Grekland 78
Några remsor grävdes fram ur negativarkivet och väckte sköna minnen.
Negativpärmarna är lite av en guldgruva, med remsor som är upp till 50 år gamla.
Idag får de gamla svartvita rutorna ett nytt och ofta rikare liv med nyare och förbättrad teknik efter digitalisering.
Kort sagt, det går att göra finare utskrifter med hjälp av redigering än vad som var möjligt vid kopiering i mörkrummet.
Bygatan i värmen (förmodligen på Samos). Samma tre gubbar som i första bilden längst till höger.
Christer och jag båtluffade några veckor mellan Aten och öarna. Augusti var varm som vanligt och vinskörden var igång.
Grekerna var vänliga, först avvaktande tills de förstod att vi inte var tyskar. De sken de upp och ville prata om Palme.
Ska jag ta med bilden på åsnan? Tja, varför inte?
Torrnålsgravyr "Den gamle greken"
Ni känner igen den fine gamle mannen från den översta bilden, men nu är han spegelvänd vilket har sin förklaring.
Några år efter resan till Grekland så upptäckte jag grafik som konstform. Mycket tack vare Käthe Kollwitz lithografier.
Denna gravyr är ett av mina första alster och som gav mig blodad tand. Tiden med grafikgruppen och arbetet med tryckpressen var givande.
När man ritsar motivet i grafikplåten så blir bilden spegelvänd efter infärgning när den hamnar på papper i tryckpressen.
Förutom att ett ansikte är vanskligt att teckna så gör gravyren det absolut inte lättare. Ritsens djup och grader i plåten samlar trycksvärtan så att jag vet aldrig hur resultatet på papper blir. Lite av tjusningen i det hela minns jag.
Som en kompis till mig uttryckte det i ord "Ett porträtt måste inte vara fotografiskt perfekt, det viktigaste är att fånga uttrycket"
Nu har jag pausat det analoga fotograferandet, för gott förmodligen. Som pensionär är man så upptagen att tiden räcker inte för allt. Men det är gott att ha material i arkivet som kan vara värt att jobba vidare med i det digitala mörkrummet.
MVH J O
/Gunnar S
Denna är gjord i aluminiumplåt som är mycket mjukare än koppar. Den håller endast för ett fåtal tryck. Beroende bl.a på hur fort graderna i ritsen trycks ihop av pressen. Plåten är porös till skillnad mot koppar och ger en prickig tryckton.
Etsning har jag aldrig lyckats med. Problem med lackgrund som släppte så att syran frätte på fel ställe.
Men jag är mest förtjust i torrnål.
Mvh J O
/Gunnar S
Men det kan ju hända med koppar också om man graverar för tunnt eller så att graderna inte håller för trycket.
/Affe
J O
Kul att du gillar det.
Gubben är fin i sina typiska kläder och långskaftade skinnstövlar.
Mvh J O
Vi förundrades över att framförallt de äldre gick klädda i tjocka svarta plagg i värmen. Men det var nog för att det var skönt.
MVH J O