Fomapan 200 creative. Svartvit utmanare till Kodak och Ilford
Fomapans svartvita filmer finns med olika känslighet ISO 100, 200 eller 400.
Jag valde att skaffa Fomapan 200 creative för att jämföra den mot mina Iflordfilmer.
FP4+ och HP5+ har varit mina favoriter. Jag gillar deras gradiation och förmåga att teckna ut mörka partier i bilden.
Skarpt solsken från sidan.
Här har jag exponerat efter de ljusa solbelysta partierna.
Framkallning
Kodak D76 är min standardframkallare, brukslösningen ger något finare korn än utspädd 1+1 och den kontrast som passar utmärkt när negativen digitaliseras. Det gäller för Kodaks och Ilfords filmer och det verkar fungera fint med Fomapan 200 också.
Jag håller mig i princip till tillverkarnas rekommendationer om framkallningstider efter filmernas nominella känslighet.
"Max"Exponering efter uppmätt värde i ansiktet. I redigeringen kan jag få den kontrast och gradiation som önskas i bilden.
Enligt databladet så är framkallningstiden för Fomapan 200 5-6 min i D76 vid temperatur 20 grader Celsius.
Mitt första intryck är att man ska inte snåla här utan snarare hålla 6 min för att inte få för tunna negativ.
Men då gäller det mitt sätt att mäta och exponera filmen. Du kanske mäter på ett annat sätt.
Porträtt. Filmen tecknar fint i mörka såväl som ljusa partier, skärpa är riktigt bra och kornigheten fin.
Spontant tycker jag att Fomapan är något slags mellanting mellan FP+ och Delta 100. Första rullen visar att kornighet och skärpa får gott betyg, gradiation och kontrast är också utmärkt. Känslighet kanske ligger ganska nära FP4+ som nominellt håller ISO 125 men kan varieras mellan ISO 80-200. Fomapan verkar något finkornigare och skarpare nästan som Delta 100.
Traktorn i hårt ljus. Här finns svärta utan att de mörka partierna i bilden helt saknar teckning.
Jag kan tänka mig att Fomapan 200 kan ta fram fler detaljer och toner i det mörka än vad Delta 100 klarar.
I redigeringen går det enkelt att lyfta fram det mörka bättre om man så önskar
Mjukt till "normalt" ljus. Foto Gustaf.
Golden päls. Filmen reder ut riktigt ljusa partier på ett utmärkt sätt.
Analogt svartvit foto. Det blir inte samma sak som att konvertera digitala bilder till svarvitt.
Frågan brukar dyka upp, varför syssla med analogt svartvit film. Det givna svaret är."För att det går"
Alla bilder tagna med EOS 7 Elan N och EF 1.4/50mm
/B
Ja, det finns annat än Kodak och Ilford, dessutom billigare.
MVH Janne
Ha de gott.
Jerry
Kanske är den nominella känsligheten på ISO 200 något i överkant.
Hellre än överframkalla så vill jag hålla nere framkallningstiderna så gott det går.
MVH Janne
Favoritbilderna såklart på Lina + Lina och kanske är det du där med barnbarn? :)
Japp och i båten två söner och sonson.
Mvh Janne
Mvh
Wolfgang
Fomapan blev en trevlig bekantskap, och billigare än Ilford och Kodak.
Mvh Janne
Intressant att höra om T-kornen. När jag forskade lite grann så hittade jag ingen information om detta. Någon skrev vagt om att filmen kunde ha en blandning av traditionella kub-korn och T-korn.
Hur som helst är jag nöjd med resultatet från min första rulle.
MVH Janne
https://www.foma.cz/en/catalogue-fomapan-200-creative-detail-271
En bra mix av T- och kubiska korn med var för sig goda egenskaper.
Hälsningar, Bjarne
Analog film och negativ får ett annat liv vid digitaliseringen. Den rent analoga bearbetningen i mörkrummet blev helt annorlunda och gav pappersbilder med annan karaktär.
Jag köpte en limpa Fomapan och nu finns 9 rullar kvar som skriker efter ljus och framkallningssoppa.
Mvh Janne