Man kan lika gärna ha roligt i väntan på döden, och varför inte fotografera lite emellanåt, och kanske skriva lite också.
Vem är betraktaren och vad vet väl han om bilder?
Lite grann som en fortsättning till föregående inlägg kommer här några funderingar kring det där med att förstå bilder. Som jag tidigare sagt, jag vet att jag inte har ett speciellt väl utvecklat bildsinne. Jag älskar solnedgångar och vita blommor i kvällssol, men har svårt att se storheten i bilder som ofta lyfts fram i fototävlingar. Jag ser inte "den fantastiska känslan" bakom suddigheten och jag förstår inte det där med balans och harmonier i en bild. När jag läser morgontidningen tittar jag inte speciellt mycket på bilderna, jag fastnar nästan aldrig med blicken på en bild och jag minns framför allt inget av bilderna på kvällen som jag såg på morgonen. Frågan är om jag är en extremt okunnig och ganska sällsynt bildanalfabet eller om de flesta människor faktiskt inte har bättre bildkänsla än jag. Om jag utgör ett undantag i mänskligheten lovar jag att hädanefter hålla käft, men om det inte är så, har alla ni fotografer ett problem. Samma problem Fridolin lyckades hantera ("talar med bönder på böndenars sätt, men med lärde män på latin). Ni måste tala till mig och mina gelikar på böndernas sätt och så kan ni tala latin med varandra. Och då kommer vi tillbaka till bilderna av Maria Steén i föregående inlägg. De bilder jag inte förstår är helt klart latin, och därför måste Maria fundera på vem hon vänder sig till med sina bilder. Är det tlll sina fotografkollegor eller till allmänheten? Jag säger inte att det ena skulle vara mer rätt än det andra. Och de som läser foto kan till största delen latin, så där är det helt OK. MEn det var väl kanske inte bara där bilderna var tänkta att publiceras.
Inlagt 2009-08-22 03:56 |
Läst 1878 ggr. |
Permalink
Kan intyga att det definitivt är så att inom vissa genres, speciellt konstfoto.. så krävs det ett utvecklat bildseende, i samband med ett starkt intresse för just den typen av bilder.
Det är lite nackdelen med välutvecklade fotografer, att dom ibland kommer så långt i sina uttryck att det krävs ett välutvecklat bildseende för att förstå, och dom kan inte försörja sig på den typen av bilder eftersom det inte är allmänt uppskattat/förstått.
I början är det mestadels effektsökeri som fascinerar. Ju mer man utvecklas, desto mer subtilt blir uttrycken, rent nödvändigtvis, för dom som går åt det hållet.
Bättre eller sämre tycker jag inte du ska sammanlänka dessa uttryck med, bara olika.
Den individuella resan till att skaffa sig rikedomen att förstå fler och djupare uttryck, bilder med fler dimensioner osv är nånting som ska vara en positiv upplevelse.
när det gäller språket som ibland används för att beskriva bilder så är det nog så att vissa har ett mer utvecklat språk än andra (jag är inte en av dem). men jag vet vad jag tycker om eller vad som ger mig en bildupplevelse även om jag inte kan uttrycka det i ord.
när det gäller att betrakta bilder kan jag också vara beredd att ändra mig. det gäller t.ex. j.h.engströms bilder. första gången jag såg hans bilder var som någon form av blänkare i en fototidning. och de sa mig inte ett dugg men eftersom jag var nyfiken så köpte jag en av hans böcker. och det var en helt annan upplevelse, samma gäller första gången jag såg hans bilder på en utställning. vad jag vill säga med det är nog att ibland kan bilder upplevas olika beroende på i vilket medium eller sammanhang de visas i.
så ett tips är att fortsätta vara nyfiken och öppen för nya bildupplevelser. och det tror jag att du är, annars hade du antagligen inte skrivit ditt inlägg.
Men som du säger, det är väl bara att gneta på vad titta på och resonera kring en massa bilder.
Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" handlar om denna utveckling. När jag läste den upplevde jag det som att han satt ord på det jag själv upplevt och reflekterat över. Det är alltså inte någon form av receptbok som talar om hur man gör för att ta en bild som vinner en fototävling. Jag kan rekommendera den så kanske du får några svar på dina funderingar runt ditt eget bildsinne.
I övrigt tycker jag att du ska njuta av dom bilder du tycker om att titta på. Och, som man brukar säga i norrbotten: "hä man int begrip hä får man lämmen". =)
(Det man inte begriper får man lämna)
Funderar på om man ska ta min 4 årings bilder och börja skicka in till dessa tävlingar.
Då det med "rätt" beskrivning kan bli en vinnare.
Sen anser jag att ALLA har en åsikt om en bild så länge man kan se den.
Stör mig lite faktiskt när man ser någon ta massor med bilder som går attta med vilken 300 kr kamera från blocket som helst så läser man att det är taget med utrustning för 100 tusentals kronor.
Sen gärna med en kommentar efter att det är inte utrustningen som gör bilden.
Som att vara miljardär &säga att pengar gör ingen lycklig.
Visst är det så att det är pinsamt att se en bild som är tagen med en "300" kronors utrustning och att personen ifråga sedan omnämner att den är tagen med en proffskamera. Det är ju helt fel, för man måste ju ändå kunna stå för att man kanske inte har så mycket pengar eller den bästa utrustningen.
Däremot anser jag att det råder grym prylfixering i dagens samhälle och inte bara inför fotografi. Visst är det så att du med en dyrare utrustning kommer att kunna ta fler bra bilder än med en sämre. Det utesluter dock inte att vissa bilder plåtade med en billigare och "sämre" kamera kan vara bättre än samma motiv med en proffsutrustning.
Jag tror fortfarande att bildseende är det viktigaste - att kunna se ex. landskapet innan bilden tas och få till det där lilla speciella för att det ska bli en reko bild. Om man inte har detta bildseende kan man äga en kamera för 100 000-tals kronor och ändå producera skit!
Kolla många som kör med gamla retrokameror, vilka resultat! Sedan ska personer inte ljuga om vilken utrustning de har, eller va tusan, låt dem göra det om de fått till en ypperlig bild och knäppa alla prylgubbar som har alldeles för mycket pengar på näsan!
Känner man dock att ens fotografering blockeras för att inte utrustning håller måttet är det givetvis en helt annan sak. Men att köpa den nyaste och dyraste kameran för sakens skull är som att riva sönder tusenlappar i duschen. Hur mycket skiljer det sig från modell till modell i nyutkomna kameramodeller idag egentligen? Inte mycket. Det skulle kanske vara att filma i HD då, men vem bryr sig? Inte jag.
obs! tål kritik och mothugg ;-)
/Niklas
För mig personligen är detta problem mycket, mycket mer generellt. Andra människor gör saker, tycker saker och uttrycker sig på ett sätt som ibland är totalt främmande för mig. Jag har gått igenom olika perioder; först irritation över allt jag inte gillade eller förstod, sedan frustration över att inte kunna förstå trots stundom stora ansträngningar, till sist den mödosamt erövrade insikten att det är viktigare att acceptera medmänniskan och världen sådana de är än att förstå.
Detta är väl inte en ståndpunkt som jag kommer att väcka förståelse för :-) Men det är min personliga livsvisdom, så att säga.
Sedan har vi detta med förmågan att säga något meningsfullt om bilder, eller om politik, eller om musik etc. Det är i sig en konstart att fälla inttressanta omdömen. Det kan väl ha att göra med språket (latin eller bonnamål), men det är också mycket annat som spelar in.
Det finns människor som inte har något alls att säga, men de älskar att se sin åsikt i skrift eller höra sin egen röst ändå. En del av dem väljer vad de tror är ett bildat eller förnämt språk för att de tycker det ser finare ut. En god vän till mig är välrenommerad forskare. Men han brydde sig aldrig om att doktorera, eftersom han tyckte sig ha funnit att doktorsavhandlingar för det mesta handlade om banaliteter klädda i en pretentiös språkdräkt.
En känd 1800-talstänkare, Rudolph Steiner, menade att vi har för många åsikter. Enligt honom borde vi nöja oss med ca 10% av det vanliga åsiktsförrådet, och i stället se till att de åsikter vi hade var välgrundade. Jag har ofta tänkt på det där; det ligger något i det :-)
Jag kan nog acceptera en del konstigheter, men jag måste alltid ha någon sorts förklaringsmodell som känns trovärdig innan jag kan acceptera.
Jag är av den uppfattningen att man kan inte syssla med "konst och kultur" om man inte har något att säga. Alla konstnärer och artister måste alltid vilja något, annars kan de lika gärna lägga av. Att börja snacka latin (allegoriskt sagt) för att dölja att man inte har något att säga håller inte.
Steiner känner jag mycket väl, och även om han hade en hel del konstiga tankar finns det mycket bra i det han tänkt. Till exempel det där med åsikter, som jag inte hade hört förut.
Visst finns det väl fotografer som är duktigare på att visa upp sin fina utrustning än att ta bra bilder. Vet dock inte om jag själv upplevt det som ett problem. Att en del tar bilder med en enkel kamera och sedan påstår att det är en dyr utrustning, det har jag inte sett alls. Den som tar en riktigt fin bild med en enkel kamera borde väl snarare vara stolt över resultatet!
Den lagom dyra kamera jag har i dag köpte jag bara för att undanröja vissa hinder för mitt bildskapande, som den gamla kameran gav mig.Den nya kameran har i detta avseende varit fullständigt framgångsrik. Usch, nu står jag inför den hemska utmaningen att jag (som fotograf) ska vara lika framgångsrik som kameran :-)
Sedan har vi detta med tävlingar. De lockar ofta många deltagare, oavsett vad det tävlas om. Många älskar att tävla. Om det gäller en idrottstävling så är det ju oavvisligen så att den som vinner var bäst, åtminstone den gången. Men när det gäller fototävlingar, eller akritektpristävlingar eller euorvisionsschlagern, då är det inte så enkelt.
Jag tror att fotosidan user vinnare i fototävlingar genom omröstning. Vinnare blir då rent definitionsmässigt den som fått flest röster, inte den som tagit bästa bilden. Eftersom många bilder får röster är det tvärt om tydligt att många anser att andra bilder än den vinnande var bäst. Vem har rätt?
Själv är jag inte så intresserad av tävlingar. Men att titta på bidragen till en fototävling kan vara intressant, helt enkelt för att många av bidragen faktiskt är intressanta eller bra. I övrigt är min upplevelse att själva tävlandet är ett rätt larvigt jippo. Små grodorna för vuxna :-)
Jo nu när jag läser igenom den lite mer noggrant kanske du har rätt :-) Hoppas ändå att den ger lite tankar? :-)