Korn och Pixlar

En film om hur man kan arbeta med sina svartvita negativ

Jag visar mitt sätt att digitalisera och redigera svartvita analoga bilder

 

https://youtu.be/31Q41LgZT-U

Postat 2020-08-12 18:55 | Läst 1330 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Fomapan 200 creative. Svartvit utmanare till Kodak och Ilford

Fomapans  svartvita filmer finns med olika känslighet ISO 100, 200 eller 400.
Jag valde att skaffa Fomapan 200 creative för att jämföra den mot mina Iflordfilmer.
FP4+ och HP5+ har varit mina favoriter. Jag gillar deras gradiation och förmåga att teckna ut mörka partier i bilden.

 


Skarpt solsken från sidan. 
Här har jag exponerat efter de ljusa solbelysta partierna.

 

Framkallning
Kodak D76 är min standardframkallare, brukslösningen ger något finare korn än utspädd 1+1 och den kontrast som passar utmärkt när negativen digitaliseras. Det gäller för Kodaks och Ilfords filmer och det verkar fungera fint med Fomapan 200 också.
Jag håller mig i princip till tillverkarnas rekommendationer om framkallningstider efter filmernas nominella känslighet.

 


"Max"Exponering efter uppmätt värde i ansiktet. I redigeringen kan jag få den kontrast och gradiation som önskas i bilden.

Enligt databladet så är framkallningstiden för Fomapan 200 5-6 min i D76  vid temperatur 20 grader Celsius.
Mitt första intryck är att man ska inte snåla här utan snarare hålla 6 min för att inte få för tunna negativ.
Men då gäller det mitt sätt att mäta och exponera filmen. Du kanske mäter på ett annat sätt.

 
Porträtt. Filmen tecknar fint i mörka såväl som ljusa partier, skärpa är riktigt bra och kornigheten fin.

Spontant tycker jag att Fomapan är något slags mellanting mellan FP+ och Delta 100. Första rullen visar att kornighet och skärpa får gott betyg, gradiation och kontrast är också utmärkt. Känslighet kanske ligger ganska nära FP4+ som nominellt håller ISO 125 men kan varieras mellan ISO 80-200. Fomapan verkar något finkornigare och skarpare nästan som Delta 100.

 


Traktorn i hårt ljus. Här finns svärta utan att de mörka partierna i bilden helt saknar teckning.
Jag kan tänka mig att Fomapan 200 kan ta fram fler detaljer och toner i det mörka än vad Delta 100 klarar.
I redigeringen går det enkelt att lyfta fram det mörka bättre om man så önskar

 


Hårt ljus i skarpt solsken. 

 


Mjukt till "normalt" ljus. Foto Gustaf. 

 


Golden päls. Filmen reder ut riktigt ljusa partier på ett utmärkt sätt.

 


Analogt svartvit foto. Det blir inte samma sak som att konvertera digitala bilder till svarvitt.

Frågan brukar dyka upp, varför syssla med analogt svartvit film. Det givna svaret är."För att det går"

Alla bilder tagna med EOS 7 Elan N och EF 1.4/50mm
 

Postat 2020-08-09 18:01 | Läst 1965 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Lyssna och titta på slutarljuden. Hur exakt är en 66 år gammal kamera?


Den första svartvita rullen tagen med en nyinskaffad Rolleiflex Automat som har 66 år på nacken blev lyckad.
Negativen var som förväntat ganska täta vilket är naturligt med så gamla kameror. Men glädjande är att alla slutartiderna fungerar även om de är något längre än uppgett. 

Jag spelade in alla slutartiderna med en Zoom ljudinspelare och studerade ljudspåret i Vegas videoredigerare.
Se bild (dubbla ljudspår beror på att det är stereo) Överst slutartid 1/5, underst 1/100
Slutartid 1/5 eller 0,2o sekund blev till 0,25 s vilket är bra 
Slutartid 1/100 sekund eller 0,01 sek är svårare att tolka, man ser att slutaren har stått helt öppen 0,o1 s vilket jag bedömer är bra. Det exakta tiden beror ju också på hur lång tid det tar för slutaren att öppna sig respektive sluta sig.

Alla slutartider från 1 sek till 1/500 sek verkar fungera tillfredsställande. Men det går inte att tolka graferna på de kortaste tiderna. T.ex så blev 1 sek 1,26 sek vilket är bra. Vad jag förstår så är det de längsta tiderna som brukar sega och ge sig först när slutaren börjar kärva.

 Så i dagsläget behöver jag inte bekymra mig för slutaren och skicka den på service.

 

Postat 2020-08-02 21:51 | Läst 997 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Värt att vårda sin gamla kamera

Som tur är så finns det fortfarande kamerareparatörer som kan laga en analog kamera.

 


Vid kohagen. Ilford FP4+

 


Cool

 


Massey Ferguson
Gråtoner och slöja i motljus á la 1960-tals analogt foto. Olikt dagens kliniskt rena digitala stil.

 


Yashica Electro 35 GT  1969 (GS-modellen är i chrome)
Bilderna i inlägget är från en rulle FP4+ i denna kamera.

Analoga kameror i Stockholm kanske kan svara på om din gamla kamera är värd att reparera om den inte fungerar längre.
Jag har skickat in mina två Electro 35:or till Jonas på Analoga kameror. Bägge kamerorna fungerar utmärkt efter det att han bytt en dämpare i kameran som efter många är torkar ihop så att elektroniken flippar ut.
Se gärna ett tidigare bloginlägg om detta: https://www.fotosidan.se/blogs/janolof/pad-of-death-men-inget-bastforedatum.htm

 


Den lilla badplatsen

Kasta inte bort din gamla kamera för att den inte fungerar. Tänk i alla fall efter före, det kanske kan gå att fixa till den för en rimlig penning.
Analoga kameror finns till salu på annonsmarknaden för väldigt varierande priser.
Ibland kan man fynda fina kameror för en struntsumma. Kanske ägaren inte är intresserad eller okunnig om kamerans skick eller om den fungerar överhuvudtaget.
Analoga kameror har väl mest hanterats som skräp under den digitala revolutionen, men nu vänder trenden.
Intresset för analogt verkar öka hos folk och det kan synas i prisökning av många kameramärken och modeller.

Postat 2020-07-31 19:06 | Läst 1414 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Värnanäs i rörliga bilder

Hybridfotografen tar även rörliga bilder.
Det gör väl de flesta nu för tiden.

Om du har ca. 5 minuter att  spendera för att upptäcka en oas strax söder om Kalmar

Postat 2020-07-29 20:51 | Läst 1491 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera
Föregående 1 ... 6 7 8 ... 13 Nästa