"Old school" Klassiskt analogt svartvit fotografi som på 50-talet
Tvåögd spegelreflex TLR kamera. Yashica-Mat
Från 30-talet och ca tre årtionden framöver så regerade Rolleiflex. Parallellt fanns givetvis Leica och Contax, snart ville japanarna blanda sig i leken på allvar också.
Men Rolleiflex använde 120-film för mellanformat med enastående bildkvalitet. Det tog ytterligare några år innan Canon, Nikon och Leica M tog över arenan med småbildsformatet tillsammans med Hasselblads mellanformat.
Japanarna bestämde sig någon gång på mitten av 50-talet för att inte bara kopiera tyska kameror utan även utveckla kameror och optik med hög kvalitet. Så blev det med besked. Samtidigt så gjorde Yashica en riktigt bra kopia av Rolleiflex. 1957 kom Yashica-Mat med objektivet Lumaxar som var konstruerat som Zeiss ypperliga Tessar.
Redan efter några månader bytte man namn på objektivet till Yashinon. Kameran blev en enorm succé och kassako för Yashica.
Volvo BM. Kamera Rolleiflex från ca 1955. Traktorn är några år yngre.
Rolleiflex är en riktigt klassisk kamera som även idag kan leverera riktigt fina bilder. Den är kul att jobba med för den som söker sig till den gamla analoga skolan i sitt bildskapande. Det kvadratiska filmformatet 6x6 (egentligen 55x55 mm) är mycket större än småbildsformatet 24x36mm. Kvadraten är i sig själv lite utmanande när man är van vid 2:3 eller andra rektangulära utsnitt.
Kameran är helt mekanisk och ej batteriberoende. Sökarbilden är mörk och spegelvänd och skärpan måste ställas in med luppen.
Låter det knepigt? Ja, det är det, men kul.
Ferguson -64. Kamera Rolleiflex -55.
Denna Rolleiflex har objektivet Tessar 3.5/75mm. Jämfört med småbild så motsvarar det 2.2/50mm. Så skärpedjupet blir kort på största bländaren.
Andra objektiv i olika Rolleiflex-modeller var Xenar. Planar och Xenotar 2.8/80mm är kanske de mest omtalade.
Vilken Rollei eller Yashica-Mat?
Om man blir sugen att prova mellanformat med denna typ av kamera så är det Rolleiflex, Rolleicord eller Yashica-Mat som gäller.
Ska man köpa så är de tre viktigaste sakerna att tänka på: Först är det skicket, därefter är det skicket och sist men inte minst så är det skicket.
Val av modell pga. objektiv är nog det första som de flesta tänker på. Men alla objektiv är mycket bra! Planar och Xenotar är betydligt dyrare än Tessar och Xenar men egentligen inte mycket bättre, endast något ljusstarkare med f2.8 som största bländare. Senare modeller med Planar och Xenotar f:3.5 med lite mer avancerad konstruktion finns och är godis för finsmakaren.
Undvik att köpa grisen i säcken. Allt måste fungera och slutaren i en 50-70 år gammal kamera måste ses över och förmodligen servas med rengöring och smörjning.
Köp med ångerrätt eller garanti för att eliminera risken för att få en ej funktionsduglig kamera. Eller undersök kameran innan köp.
Om du köper en kamera privat och chansar på vinst och förlust så ska priset vara därefter. Kameran kan vara värd att servas på verkstad för ett par tusenlappar om den inte är alltför sliten.
På slutet av 50-talet kom Rolleiflex med utbytbara sökarskivor och det finns riktigt bra ljusstarka sökarskivor som man kan byta till som underlättar vid fotograferingen.
Ett ytterligare råd till alla sugna proselyter: Jovisst - skicket, skicket, skicket. Men man får inte glömma att ju snyggar skick, ju troligare är det att kameran har legat mycket långa tider i en låda! Då funkar den inte.
Alltså: mycket fint skick - reparatören nästa... :-)
Den fungerade klockrent.
Nu efteråt kan jag tycka att jag senare sålde den lite väl billigt.
Rolleiflex från 50-talet är mekaniska mästerverk.
Som behöver lite motion då och då, rengöring och kanske smörjning om gamla oljor har stelnat.
Dina traktorbilder visar alldeles utmärkt både fin skärpa och gråskala!
Hälsningar/ Björn
Det blev någon namntvist så de fick ändra namnet till Yashinon.
Tack vare de höga kraven från industrin så fick kameran hög kvalitet.
Bilderna här i bloggen är små. Negativen är mycket skarpa och storleken gör dem mycket finkorniga. Stora utskrifter på papper ser bra ut.
Ferguson, de röda, har jag tillbringat många timmar i, med slåtterbalk, vändare eller höpress bakom. Bild väcker minnen mao.
/Gunnar S
24x36mm kom mest till för att ta vara på 35mm-filmen för stillbild. Det är ju inget idealt format för komposition. 4x6,5 cm är bättre, fast då får man vrida på kameran om man behöver höjdformat.
https://www.fotosidan.se/blogs/syntax/werner-rotter.htm
Man får hoppas att det kommer fram nya duktiga tekniker och att det finns tillgång på reservdelar till gamla klassiska kameror.
Själv har jag en Rolleiflex T som är budgetvarianten mellan Rolleicord och Rolleiflex. Jag har 3:e versionen med utbyttbar sökarskiva och jag har köpt en ny skiva från Oleson, USA, som mycket ljusare än Rolleis original. Jag har även haft kameran på reparation hos Jonas, Analoga Kameror Stockcholm, så nu är den i nyskick både tekniskt och kosmetiskt.
Mvh Wolfgang
Kameran är nu i toppskick och skulle ge en samlare ståpäls.
Jag tror att en verkstad kan byta sökarskivan om man vill lägga pengar på det och på en ny skiva.
Jag har bytt själv på min Rolleicord Va för att testa och det var ett pilligt jobb, som jag inte hade vågat på en Rolleiflex, men på T-modellen och på E och F går det lätt att byta på nolltime.
Mvh Wolfgang
Min kamera får vara i originalskick. Eventuellt kan den behöva en annan lupp som verkar förstora för mycket. Så att man måste hålla ögat några centimeter längre ifrån luppen samtidigt som man ser en för liten del av bilden. Så var det inte med min förra Rollei eller Yashica.
"Om man blir sugen att prova mellanformat med denna typ av kamera så är det Rolleiflex, Rolleicord eller Yashica-Mat som gäller."
skulle jag gärna sätt till Minolta Autocord som ett bra alternativ om man vill prova på TLR. Det finns en hel del olika alternativ att välja på, med eller utan ljusmätare. Jag är själv ägare till en som jag anväder nu och då och är mycket nöjd med vad den presterar.
Tommy S.
Mamiya har också någon intressant TLR så det finns fler alternativ.
Tack Tommy!