SLOW PHOTO <=> EFTERTANKE OCH NÖJE

#1515. Angående ”Leica Oskar Barnack Award”?? –får man kritisera bilder?? –om man är en seniorplåtis??

Är det bara proffstyckare?? –som kritiker?? --vilka får vädra sina åsikter om fotografier i offentlig miljö?? Naturligtvis inte?? –vi har yttrandefrihet inskrivet i grundlagen??

Det betyder att alla åldrar har rätt att skriva vad de tycker?? Utvecklingen av sociala medier har ökat möjligheten, för gemene man?? –att framföra sina åsikter till en bredare publik?? Med detta följer naturligtvis?? –ett personligt ansvar för vad man skriver.

Det är vidare viktigt att framhålla att det är en personlig åsikt man framför?? Där kan uppstå en skillnad mellan proffs kritikerna, som skriver i en tidning, och därmed har en ansvarig utgivare?? I tidningen kan man se kritiken som en åsikt uttryckt av just tidningen.

Bra kritik av konst, värd att läsa, kräver saklighet, kunskap och måttfullhet?? Skall man kritisera fotografi så skall man ha sett mycket foto och man bör ha någon form av referensbilder att jämföra med?? Likafullt kan kritik ända glida över i ett personligt tyckande?? Det ser man även bland proffs kritiker?? De har ofta ett behov att glänsa i underfundiga formuleringar?? –just för att imponera på kollegor. Inget fel i det?? –tävlingar kan vara stimulerande.

Är det då någon mening i att en amatörtyckare, som seniorplåtis, skriver och framföra vad han tycker om fotografier?? En fördel är att hen troligen inte är ekonomiskt bunden till någon skola eller kompisgäng?? Detta att klappa varandra på ryggen?? –kan vara en sjuka i vårt land?? –och det får man se upp med.

Nyligen delades ”Leica Oskar Barnack Award” ut och det tillföll i år en svensk fotograf JH Engström. Det är bara att gratulera till en årsinkomst, efter skatt, för en fotograf?? Leica visade upp de bilder som Engström tävlat med här. Bilderna har redan ventilerats här på FS och bland andra fotografer, som Micke Berg.

Några har varit oförstående till bilderna?? –likt seniorplåtis?? Jag skall motivera varför jag tycker så och det är bilderna jag inte tycker om?? Det riktar sig inte mot fotografen personligen. Jag skriver bara om tävlingsbilderna och jag säger det igen, det är min personliga åsikt.

Bilderna är mycket enkelt uppbygga och är ganska detaljerade. Jag ser dem som fragment i en personligt färgad och modern tillvaro. Frågan är hur jag som betraktare skall associera utifrån bilderna?? De flesta bilderna väcker ingen reaktion hos mig?? –de är meningslösa?? En halv sliten EU flagga, kan jag läsa in egna tvivel till EU. Delvis baserade på mina egna erfarenheter av dess administration. Bilden på yxan i huggkubben?? --leder mig till egen erfarenheter av att hugga ved –men är det meningen??

Två bilder på brasor, leder mina tankar ingenstans!! Landskapsbilden, av ökenkaraktär, med vassa klippor är helt enkelt så ointressant??

Plötsligt slår mig tanken?? –kan det vara så att bilderna är medvetet menigslösa och fragmenterade?? –för att det är så vi lever i vår tillvaro idag?? Kanske är det så att det är en kritisk spegling av vårt samhälle?? –på samma sätt som de ironiska bilderna Martin Parr tog på Englands semesterkust?? Det är säkert helt galet att jämföra Engströms bilder?? --med bilder av fotografer som Gene Smith eller Sabastio Salgado. Engström skildrar ju en annan tid??—nä, det är samma tid och samhälle?? Kanske man skall se det som att han är en annorlunda eller sämre fotograf.

Kan det vara så att det är en genrationsfråga?? –hur man ser på Engströms bilder?? Några jag har frågat?? –av olika åldrar?? –ser bilderna som ointressanta?? Tyvärr??

Lund anno 2015-06-17

Inlagt 2015-06-22 07:33 | Läst 2909 ggr. | Permalink

"Nu är jag så nyfiken skall gå in en annan dag för att se hans bilder. Är kanske som hässleholmsfödde Bert Johnny Nilssons konst som Jonen, ett barnbarn och jag studerade i dag. Vi har en av hans böcker. Svårt förstå många av dessa surrealistiska konstverk. I morgon blir det spännande Carl Johan de Geer. Ha härlig kreativ dag på er båda. Det blir det för oss. Gun-Inger"


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Det jag lärt mig om JH Engström är att man ska känna in hans bilder och se till helheten. Jag såg ett urval av hans bilder från boken " Sketch of Paris" och fattade inget. Dels ska man inte fatta - man ska känna in, men när jag såg hela boken föll bitarna på plats. Det blev en berättelse.
En enstaka kan ha noll konstnärligt värde, de är bara byggstenar. Men vi är vana att kolla hur skickligt varje enstaka bild är tagen.
Svar från Bob Bovin 2015-06-22 11:43
Hej Magnus,
Det är en intressant tanke att helheten kan vara lysande om delarna är ointressanta. Den fungerar inte på min upplevelse av JH Engströms bilder.
Nu uttalade jag mig bara om hans bilder till Leica tävlingen. Men när jag såg hans utställning i Landskrona 2014 hade jag samma känsla. De bilderna var verkligen nålade som en enhet, massor av A4 utskrifter, sida vid sida. Det hjälpte inte, för mig, intrycket var det samma. Helheten är inte inspirerande, utan att delarna huvudsakligen är bra.
Jag förstår att jag är en ganska ensam själ som är kritisk till bilderna i det här fallet. JH Engström är ju en mycket etablerad fotograf med många böcker och utställningar på internationell nivå. Att kritisera en så etablerad bildproduktion är naturligtvis bra nära meningslöst.

Hälsa grabben i Dalby

Bob och Ninni
froderberg 2015-06-22 11:52
Det är nog många som känner att de inte förstår storheten hos vissa etablerade konstnärer. Men det blir fel om folk inte vågar vara kritiska. Dels för att all konst är inte fungerar för alla, och dels för att det förekommer att etablerade konstnärer producerar material som inte håller sin forna klass.
Jag håller med dig! Det blir lite "Instagram" över det hela.
Svar från Bob Bovin 2015-06-22 12:01
Hej,
Det märkliga är att det är kanske just det som är framtidens fotografi. Den som kommer att prisas som stor konst. Den fragmenterade tillvaron är till slut den enda konsten.
Ha det bra
Bob
Jag tillhör ju också dem som inte riktigt kan ta till mig JH:s bildvärld och gett uttryck för det. Men egentligen kan jag inte säga så mycket mer om hans bilder än så, de snackar inte med mig helt enkelt och jag förstår inte vad han vill säga med dem.
-affe
Svar från Bob Bovin 2015-06-22 15:08
Hej,
Vi verkar ha ungefär samma inställning till Engströms bilder. Jag förstår inte heller vad de skall berätta hos mig.
Ha det bra
Bob
Nu är jag så nyfiken skall gå in en annan dag för att se hans bilder.
Är kanske som hässleholmsfödde Bert Johnny Nilssons konst
som Jonen, ett barnbarn och jag studerade i dag.
Vi har en av hans böcker.
Svårt förstå många av dessa surrealistiska konstverk.
I morgon blir det spännande Carl Johan de Geer.
Ha härlig kreativ dag på er båda.
Det blir det för oss.
Gun-Inger
Svar från Bob Bovin 2015-06-22 23:20
Hej,
Konst idag kan vara svår att förstå. Jag hajar inte så mycke nuförtiden.
Skall klippa håret i morgon och klämma på kamera.
Ha en fin dag med Jonen
Bob och Ninni
Gun-Inger Arvidsson 2015-06-23 00:16
Kanske jag också klämmer på mobilen får se vad som händer.
gia