"Gnistrande skarpa negativ med underbar teckning" Stämmer det?

Är det bara flosker eller håller framkallaren vad reklamen lovar?
Ett sätt att ta reda på vad som gäller är att testa själv.


Gusse. Film Kentmere 100 framkallad i Tetenal Ultrafin

Första intrycket är omedelbart att Kentmere 100 framkallad i Tetenal Ultrafin ger mycket fin teckning.
Porträttet på Gusse är i mjukt något riktat ljus och bilden går lätt att gradera efter tycke och smak.
Men är den gnistrande skarp? Nja, skärpan i bilden är det inget fel på. Men vad floskret inte nämner är att det sker på bekostnad av kornigheten.
För negativen blir relativt korniga. Det är inget som stör mig, men Ultrafin är ingen finkornsframkallare.

 


"Öde" Hård kontrast med släpande soljus på kvällen.
Detta är en utmanande bild för vilken film och framkallare som helst. 
Teckningen och gradiationen är mycket fin så floskret håller måttet.
När en bild är så här skarp och kontrastrik så drunknar kornigheten och den analoga känslan som är så skild från digital klinisk renhet kommer fram.

 


Skärmdump från photoshop,RAW-konvertering av bilden "Öde", spegelvänd


Så här ser negativet ut när jag har digitaliserat filmen genom avfotografering, öppnat den och gjort den positiv. Nästa steg i redigeringen är själva graderingen dvs. att få till gråskala och kontrast.
Resultatet ser du i bilden "Öde".
Det jag vill visa är det mycket stora dynamiska omfånget som bildfilen har. Titta på histogrammet överst till höger i bilden, och på "kurva" strax under.
Histogramkurvan är stor och bred, når nästan ut till kanterna. Det innebär att det finns väldigt mycket gråtoner från svart till vitt att jobba med, omfånget är stort.
Floskret "underbar teckning" stämmer ganska bra tycker jag.

 


"Sven" spontant porträtt i hårt riktad ljus.

Bilden på Sven är tagen under förhållanden som egentligen kräver en snabbare (känsligare) film än på 100 ISO.
Här har jag ändå lyckat hålla kameran någorlunda stilla på en lång slutartid 1/20 eller så.
Men gradiationen och teckningen går det inte att klaga på, precis som jag vill ha det. Negativet har mycket information vilket gör det enkelt om man dra i spakarna för att ändra kontrast, ljusstyrka etc.
Visst syns kornen här och där, precis som de ska göra! Eller vad säger du?

Nästa test av framkallaren Tetenal Ultrafin blir med filmen Ilford DELTA 100 som är mycket finkornig.
Det blir en knepig utmaning för framkallaren, T-kornsfilmer som TMAX och DELTA är inte lika snälla som hederliga gamla filmer med traditionellt korn.

Inlagt 2023-03-19 12:02 | Läst 1014 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Bra bilder, tycker jag! Jag tycker nog samma som Du.
Framkallare som lovar "fint korn" ska man vara tveksam emot. Kornet kan i realitet inte blir finare än det är på filmen. En så kallad finkornframkallare gör kornet suddigt, så att det syns mindre, och det kan ju inte vara meningen.
Jag har provat olika framkallare med olika filmer och kommit fram till att den bästa framkallaren är av samma märke som filmen och som är anpassad till filmens känslighet. Det kan jag inte bevisa, men har efter en del försök en känsla av att så är fallet.
Kornet storlek har även med framkallningstiden att göra och hur mycket man agitera.
Mvh Wolfgang
Svar från Jan Olof Härnström 2023-03-19 20:51
Tack Wolfgang.
Visst är det bra att följa fabrikanternas råd och instruktioner.
Jag vill prova Tetenal Ultrafin helt enkelt för att det är skoj.
Filmerna Kentemere 100 och 400 som går under Ilford nu är lite billigare men bra filmer.
Kodaks filmer är för dyra och väljs bort av mig.

Hälsar J O
Wolfgang 2023-03-20 00:01
Jag har köpt Kentmere för någon vecka sedan, men inte hunnit att testa den. Ultrafin har jag testa under ett år, men har fått grovt korn. Det behöver inte vara fel på Ultrafin, kanske på min framkallning.
I alla fall har har jag nu köpt filmframkallaren Ilfotec-DD-X för mina Kentmere och Ilford-filmer. Så får vi se! Mvh Wolfgang
Svar från Jan Olof Härnström 2023-03-20 17:06
Ultrafin passar nog bäst för finkornig film 50-100 ISO tror jag.
För att få fint korn så gäller kort framkallningstid och sparsam agitering, t.ex vända dosan varje helminut. Aggressivare agitering ger högre kontrast.

Hur som helst så är jag nöjd med resultatet denna gång.

MVH J O