On1 2020 raw och On1 360. Den troligen bästa lösningen för att jobba på flera plattformar.
Sedan ett par månader har jag betatestat den senaste lösningen från On1. On1 raw som nu mognat och är stabilt och har en verktygslåda som kan mäta sig med LR plus PS för fotografer.
Fast den stora nyheten är tjänsten ON1 360. En lösning som skall knyta ihop desktops, laptops, samt plattor och telefoner från Apple och Android.
Ett sätt att jobba som många verkar efterfråga. Under testandet har jag också ibland försökt jobba på det sättet.
I går och idag har jag provat att jobba med alla gårdagens bilder som var ett 60-tal på det sättet.
Kasper och jag undersökte ett område på Hisingen där jag på håll vid olika tillfällen sett att det verkar finnas mycket fågel inklusive rovisar. Det heter Nolsvik och ligger Nordost om Björlanda Kile småbåtshamn.
Kasper var lika yster som en en ko vid vårsläppet och brakade fram i det höga gräset.
När vi klarat av ängarna kom vi in i gammelskogen. Den första delen ganska enkel att gå i. Fast det skulle bli värre.
Hela det här området är fullt med fornlämningar. När vi kommit längre in i gammelskogen så såg jag på kartappen att det låg en fornlämning på en höjd ovanför oss. Det var nu terrängen och skogen började bli något helt annat än en promenad i parken. Här låg som jag räknat med ett röse från bronsåldern. De brukar ligga på höjder.
Kasper och jag var nog de enda som besökt det på väldigt många månader. Skylten som någon vänlig själ satt upp för många år sedan står nu i ett buskage och var minst sagt svår att ta sig fram till. Detta är en grav som är cirka 5 500 år gammal. Alltså från bronsåldern. Tyvärr har bönder lånat en stor del av röset för att bygga stengärdsgårdar. Stenkistan där den begravde och troligen kremerade skall ligga är enligt skylten intakt.
Utsikten här uppifrån var magnifik och jag bestämde mig för att vi skulle gå ut mot en vik. Det var nu det hela övergick till att bli en expedition. Det var branta stup och nästa ogenomtränglig vegetation. Fast Kasper och jag är ju tuffa grabbar och slog oss fram utan machete.
När vi väl tagit oss fram till viken tog Kasper förstås direkt ett bad. En tuffing till hund backar inte för sommarvarmt vatten ens om det blåser styv kuling. Själv backade jag badet. Hade ju varken badbyxor eller badrock med meddelade jag Kasper.
Som vanligt var det en hel del plast i viken. Fastnade för hjälmen någon tappat bort och hängde den i en buske. Den kan något skräpsvin behöva för de bör få en hård smäll i huvudet som lämnar sitt skräp kvar i naturen. Kan man släpa på fulla öl ut i naturen kan man också släpa dem lätta och tomma hem. Detsamma gäller tomma grillkorvsförpackningar och annat emballage. Var tog håll sverige rent vägen och ynglar skräpsvinen av sig lika snabbt som vildsvinen?
Vi slet oss fram mot nästa vik. Det hela påminde om den gamla barnvisan med Moraträsk. Vi gick över hinder, kröp under dem vadade igenom, hoppade ner för stup och tog väldigt många senvägar och omvägar.
Det skulle enligt kartan finnas många så kallade tomtningar här. Fast det får man nog vara arkeolog för att se. För mig såg allt ut som mossga stenar eller stenhögar.
Viken var full med Kanadagäss och det flög en stor rovis mot oss. Den höll sig tyvärr för långt bort för att jag skulle kunna se vad det var. Hade också bara med mig en normalzoom. Samtidigt var det tur jag inte släpade på mer i denna oländiga terräng. Nästa gång när jag tar med det stora objektivet vet jag var jag bör gå och inte.
Efter många om och men var vi tillbaka i gammelskogen där människor och kor trampat upp stigar. Längre fram på strandängarna var det var fullt av både gråhäger som tyvärr är mycket skygga och 100-tals av Kanadagäss som är lite mindre skygga. Fast vill man fota fågel bör man ta med sig det långa objektivet och hålla sig till de lätt tillgängliga områdena där det också är mest fågel.
Korna har ett enormt stort område att hålla till på och de är också otroligt många. Har mött dem på ett område i närheten flera gånger. Senast i nästa vik där en ko med 3 kalvar kom gående när min dotter samt Kasper och jag ville gå stigen i andra riktningen.
Komamman med sina kalvar stirrade ut oss och det var vi som fick ta en omväg runt dem ute i skogen. Man utmanar inte en kossa på 4-500 kilo med väldigt stora och vassa horn. Tur att vi inte stötte på några ute i skogen den här gången.
Till sist lämnade en trött hund samt husse kossorna och Nolsvik. Det var gårdagens äventyr i sammanfattning.
Idag blev bilderna från gårdagen underlag för att köra ett examenstest med On1 och On1 360.
Tycker ni att en del bilder är ovanligt färggranna eller har ser lite konstiga ut beror det på att jag redigerat en synkad bild på en annan enhet och vill se att förändringen också slår igenom på den ursprungliga raw-filen på den enhet där originalet finns.
Jag började med att fuska och läsa in bilderna i LR för det är fortfarande min Digital asset manager (DAM).
Sedan plockade jag upp rawfilerna i ON1 2020 raw och snabbframkallade dem på min iMac. Lade sedan in bilderna i ett album i ON1 360 samt gallrade bilderna på Ipad och taggade metadata, poängsatte och satte grön färg på de jag anså lovande och lila på de som var original som skulle slås ihop till HDR.
Den fil man jobbar med i ON1 360 är en rawfil som är mindre och mer komprimerad fast håller en mycket hög kvalitet. På min 30 tums skärm eller iMacens 27 tum är det ingen märkbar skillnad i full storlek mot originalet av rawfilen.
Sedan gick jag tillbaka till iMacen och rensade de nu taggade ursprungliga raw-filerna och slängde de urgallrade bilderna.
Efter det var det dags för en kaffe och en kanelbulle på terrassen och titta igenom resultatet på min Macbook pro 15 som är profilerad och kalibrerad så långt det går. Där jag också vet hur ljusstyrkan skall stå för att stämma med desktopen och utskrifter.
Gjorde en del smärre redigeringar med hjälp av laptopen men att sitta på en solig terrass för att redigera bilder är inte optimalt.
Gick därför in och satte mig i vardagsrummet och fortsatte redigera bilder på min iPad Pro och använde pennan. Verktygen fungerar väldigt intuitivt och är det bästa jag sett så här långt för en padda. Klart bättre än Adobes motsvarigheter.
Till sist provade jag också att redigera några med hjälp av min iPhone. Även här fungera kontrollerna bra men jag kan bara inte stå ut med den lilla displayen. Är man van vid stora skärmar blir det bara löjligt.
Viktigt om ni tänker att använda iPad eller iPhone är att se till att ställa färgtemperaturen och ljusstyrkan i dem så de motvarar den ni har på er huvuddator. Det kan man göra under inställningar i IOS: Lär er sedan var de skall stå. Hos apple är det lätt att se det och det blir alltid samma ljus vid en viss inställning. På min iMac skall ljusstyrkan alltid vara ett streck före klockan sex och motsvarar då 120 Cd vilket är det som fungera bäst på min arbetsplats.
Allt stöds ännu inte i On1 360 och synkning. Jag får ibland meddelandet att jag gjort något med en bild On1 2020 raw och använt något av verktygen som ännu inte har stöd i On1 360.
Nu är On1 2020.5 raw och ON1 360 släppt och det går att ladda ner fullt fungerande demos.
Samtidigt går betatestandet vidare för att testa och fixa buggar samt att lägga till nya funktioner. Fick så sent som idag en ny testversion av IOS appen.
Personligen gillar jag att kunna lägga album med ON1 360 bilder på min huvuddator och sedan ha dem tillgängliga i laptopen utan behöva ha originalen på en disk eller i det begränsade SSD utrymmet.
Jag har vid testandet nu lagt upp cirka 100 st raw-filer som tar 0,3 GB utav det utrymme på 200 GB man som det minsta man kan köpa. Priset för detta har mar man satt till 60 USD per år. För 1TB är priset 110 USD per år.
Kom ihåg att det som lagras är små komprimerade varianter av era originalraw och inte era ursprungliga raw-filer. Detta är ingen säkerhetskopia utna en arbetskopia av raw-filen för att ni skall kunna redigera på samtliga plattformar och synka det tillbaka till den ursprungliga raw-filen som kan ligga i princip på vilken enhet som helst.
Det går också lägga till bilder till iPhones cameraroll eller synka bilder tagna med iPhone tillbaka till de andra enheterna.
Jag kommer använda On1 360 för att synka bilder till min laptop och kunna redigera dem där och få originalet uppdaterat på iMacen och dess G-raid tunderbolt diskar och sedan uppbackade på en Q-nas varje dag. Vid enstaka tillfällen kommer jag tagga och poängsätta bilder på min iPad fast troligen aldrig redigera dem där.
På min Iphone kan jag visa bilder ur de synkade albumen men kommer aldrig jobba med bilderna eller tagga dem där. Fast att kunna synka bilder tagna med iPhone andra vägen är intressant.
Så här såg det ut på mitt skrivbord när jag satte upp alla enheterna samtidigt. Där är iMac 27 och dessa andra skärm samt laptopen och iPad Pro samt iPhone 7+. Att Dellen visar helt andra färger beror på att den har ett polfilter som gör att färgerna blir fel om man fotograferar av den eller försöker jobba med polariserande solglasögon på så blir skärmen nästan helt svart. I verkligheten är samtliga enheter inställda med kalibrator i datorernas fall och på gehör när det gäller IOS. En förutsättning för att man skall få ett förväntat resultat i slutändan.
Den som tycker detta låter intressant hittar mer information här: https://www.on1.com
Hälsningar
Mats
Tack för den artikeln. En redigerare som verkar intressant. Deras produkter har dessutom bra priser. Den får jag läsa mer om och se om den passar med Nikonkamerorna. Jag undrar bara om det är 16-bitars redigering.
Ha det gott.
Jerry
Hälsningar Lena
För övrigt, fin serie som vanligt och Kasper ser ut att ha det precis hur bra som helst han :)
Hur funkar On1 jämfört med lightroom? Är det lika "lätthanterligt" som lightroom 6 just med reglagen och så tänker jag?
Intressant! Det du skriver "Viktigt om ni tänker att använda iPad eller iPhone är att se till att ställa färgtemperaturen och ljusstyrkan i dem så de motvarar den ni har på er huvuddator. Det kan man göra under inställningar i IOS: Lär er sedan var de skall stå. Hos apple är det lätt att se det och det blir alltid samma ljus vid en viss inställning. På min iMac skall ljusstyrkan alltid vara ett streck före klockan sex och motsvarar då 120 Cd vilket är det som fungera bäst på min arbetsplats."
Vidare "På min iMac skall ljusstyrkan alltid vara ett streck före klockan sex och motsvarar då 120 Cd" är det också tillämpligt på min MacBookPro 15"?? (Jag har ingen iMac!)
mvh
/B