OmTag. Storformat
Jag såg att Thomas Meldert var igång med storformataren och det väckte en del minnen och lite sug att damma av den egna kameran.
Storformatsfotograferande är ganska annorlunda mot att plåta med småbild (FF) eller mindre format oavsett om man använder digital eller analog kamera.
Det är en ganska långsam verksamhet i och med att man måste rigga upp kameran med stativ, ställa skärpan på en mattskiva som visar bilden upp och ned osv. Kameran ger dessutom en mängd möjligheter att lägga skärpeplanet som man vill ha det och att räta upp störtande linjer, alltså detta som gör att en byggnad ser ut att falla bakåt om man riktar kameran uppåt som exempel. Det är med andra ord en hel del pyssel bara att ställa in kameran innan man trycker på avtryckaren. Jo, det finns några som använder storformatskamera även som handhållen men det tillhör undantagen idag.
När man plåtar som mig på natten blir det en extra komponent då exponeringstiderna blir ganska extrema, 15 minuter upp till närmare timman ibland. Detta kräver också att man hanterar framkallningen lite annorlunda för att få ned kontrasten i negativen då den tenderar att skena beroende på reciprocitetsavvikelsen man får vid långa exponeringstider.
Enkelt uttrycket sjunker känsligheten i filmen om exponeringstiderna blir långa och då man anpassar exponeringen efter att få teckning i lågdagrarna gör detta att högdagrarna skenar, vilket innebär att kontrasten ökar. Olika filmer hanterar detta olika bra, generellt kan man säga att filmer med traditionellt korn är mycket sämre på natten än Tkorns filmer. Min favoritfilm på natten i större format är Ilfords Delta 100 då den tecknar gråskalan mer som en traditionell film jämfört med till exempel TMAX 100 som tenderar att bli lite hårdare och inte har samma följsamhet i gråskalorna.
Dena bild är dock plåtad med TMAX 100, exponeringstid ca 20 minuter på f/22 och framkallad i rodinal 1+100 i 15 minuter med sparsam agitering. Kameran var den på bilden, en Wista 45 SP och objektivet ett Rodenstock Apo Sironar 150/5,6.
Det måste kallas slow - slow och ännu en slow fotografering :) Gillas.
Mycket lärorik text om ett ämne som jag aldrig har behandlat. Jag går sällan ut på kvällen eller natten.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
/Affe
Jag började prova 4x5 för ca ett år sedan och finns naturligtvis ännu massor att lära sig. Nattfotografering är lockande, tack för filmrekommendationerna. Måste ännu sätta in mig i "lågkontrastframkallningen".
Tommy S.
Min erfarenhet av lågkontrastframkallning eller minus-framkallning är att jag inte gärna försöker underframkalla mer än två steg med traditionella framkallare då mer (för mig) gett ganska grå och kontrastlösa negativ utan att jag tjänar något på det. Om man skall få ordning på högdagrar och har behov av att trycka ihop kontrasten ytterligare skulle jag testa någon variant av pyro. Inget jag testat dock, men det är överlägset när man vill ha teckning i högdagrar.
/Affe
/Affe
Min senaste test med Kentmere 400 och Rodinal gav ju gråa negativ utan kontrast. Kan det bero på för lite agitering? Jag agiterade 3 gånger per minut.
Mvh Wolfgang
Hur som helst hade jag personligen framkallat kentmere 400 i xtol 1+1 eller D76 1+1 eller liknande framkallare. Jag körde HP5+ i rodinal några rullar för att testa och tyckte inte att det blev bra alls.
/Affe