Till och Från
Måsungar
Just nu finns några måsungar på Maria kyrkogård. De har avlats fram i en stupränna till vårt hus. Måsföräldrarna bedriver ett veritabelt skräckregemente i kvarteret. Lågflyger och skränar så fort man närmar sig. Svårt just nu att vara människa.
Lady Bird
Det finns en kvinna som tycker om att mata måsarna. Hon är måsarnas bästa vän - Lady Bird.
Lady Bird drar till sig måsarna som i sin tur drar till sig fotograferna. Så lever de tre - mås, måsmatmor och måsfotograf - i lycklig symbios.
Knipdans
Kniporna är intressanta då de liksom vi människor ofta träffas på dansgolvet. Se här vad som hände en afton i Stockholms inlopp.
Leif var känd som en av de hetaste dansarna i stan. En kväll gav han sig ut för en svängom. Han drog till Kajplats 104. Där brukade det finnas snygga honor.
Loose - footloose. Så fort han kommer till banan släpper Leif loss med några patenterade brejksteg från åttiotalet.
Med sitt brejkande drar Leif genast till sig damernas uppmärksamhet. Tina har kommit ensam och styr nu kosan mot Leif.
Tina shejkar loss. Vilket gung på höfterna!
- Det är vi två. Kom: vi sticker!
Nya Fågelmatarskolan
Fågelmatningens konst har på senare år gått framåt. Traditionellt är själva matningstekniken något som har ägnats liten uppmärksamhet. Det har varit vanligt att på måfå slänga ut några frön utan tanke på hur man kastar. Men det har visat sig att de flesta ofta gör för korta kast. Dessa kan lätt leda till hopgrötning och huggsexor om fröna, vilket kan ge upphov till allvarliga skador på fågel såväl som människa. Man har därför börjat ägna resurser åt att förbättra själva kasttekniken. Här har framför allt idrotten tjänat som mönster.
Bosse och Annika från Stockholms Stad kommer att visa prov på den nya kasttekniken. Viktigt är att inta en bra grundställning. Stadiga ben. Kraften skall komma från höfterna.
Sedan gäller det att få till svingen. Det är viktigt att fullfölja rörelsen genom hela kastet.
Bosse kommer nu att visa med skarpa frön. Tag en rejäl näve. Hela handen skall vara fylld med frön.