CARLZONZ BILDER II
Onsdagsträff på Ellens och en liten häftig pancakeglugg.
I novembermörkret drog jag mig i går upp till söders höjder åter en gång för att träffa gubbsen på Ellens bageri. Nu räknade jag inte alla men uppskattningsvis så hade en tolv-fjorton stycken slutit upp. Det blir lite bökigt med samtalen när man sitter vid ett långbord så det blir mest att man att man snackar med dom som sitter närmast. Men samtalen var trevliga som vanligt och spännvidden var stor allt från tilt/shift objektiv, fotoböcker från blurb och modelljärvägar.
Stephan hade med sig sin lilla Perar Super-Triplet 35mm f3.5 pancakeglugg monterad på sin M6:a, en liten spännande sak. Optiken bygger på en trelinskonstruktion från slutet av 1800-talet, nu handbyggd i endast 200 ex av Mr Sadoyasu Miyazaki på MS Optical .
”Very nice little lens, only drawback its soo small and ive suddenly got so big fingers” skrev någon på en blogg jag läste, och det är klart att lite pillrigt blir med inställningarna.
Staffan hade med sig en bunt fina utskrifter bland annat några som han skulle ha med på Fotomässan och där på Danderyds Fotoklubbs montervägg. DFK min gamla fotoklubb där man fostrades en gång på det tidiga rödvinssextiotalet. Jag tänker ofta på kamraterna från den tiden, Magnus, Ragnar, Ingvar, Leif, Gunilla och Eva och funderar över hur deras liv blev.
Som vanligt promenerade jag sedan från Söder hem till Vasastan. I Rosenbad var det inte så mycket verksamhet på gång.
Morgonens fikamagasin.
Om jag inte har någon speciell fotobok på gång brukar jag gå till bokhyllan och plocka ner ett nummer av de amerikanska årsmagasinen som man på den tiden brukade införskaffa på Interpressbutiken på Barnhusgatan.
1960 års jubileumsnummer av Photography Annual är en riktig höjdare med många fina och kända bilder av de stora fotograferna. Här kommer ett litet urval.
Philippe Halsman Weegee (Arthur Felling)
Henri Cartier-Bresson Edward Steichen
Robert Capa W.Eugene Smith
Ansel Adams
Annars då…
Som fotograf i släkten får man ju ibland förfrågningar om olika uppdrag och i går förmiddag tog jag lite modellbilder på min systerdotters son Pierre. Och då fick man plocka fram ”storkameran” plus blixten som jag bara slog snett bakåt upp i taket.
Ett litet tips till slut.
I morgon fredag sänder SVT2 en dokumentär om porträttfotografen Mike Disfarmer.
Det var allt just nu!
/Bernt
Gnestaresa och Pictures at an Exhibition.
Vi som hänger på fotosidan har ju sett de flesta av Bengans bilder tidigare vilket han också påpekade när vi steg in i utställningsrummet på Åmells Möbler, men att se bilder på nätet och in real life är två helt olika upplevelser.
Många av Bengans utställningsbilder var från 60-talet vilket gjorde att det blev intressanta samtal om olika miljöer och företeelser från den tiden som inte finns kvar längre.
Lite tekniksnack blev det också naturligtvis. Bengans trogna utrustning var också på plats, M2:an med Canon 35:an.
Landskapsbilder i färg är inte så vanligt i Bengans stora produktion.
Bengans ”batterikameran” kom också till användning för snabb
bloggdokumentation.
Det var en fin liten
utställning Bengan fixat till, här några länkar till ett par bilder som jag gärna
skulle ha i min bildsamling:
Bengas portfolio här på fs hittar ni HÄR, och han blogg HÄR!
Jag fick sällskap av Micke Borg på hemresan och vi tog också en fika tillsammans i Gnestas stationshus innan avfärd mot huvudstaden. Hemma i Vasastan var jag igen strax före sex.
Som avslutning för dagen här ett par andra kända
”fotografer”!
Till slut...! Varför i h*****e kan jag inte som tidigare få upp mina bilder på full spaltbredd, då man direkt kan se bilderna lite större utan att behöva klicka upp dom!!!
/Bernt
En ruskigt massa snack och tyckande om M-Leicor…
Den senaste tiden har det i några bloggar skrivits en hel del om M-Leicor och dess för och nackdelar. Nu tänker inte jag lägga ytterligare pinnar på den brasan här, den lär nog klara sig bra utan min hjälp.
Några av inläggen:
Straight 772 / Man
behöver inte ha en M Leica! Å så litet om Leica-nördar...
Mätsökare eller inte
mätsökare?
-
Bekännandet: därför väljer jag Leica M?
Straight 771 /
"En Leica för mig är det ultimata verktyget att skapa bilder med".
Varför Leica M? Jag
svarar: den optiska sökaren!
Straight 770 /
"The Leica as Teacher"
Som svar på Bengts
fråga: "Vad är en M-Leica idag egentligen till för?" säger jag:
"Leican skall vara digital - basta!"
Straight 769 / Vad är
en M-Leica idag egentligen till för?
/Bernt
Home sweet home med Sigmas 10-20 mm.
En av mina bilder i mitt förra inlägg var tagen hemmavid
och med ett av mina favoritobjektiv, Sigmas 10-20 mm f/4-5.6.(på min kamera
blir optiken 16-32 mm). Kanske ingen värsting vad det gäller krispig skärpa på
full öppning, med nedbländat till f/8 som jag kör för det mesta är den helt ok
i sin prisklass. Bästa skärpan har den
på 10 mm så det är där jag nyttjar den mest.
Man kan naturligtvis använda 10-20:an till annat än
interiörbilder:
Och landskapsbilder med stort djup.
Ta kameraporrbilder på Canada-Tyskar.
Gå på fotoutställningen Året Bild 2010 med den som jag gjorde idag på eftermiddagen. Och vad tyckte jag om utställningen då? Nja, ingen av dom bättre årgångarna. Fast Paul Hansens reportage om AIK- bröderna var riktigt bra och Pieter ten Hoopens bilder börjar mer och mer närma sig konstfoto.
Elin Höylands utställning ”Bröderna” nere i Valvet på Galler Kontrast tyckte jag var mycket sevärd.
Det var allt just nu!
Trevlig söndagskväll!
/Bernt
En del får skotta sin taksnö själva andra slipper och snyggaste SLR:en från Canon.
I dag kom killar och skottade ner snön från taket i vår fastighet. Skönt att slippa hålla på med sånt själv. I stället kan man hänga framför teven och sporta och klämma en och annan pilsner…utan livlina!
T90:an, Canons snyggaste SLR!
I förra inlägget skrev jag ju lite om Canons gamla T80
kamera. Vad man än tycker om den så inte var den snygg direkt, om nu en kamera
behöver vara snygg för att funka. Men det hade nog Canons egna designer och produktutvecklare också fattat så när dom sedan
skulle ta fram nästa modell i deras T-serie som också blev den sista i
serien så anlitade dom den tyska industridesignern Luigi Colani som då var
bosatt i Japan. Det främsta
kännetecknet för Luigi Colani design är rundade, organiska former, som han benämner
"biodynamisk" och som han hävdar är ergonomiskt överlägsen
traditionell design.
Personligen tycker jag att T90:an är en av de snyggaste SLR kameror med manuellt fokus som någonsin tillverkats, dessutom hade den när den kom 1986 massor av innovativa saker som många av de övriga kameratillverkarna sedan tog upp och många delar av T90 införlivades också senare i EOS-systemet.
På den här siten kan ni läsa lite mer om designen/konstruktionen av T90:an.
Och som Micke Borg brukar säga: Håll igång avtryckarfingret!
/Bernt