CARLZONZ BILDER II
Jag tanker byta ner mig!
Alltså i analogt filmformat...från mellanformat till småbild.
Jag har en Plaubel Makina 67 som är en tyskdesignad japantillverkad mellanformats mätsökarkamera. Den är utrustad med ett högkvalitativt mycket skarpt Nikonbjektiv, Nikkor 80 mm f/2.8. Den tar tio 6x7 bilder på en 120 formats rullfilm, slutaren går från 1/500 till 1 sekund plus B inställning. Fokusering från 1 m till oändlighet. Inbyggd kopplad 10° spotmeter.
Vad vill jag då
ha i stället? Jo en Leica M-kamera med en bra ljusstark 35:a i samma prisklass.
ca 9 – 10.000 kr. Hör gärna av er om ni vill byta upp er!
Jag har visat upp kameran i ett tidigare blogginlägg som ni hittar här !
/Bernt
Skåne här aj kåmm...igen!
Jag fick reda på häromdagen att min kamrat Christer i Brödåkra (Skåne) har
tagit ut några semesterveckor och att han också just nu har besök av en annan gemesam
kamrat, och då blev man lite sugen direkt att dra söderut ett tag igen.
Bussen ner är har jag alltid tyckt varit kämpigt att åka så den här gången
blir det tåg i stället. Dessutom är SJ extra snälla nu under sommaren om man
åker första klass, 50 % rabatt får man på biljettpriset. Så där var det inte
svårt att bestämma sig. Så på lördag vid ettiden kliver jag på tåget mot Skåne
igen, hur länge jag blir där är ganska oklart i dagsläget. Större bild här!
Låt avtryckarfingret motionera ordentligt!
/Bernt
Fotografera är nödvändigt.
Homage to Kurt Bergengren.
Några rader från en intervju med Kurt Bergengren ur hans bok "Fotografera är nödvändigt". .
Vad karakteriserar ett fotografi som du tycker är bra?
- Det som avgör om en bild håller kvar blicken och fastnar i minnet är och
förblir: väsentligt innehåll har fått en skärpt form. Om en bild med enbart
artistiskt presentation är dålig så beror det kanske på att formen är
intressantare än motivet, men inte tillräckligt intressant för att räcka som
motiv. Till svagheten hos en dokumentärbild hör kanske att formen är slapp, men
kanske också för väloljad. Med slagkraftig komposition eller spirituell knorr
tror en del fotografer att de kan dölja att deras kunskap i ämnet är ringa
eller att känslan fattas.
Kan det sägas bättre? Kristallklart tycker jag.
Länktips!
Publiclife, en supersida om "Street Photography", både bilder och videos.
Bill Brandts ”Perspective of
Nudes” utgiven av Bodley Head 1961.
Bill Brandt var tidigare mest känd för sina bilder av London, hans landskapsbilder och sina porträtt av celebriteter när han för första gången I den här boken visade upp sina nakenstudier som han arbetat med sedan 1945.
Så här skrev Kurt Bergengren bla om boken när den kom ut1961.
”En bok med nakenbilder omskakade plötsligt diverse fotografiska tankesätt
på våren 1961. Fotografen hette Bill Brandt, boken Perspektive of Nudes.
Bokens nittio bilder är syner som manats fram med två instrument, kvinnokroppen och en kamera från fotokonstens ungdom. Syner av en bisarr anatomi som tycks uppföra ett kammarspel i viktorianska spökrum. Syner på havsstranden av renspolade former av kroppar och stenar.
Hans perspektiv formas efter en konvex spegel, en vidvinkellins inställd på oändligt avstånd, utan slutare, kapabel att fånga in ett rums fyra väggar i bilden men så ljussvag att nätt och jämt en del av motivet framträder på visirskivan. Bill Brandt kan vara säker på att hans kamera i varje fal imiterar ögats sätt att se. Han måste till och med använda nackstöd ty exponeringstiden varierar mellan trettio sekunder och tre minuter. Med miljö och pose kan han arrangera en bilds själtillstånd, men den deformerande linsen bestämmer uttrycket.- Kurt Bergengren.
Mera om Bill Brandt: Bill Brandt Archive Master of Photography
Det var allt!
/Bernt
Dåligt ljus? Dålig fotograf?...men till slut en ganska hygglig bild!
Jag skrev i mitt förra inlägg att det kan vara lite dåligt ljus för fotografering på Ellens, men mest beror det kanske på vilken sida av bordet man hamnar på vid våra träffar (med eller motljussidan). Så här kan det se ut när man bränner av ett skott med kamerans automatik som man gör ibland. Här höll jag ut kameran med vänsterhanden riktade in den någotsånär och tryckte av. Kamerans automatik mätte naturligtvis ljuset i de ljusa partierna i bakrunden och ställde bilden därefter. Personerna hopplöst underexponerade. Vän av ordning kommer säkert att säga att man haft fel inställningar på kameran, och det är säkert rätt. Men ibland hinns det inte med bara.
Jag tycker att bilden blev ganska hygglig till slut. Sen är frågan om vad
man skall kalla den här behandlingen, bildmanipulation, bildbearbetning eller bildjustering...
Deltagare på bilden var i alla fall Micke Borg , Ulf Fågelhammar (Mr Urbano )
och Nils Bergkvist (graal )
Man har ju sina favoriter, och det här är en inom sitt speciella område.
Den amerikanske fotografen Richard Avedon (1923–2004) behöver kanske inte någon närmare presentation. Avedon var i mer än femtio år en av de största namnen inom mode och porträttfotografin. De flesta av hans porträtt kännetecknas ofta av en mycket stram grafisk form. Boken kan vara svår att få tag på men den brukar dyka upp då och då på auktioner.
Den namnlöse...
Som avslutning ännu en bild på farmor Vivianna med ”Lill-Jocke”, vi kallar honom så tillsvidare.eftersom vårt nya barnbarn ännu inte fått något officiellt namn.
Hade gott därute!
/Bernt
Vänner på Ellens Café i Stockholm och lite Black & White on the streets..
.
Satt och läste ett gammalt nummer av f och hittade en notis om bildpriser på en av Bukowskis tidigare auktioner. Ovanstående bild av Diane Arbus klubbades för 600.000 kr och enligt uppgift så var den tidigare inköpt på galleri Camera Obscura på 80-talet för 3.000 kr.
Black & White rule!.
Trevlig söndag!
/Bernt