Foto Grafiska Frukter m.m från Vasastan

Onsdagsträff på Ellens och en liten häftig pancakeglugg.

I novembermörkret drog jag mig i går upp till söders höjder åter en gång för att träffa gubbsen på Ellens bageri. Nu räknade jag inte alla men uppskattningsvis så hade en tolv-fjorton stycken slutit upp. Det blir lite bökigt med samtalen när man sitter vid ett långbord så det blir mest att man att man snackar med dom som sitter närmast. Men samtalen var trevliga som vanligt och spännvidden var stor allt från tilt/shift objektiv, fotoböcker från blurb och modelljärvägar.

Stephan hade med sig sin lilla Perar Super-Triplet 35mm f3.5 pancakeglugg monterad på sin M6:a, en liten spännande sak. Optiken bygger på en trelinskonstruktion från slutet av 1800-talet, nu handbyggd i endast 200 ex av Mr Sadoyasu Miyazaki på MS Optical .

 

”Very nice little lens, only drawback its soo small and ive suddenly got so big fingers” skrev någon på en blogg jag läste, och det är klart att lite pillrigt blir med inställningarna.

Staffan hade med sig en bunt fina utskrifter bland annat några som han skulle ha med på Fotomässan och där på Danderyds Fotoklubbs montervägg. DFK min gamla fotoklubb där man fostrades en gång på det tidiga rödvinssextiotalet. Jag tänker ofta på kamraterna från den tiden, Magnus, Ragnar, Ingvar, Leif, Gunilla och Eva och funderar över hur deras liv blev.

Som vanligt promenerade jag sedan från Söder hem till Vasastan. I Rosenbad var det inte så mycket verksamhet på gång.

 

Morgonens fikamagasin.


Om jag inte har någon speciell fotobok på gång brukar jag gå till bokhyllan och plocka ner ett nummer av de amerikanska årsmagasinen som man på den tiden brukade införskaffa på Interpressbutiken på Barnhusgatan.

1960 års jubileumsnummer av Photography Annual är en riktig höjdare med många fina och kända bilder av de stora fotograferna. Här kommer ett litet urval.

Philippe Halsman        Weegee (Arthur Felling)

Henri Cartier-Bresson      Edward Steichen

Robert Capa       W.Eugene Smith

Ansel Adams

 

Annars då…


Som fotograf  i släkten får man ju ibland förfrågningar om olika uppdrag och i går förmiddag tog jag lite modellbilder på min systerdotters son Pierre. Och då fick man plocka fram ”storkameran” plus blixten som jag bara slog snett bakåt upp  i taket.

 

Ett litet tips till slut.


I morgon fredag sänder SVT2 en dokumentär om porträttfotografen Mike Disfarmer.

 

Det var allt just nu!

/Bernt

Inlagt 2010-11-18 12:23 | Läst 6399 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Trevligt var det.
Jag har sorterat ut en hel del gamla tidningar, fast jag rev ur intressanta artiklar/bilder mm och monterade i plastfickor i pärmar. Tar lite mindre plats i bokhyllan.
När det gäller porträttet så visar du tydligt att man inte behöver så avancerade prylar för att få bra bilder
Svar från kreatören 2010-11-18 21:58
Förra gången jag städade i mitt arbetsrum slängde jag massor av gamla tidningar, nu har jag bara dom jag gillar kvar...och porträttet hade nog blivit "ännu" bättre med minst en blixt till.
Den lilla Peraren skulle kanske passa bättre på en Leica CL, eller en Minolta CLE..?
Hur som helst, intressant liten grej! :)
/B
Svar från kreatören 2010-11-18 21:51
...och mest för "enthusiastic collectors" kanske?
Den där berömda bilden av Capa med den skjutne soldaten -- har det inte påståtts att den egentligen är arrangerad?
Svar från kreatören 2010-11-18 21:45
Robert Capa's photo of a soldier falling backward from the impact of a shot to his head, taken during the Spanish Civil War, has often been called the greatest war photograph of all time. Its full title is "Loyalist Militiaman at the Moment of Death, Cerro Muriano, September 5, 1936."

In 1975 Phillip Knightley created a controversy by alleging in his book, The First Casualty, that the photo had been staged. His source of information was fellow journalist O.D. Gallagher. Gallagher claimed he and Capa had shared a hotel room in 1936, during which time Capa confessed staging the photo. Other skeptics then argued that the falling soldier could be seen alive in a later frame on the same roll of film.

Subsequent research has vindicated Capa. For instance, there is no evidence Gallagher and Capa ever met before 1939, which casts doubt on Gallagher's claims. And careful analysis shows the second soldier in the later frame to be a different person.
Snyggt jobb som vanligt Bernt! Kan nog också hålla med om att Peraren är lite för `fnuttig´ för det stabila Leicahuset, passar faktiskt bättre på NEX5:an. Samlargluggar i all ära, denna är till för att fota med och den fungerar finfint ;);)

Och så har du fått med en av mina favoriter, moonrise over Hemandez.
/Stephan