CARLZONZ BILDER II
"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går ut på stadens gator som en vanlig man".
Sen fortsatte jag upp till Fridhemsplan och en bit bort mot Stadshagen där svängde jag ner mot Karlbergskanalen och Kungsholms Strand som jag följde fram till Sankt Eriksbron. Över där sedan till Sankt Eriksplan och Odengatan upp till Vasaparken och Dalagatan.
Efter middagen och en pilsner var jag tvungen att ta en liten tupplur, och det kändes helt OK.
Bilderna från tidigare promenader. Click image to biggify!.
Morgonens fikabok.
Jag fortsätter och presentera titt och läsvärda böcker från fotovärlden.
Reportagebok om Richard Avedons jätteprojekt ”In The Amerikan West”.
Under fem år reste Laura Wilson tillsammans med Avedon och hans assistenter runt i västra delarna av USA och fotograferade oljefältsarbetare, slakthusarbetare, gruvarbetare, lagerarbetare, servitriser, lösdrivare m.m.
Richard Avedon var sedan länge världsberömd för nyskapande modebilder och
för hans insiktsfulla porträtt av män och kvinnor i kändisvärlden, när han
kontaktades av intendenten för Amon Carter Museum (Fort Worth,Texas), Mitchell
A. Wilder. Wilder hade då nyligen sett ett av Avedons porträtt av en ranchförman
från Montana. Wilder frågade Avedon om han var intresserad av att göra porträttserie
av människor i den amerikanska västern under sponsorskap av Amon Carter Museum.
Han var lite tveksam i början men efter en testresa bestämde han sig för att
genomföra projektet med tillägget att om han inte blev nöjd med resultatet
skulle bilderna förstöras. Dom hade då ingen aning om att det skulle ta fem år
att genomföra.
Från 1979 till 1984, reste Laura Wilson, Avedon och hans assistenter genom 13 stater och 189 städer från Texas till Idaho. Avedon tog ca 17.000 ark bladfilm under projektet med sin 8x10-tums Deardorff kamera.
Laura Wilson berättar att hon blev förvånad hur snabbt Avedon och hans assistenter arbetade med sin stora 8 x 10 tums Deardorff kamera. Nästan som om dom arbetat med en 35 mm kamera skriver hon. Avedon kröp in under skynket och kollade beskärning och skärpa, sen stog han alltid vid sidan kameran och modellerna där han konverserade med dom samtidigt som han utlöste kameran och assistenterna blixtsnabbt bytte filmkassetter.
Av 752 porträtten Avedon tagit valdes 123 ut och kopieringsarbetet med dessa tog nästan ett och ett halvt år. Först gjordes alla bilder i 40x50 format för att ha som utvärdering och justeringar för de större bilderna som gjordes i 120 x 140 cm. Tio st gjordes också i 160 x 200 cm.
Avedon var mycket noga vid genomgången av kopiorna som hans medarbetare gjorde. Så här kunde han belysningsnoteringar se ut.
När In The American West serien publicerades fick han också mota en hel del
negativ kritik då många inte gillade han syn på ”The Spirit of The American West” som inte
passade in på den gängse glamoriserande Hollywoodstil som tidigare varit
rådande.
När jag och min ”skånekompis” Christer var på den stora retrospektiva Avedon utställningen ”Photograps 1946-2004” på Louisiana hösten 2007 fick vi tillfälle att se ett antal bilder från ”In The American West”- projektet. Porträtten var större än ”life size” vilket gav dom en enorm närvaro/utstrålning.
Boken finns att köpa här!
Här en länk till Richard Avedon Foundation.
Det var allt för idag!
/Bernt
Ny firmware för LX3:an och lite street shots.
För oss LX3 freaks...
...har Panasonic i dagarna uppgraderat sin firmware. Många nya förbättringar som gör LX3:an ännu bättre. Firmware Ver.2.0 kan hämtas här!
591 photography blog.
Den trevlige bildmannen Ulf Fågelhammar har tagit in två av mina street shots i sin blogg idag, och sånt gör ju en glad.
De övriga bilderna i min lilla serie kan ni se här!
/Bernt
Att prata om mode och reklamfotografer på Ellen träffarna kan kännas lite som att svära i kyrkan.
Näääää nu tog jag nog i lite. Det är ganska högt till tak bland oss
”gubbarna som sitter där och ljuger” var fjortonde dag. Fast gatu och reportage
fotografi ligger är nog det dom flesta vurmar för.
I mitt förra blogginlägg nämnde jag den fina Brassai boken som Affe hade
med sig till Ellens sist. Jag skrev lite där också om det fina trycket i den
Tänkte spinna vidare lite idag på den tråden och berätta lite om fotgrafen Irving Penns bok ”Passage” från början av 90-talet och trycket i denna som också är något av det bästa jag sett i fotoboksväg vad gäller bildåtergivning.
Kanske bäst att påpeka att webben inte kan återge det fina trycket i de sidor som jag visar här.
Boken finns att få tag i på Amazon.com , ny för ca 15-1600 kr.
Och mer av Irving Penns bilder kan ni se här!
Det blev ju inte någon resa för oss i sommar upp till vår fjällstuga av
olika anledningar. Det känns lite konstigt eftersom vi varit där nu trettio
sommrar i rad.
Den här bilden är på Ljungdalens sista bonde, och nyaste också kanske man kan
säga eftersom han flyttade in för ett antal år sedan. Hans familj driver också
ett matställe i byn.
Bilden tagen tidigt (06.00) en sommarmorgon 2007 när jag väntade på bussen
till Östersund. Canon G5, och inte direkt i från kortet.
/Bernt
Ellens träff 23 september 2009.
På den tiden arbetade jag under en tid som originalare på ett screentryckeri
som ägdes av mångsysslaren Leif Illernäs. Han drev också på den tiden bilskola,
popstället ”Jump In” på Gröna Lund och också en nattklubb för artister på
Hornsgatan i närheten av Maria Torget. Jag brukade arbeta då och då i baren
hans nattklubb och det var där jag träffade min fru som satt i entrékassan. Och
det sa ”klick” direkt. Det här var
alltså 1969, och i år har vi alltså varit ihop nu i fyrtio år. Så därför känns det
alltid lite speciellt för mig att komma upp till söder och Hornsgatan där mitt
liv tog tog en ny vändning en gång.
Leif Illernäs är idag en välkänd
krogprofil i Phuket (Thailand) där han driver restaurang och
"hotellimperiet" Rico's.
Över till Ellens då....
Kom lite före utsatt tid (15.00) för en gångs skull och hann därför ta ett bloss och språka lite med Peter Ljungdal i det fina höstvädret innan vi knallade in på ”bageriet”. Magister Bengt var lite sen men hade giltigt förfall så han fick ingen hemanmärkning den här gången.
Thomas har just bläddrat igenom Anders Petersens fina bok ”Gröna Lund” från 1973 som jag tagit med den här gången.
Krister K i bakgrunden diskuterar med Mats Adsten som satt bredvid mig.. I
förgrunden syns (lite dåligt) en sida ur en fin Brassai bok som Affe tagit med
sig. Enastående tryckkvalitet. Alla bilder förutom några stycken tryckta i
heliogravure (inte i djuptryck som jag trodde). Heliogravure är en av de äldsta
processerna för att reproducera fotografiska bilder. Tekniken uppfanns av fransmannen
Joseph Niepce och förfinades senare av bland annat Fox Talbot, båda kända namn
i fotohistorien. Heliogravure har prisats av tryckspecialister världen över för
dess möjlighet att visa ett ojämförligt brett tonomfång.
Saxat från nätet:
” Heliogravure belongs to the
same family of intaglio printing techniques as engraving, etching and aquatint.
As such, it requires an especially good quality of thick paper, one that can
draw out the ink from the furthest recesses of the etched copper. In like
manner, the plate embosses the finished prints, for its form is impressed into
the dampened paper as they pass together through the rollers. Printed by hand
in limited quantities, each heliogravure is considered an original, and its
value is accordingly assured”.
Så den boken skall du vara rädd om Affe!
På uteserveringen satt en känd söderprofil, kanske funderade han över en ny södergata att skriva om.
Några stycken av oss gick i motljuset Hornsgatan upp till Stockholms Fotoantikvariat på Torkel Knutssonsgatan och gottade oss lite i fotoböcker innan vi drog oss hemmåt.
Det var allt!
/Bernt
Me by Patrick Harden.
När jag i min förra blogg visade Patrick Hardens fina tecknade porträtt av mig ”step by step” var det också meningen att jag skulle visa slutresultatet lite större. Men jag hittade just då inte den CD-skiva han skickat till mig tillsammans med utskriften. Nu efter lite letande har jag hittat den. Så här kommer porträttet plus ett utsnitt där man ser hans fina pennteknik.
Klicka gärna upp dom större!
Åsså en en bild eftersom detta är en fotoblogg ;)...
Panasonic DMC-LX3 1/10 sek.
f/2,5 @ ISO 200
Nu är det kvällsfikadax för mig och kanske en film på någon av kabelkanalerna.
/Bernt