#3455. Två gluggar?? –så olika?? Men ändå??
De föddes samma år, 1961. Den ena i Tyskland och den andra i Japan?? Leica ville göra en top of the line och Canon ville göra en budget glugg för inhemsk marknad??
Leitz tillverkade ett ljusstarkt 50mm objektiv med ljusstyrkan f1.4. Inget sparades på materialkostnader och allt var handgjort. Idag får du betala upp mot 20 laxar för en sådan glugg?? När Canon tillverkade sin billiga glugg sparade man på antalet linser i konstruktionen?? –och antalet sammanfogade linsytor?? Det blev bara en sådan yta. Ljusstyrkan blev bara f2.2?? Även metallvalet och målningen hölls billigt?? Plast fanns inte å tänka på?? Den här gluggen såldes bara under 6 månader i Japan och är idag ovanlig?? Du finner den dock på eBay nu för två laxar.
Leica Summilux 50mm f:1.4 (tv) och Canon 50mm f:2.2 från 1961.
Rent fysiskt är de här båda gluggarna helt olika. Summiluxen är så gedigen och massiv i sin hantering. Alla rörliga delar löper lent som ”sammet”?? –metallytorna inbjuder till ”smekning”!! Ta en titt på designen och elegansen hos metallskalet?? --snacka om den tunna mekanismen??
Man ser ju genast att Canon gluggen är mindre och den ser billigare ut?? –men luras inte till att det känns billigt?? Ingalunda?? --den känns faktiskt riktigt förtroendegivande?? Massiv och ”tight” och bländare och fokus löper mjukt och fint??
Det är svårt att tro att det skulle vara en prisskillnad på tio gånger?? Hur är det då i det praktiska plåtandet?? Är det klasskillnad?? Vi har kört båda gluggarna på en Sony a7RII med en autofokus adapter, Techart Pro. Vi valde att köra med ”full glugg” och autofokus funkade riktig bra med båda objektiven. I de kommande bildparen har vi överst Summilux och under Canon och bilderna är inte skärpta i LR 6:
Bilder fokuserade på ganska nära håll är likvärdiga för enklare publicering.
Skärpan är ungefär den samma för båda objektiven. Skärpedjupet är mindre hos Summilux och vinjetteringen något mer tydlig.
Trots de olika ambitionerna i konstruktion av de båda objektiven så är bilderna inte så lätta att skilja på. Man skulle ju kunna påpeka att ljusstyrkan hos Summiluxen är mycket bättre, mer än ett bländarsteg?? Men med dagens digitala kameror, med höga ISO-tal, så spelar inte ett bländarsteg så stor roll??
Bengt H.
Det är en mysig isbana. En av få platser där det är lite aktion.
Ha det gott
Bob
Rätt, båda funkar på Leica kameror. Ja det är den enda granen vi kan se nära i Jul.
Ha det väl
Bob
Jag läser vad du skriver och jag är säker på att det är sant och det är intressant att läsa utöver det.
Bilderna av den lilla mycket koncentrerade flickan är mina favoriter - snyggt tagna.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Tack för din vänliga kommentar. Det var trevligt att fotografera ungdomarna på skridsko. Trots att det regnade.
Ha en trevlig Julvecka
Bob
Det jag menar är att folk då var beredda att betala rätt mycket pengar för den drygt ett stegs högre ljusstyrkan. Summilux 1,4/50mm var under en tid troligen marknadens bästa 1,4-normal.
Dessvärre har dina jämförelsebilder ringa värde då testbilderna inte är tagna på samma bländare (somliga skulle väl säga fusk). Jämför din Canon budgetglugg med Summilux på f:2,2 - så får vi nog se andra grejer.
Mina egna rätt breda erfarenheter av Summilux 1,4/50mm, är att den hämtar upp rejält med kvalitetshöjning på ett stegs nedbländning - alltså från f:1,4 till f:2. Det gäller inte bara skärpan utan alla aberrationer. Summiluxen skulle nog sopa banan med din gamla Canonglugg... :-D