som vanliga glöd och LED-lampor.
Två olika ringar som passar till gelklämman. En ring från ett Cokin polfilter och en anpassningsing 77mm. Glaset och trådringen behövs inte.
Jag har saknat möjligheten till att sätta filter på studioblixten och fick en idé när jag rotade igenom diverse tillbehör i garderoberna.
Ett polfilter från Cokin råkade passa perfekt på blixtens reflektor och det gick att ta bort glaset för att komma åt det viktiga - ringen.
Ännu gladare blev jag när jag senare kunde konstatera att det gick att göra en filtehållare klämma med hjälp av ytterligare en ring typ anpassningsring 77mm.
"Gelklämman" består av 2 ringar ihoptejpade med gångjärn av reparationstejp. En samling korrektionsfilter för andra ändåmål rotade Sven på Photax fram åt mig.
Min klämma med gel. Ett set består av 16 filter. De viktigaste är orange CTO och blått CTB i olika styrkor. De är 77mm breda i kvadrat och råkar passa fint över blixtens reflektor med hjälp av klämman. Gel är plastfilm och vanligtvis finns gelen i stora ark som man får klippa till så att de passar för olika ändamål som softbox, reflektor, blixthuvud etc.
Mitt set SA-11T är avsett för andra prylar än blixtar men råkar passa ändå.
Med hjälp av klämman är det enkelt att montera eller byta filter och jag behöver inte tejpa på själva gelen för att få dit den på blixten.
"Blandljus" Nu får blixtljuset och lampljuset från golvlampan samma färg med hjälp av CTO-filter på studioblixten. Blixten är slagen upp i det vita taket så ljuset reflekteras runt nästan i hela rummet. Färgtemperatur inställning i kameran är 3000K.
Kostnaden
Ringarna till klämman kommer från pensionerade filter som är avskrivna för längesedan.
Filter set Godox SA-11T kostar 119 kr hos Photax