Korn och Pixlar
Blixtljus är kanske bortglömt och förbisett
Blixt eller konstljus är förnämliga hjälpmedel som kanske undervärderas idag.
Är det "befintligt ljus" som gäller och är det finare att endast nyttja befintligt ljus än att behöva använda blixt?
Paraplybox, Speedlight (blixt), ledad blixt/paraplyhållare, studiostativ
Även om kameratekniken utvecklas snabbt så ska man inte glömma bort blixtljusets stora potential.
Det finns inget egenvärde i att alltid bara använda befintligt ljus. Kamerans känslighet med god prestanda på väldigt höga ISO och ljusstarka objektiv är onekligen en tillgång. Med blixtens eller lampans hjälp kan man ytterligare skapa ljus som komplement eller ersättning av det befintliga ljuset. Exempelvis kan blixten användas för upplättning av fula underexponerade skuggor utan att det ser konstgjort ut.
Inomhus kan det vara lämpligt att använda blixtljus som ensam ljuskälla. Bland annat för att undvika färgskiftningar eftersom lampor, lysrör och dagsljus har olika färgtemperatur. Blandljus vill man oftast undvika.
Speedlight blixt genom halvtransparant vitt paraply. Silverreflektor från sidan lättar upp skuggor.
Den viktigaste tumregeln är att nästan alltid använda en extern blixt som inte sitter på kameran.
Näst viktigast tumregel är att alltid mjuka upp blixtljuset med en ljusformare (om man inte önskar skarpa svarta skuggor).
En annan viktig regel är att regler är till för att brytas mot.
Speedlight i paraplybox, en blixt snett bakifrån riktad mot nacken, Rohny Gustavsson
En paraplybox är en enklare och billigare variant av vanlig softbox. Den ger ett riktat mjukt ljus till skillnad mot ett transparant paraply som lyser upp en del runt omkring sig. Om man vill ha en mörk bakgrund vid ett porträtt så avtar ljuset väldigt snabbt bakom motivet. Ju längre avstånd till bakgrunden ju mörkare blir den.
Speedlight i halvtransparant paraply. Foto Rohny Gustavsson/ J O Härnström
Ett barn vill inte gärna sitta still. Då är det knepigt att sätta upp en studio med huvudblixt, bakbelysning, reflektor och bakgrund.
Med enbart blixt i ett paraply kan det gå att följa med i rörelsen i viss mån. Ett tänkbart alternativ är att ha speedlighten på kameran, vinkla huvudet uppåt och studsa ljuset i taket. Om taket är vitt och inte alltför högt upp.
2 stycken Speedlights genom ett halvtransparant paraply.
Med två eller flera små blixtar kan man få mer ljus och snabbare uppladdningstid.
3 stycken stora speedlights levererar ungefär lika mycket ljus som en lättare studioblixt. Med batteridriften slipper man elkabel.
Grundutrustningen för att komma igång är en speedlight (manuell eller med TTL-automatik). En radiotrigger på kameran och en på blixten (om den saknar inbyggd radiomottagare). Ett paraply, gärna halvtransparant. Ett stativ med blixt/paraplyfäste (studio eller kamerastativ).
Silverparaply ger hårdare ljus än ett vitt reflekterande paraply. Det finns även guldparaply som ger ett gulare ljus.
Halvtransparant paraply (ingen reflexskärm)
Halvtransparant paraply, vit reflektor vid sidan som mjukar upp skuggorna. Svart bakgrund.
Utan att krångla till det. Det naturliga ljuset kommer från en stor ljuskälla solen. Naturligt ljus och rumsbelysning kommer uppifrån och faller nedåt. Det kan man utnyttja och ljussätta personer med ljus riktat uppifrån och reflektorer som också studsar ljuset uppifrån eller från sidan. Att lysa upp ett ansikte underifrån ser alltid konstigt ut.
Paraplybox, vit reflektor från sidan som lättar upp skuggorna
Två blixtar
Ett vitt paraply ger mjukare ljus än silver och är ändå riktat.
En extra blixt stående bakom den grå bakgrunden riktad nedåt mot ryggen. Effekten blir att motivet lyfts eller frilägges mot bakgrunden.
Automatik TTL
Blixt med liten softbox från sidan.
Blixten har inbyggd radiomottagare för TTL (exponeringsautomatik)
För situationsbilder eller rörliga motiv. Kanske festbilder när man går omkring med kameran. Då är TTL-automatik guld värt.
Enklaste formen är när blixten sitter på kameran, blixthuvudet vinklas uppåt så att ljuset studsar i det vita taket.
Bättre ändå är trådlös radiokommunikation mellan kamera och blixt så att blixten kan placeras var som helst i rummet.
Låg kostnad för att komma igång
Löken på laxen är att grejorna inte behöver kosta särskilt mycket.
En bra speedlight blixt kostar från 1000 kr och uppåt. Med TTL-automatik några hundralappar extra.
En radiotrigger kostar med sändare och mottagare från några hundralappar (manuella) och uppåt. En del blixtar har inbyggd radiomottagare och då kostar en sändare med TTL-automatik från ca. 500 kr och uppåt.
Studiostativ, paraplyer, blixt/paraply fäste och reflektorer tillkommer efter behov och är faktiskt väldigt billiga.
Makro arm belysning, lätt som en plätt
En första tanke är att detta är en leksak. Vilket är förståeligt eftersom prislappen är väldigt låg.
Men Macro light arm JJC LED-2 är ett förträffligt tillbehör tänker jag redan efter en första "enkel" test.
Bakgrunden till inköpet av närbildsbelysningen är att mitt macro-objektiv 30mm/2,8 till Lumix skymmer motivet när man kommer väldigt nära. Med dessa två små lampor monterade på ställbara armar kan man enkelt belysa motivet.
Med tummens hjälp får vi en uppfattning om hur stor knoppen är.
Nu är vi närmre motivet, och så nära att de relativt svaga lamporna gör nytta. Helt enkelt för att de är placerade nära motivet precis framför fronten på objektivet. Ljuset avtar väldigt snabbt med avståndet från lamporna men så här nära fungerar det bra.
Nu snackar vi macro!
Här gör Lumix G80 tillsammans med Panasonic G 30mm/2,8 stor nytta tack vare mycket bra stabilisering.
Kombinationen använder både optikens stabilisering och kamerahusets inbyggda.
Bilderna är tagna handhållet vilket alltså kan fungera i de situationer man inte kan eller vill använda stativ.
Ett alternativ skulle kunna vara ringbelysning men då hamnar lamporna för långt framför fronten för att man ska kunna komma riktigt nära med detta objektiv.
Prislappen då? 169 kr
Lina berättar del 2 Mimmi
Tiden går fort när man har roligt.
För ett par månader sedan mitt i varmaste högsommaren fick jag besök av min kompis Mimmi.
Det var ju semestertider och Mimmi valde bort en semesterresa med familjen utan tog helledigt i stället hemma hos oss i Christinelund.
Mimmi är en snäll och typisk storpudel eller kungspudel om man så vill. Hon är smart och lite skällig ibland.
Det går undan när Mimmi drar iväg och eftersom jag bara var 4 månader gammal vid tidpunkten så låg jag steget bakom.
Kurragömma och "sök" är perfekt träning och roliga lekar ute i spenaten.
En pudel kan ha många olika frisyrer, själv kör jag med "Native"
Mimmi har härlig stil när hon flyger fram med långa och höga skutt, helst vill hon jaga boll.
Det är kul när en kompis hälsar på.
Vi höres
Lina 6 månader golden retriever 2 september 2018
Lina berättar del 1
Tillvaron här på Christinelund är ganska så behaglig. Både fyrbenta och tvåbenta besökare passerar ofta förbi och då blir det liv på luckan. Annars hänger jag mest med husse eftersom han bestämde sig för att vara hemma permanent när jag hämtades 1 maj i år 2018.
Husse tänkte att de skulle ganska lätt att få pli på mig på ren rutin eftersom familjen har haft två fyrbenta vänner tidigare. Men han hade fel.
För att var lite hygglig och ibland vara till lags så poserar jag eller hittar på något skoj när husse vill fotografera eller filma mig. Häromdagen råkade bli ett tillfälle när han hade hängt på ett teleobjektiv på sin snabba kamera och väntade på lite aktion.
Det är väl inte mitt fel att grannens dörr stod vidöppen och en väldoftande ost fanns på köksbordet. Visst är det otillåtet att nappa den men husse fick i alla fall en bild med språng.
När jag var en tre månaders golden retreiver valp så utforskade jag omgivningen runt vårt hus lite försiktigt. Husse filmade mig när jag gick till en liten ö i Hagbyån:
Lina går till lilla ön
Lina 4 1/2 månader