OmTag
OmTag. Är det nya så mycket bättre än det gamla?
Snubblade över en ca 13 år gammal bild och jämförde den med en jag tog i natt. Bägge bilderna är plåtade under liknande förutsättningar och bägge med fullformatssensorer. I och för sig är den nya bilden tagen på lite högre iso, 2500 jämfört med 1600.
Men när jag kollar brus på höga iso från de bägge kamerorna är skillnaden ganska liten. Upplösningen i bilderna är också liknande drygt 20 MP. Bägge bilderna är tagna med fasta brännvidder 50 respektive 35 mm.
När jag tittar så här kan jag ställa mig frågan om den utveckling i bildkvalitet vi gärna suktar efter och motiverar våra inköp med verkligen är så genomgripande. Givetvis finns andra saker som gjort det enklare för oss, som inbyggd bildstabilisering i kamerahusen osv. Men om man håller sig till samma sensorformat och ungefär samma upplösning tycker jag att skillnaderna i bildkvalitet på de färdiga bilderna är ganska marginella.
Jag skulle tro att många av oss lurar oss själva genom att läsa och lyssna på en massa tester som inte sällan är direkt eller indirekt finansierade av dem som lever på att vi köper nya prylar.
Som fd audiofil känner jag igen resonemanget man ser och hör inte minst här på fotosidan i olika forumtrådar, inom hifi-världen brukade man säga att det fanns en massa människor som trodde sig höra när gräset växer.
Visst kan man säkert hitta skillnader om man sitter och pixelpeepar två identiska bilder i 200% tagna med kamerorna på ett stadigt stativ med samma objektiv. Men är det så vi tittar på bilder?
Jag gillar själv nya prylar och vill gärna ha det senaste ”bästa”, men som sagt i den slutliga bilden oavsett om den presenteras på papper eller på skärm så är inte lätt att se vilken kamera som använts för att ta bilden. Sedan kan det givetvis finnas en mängd andra orsaker till att man byter upp sig till en nyare kamera.
Bilderna: Den övre tagen i natt med Nikon Z6 II, Nikon z 50/1,8 på f/2,5 1/50 sek iso 2500 och den nedre är tagen för 13 år sedan med Canon EOS 5D Mk2, Canon EF 35/1,4 L USM på f/1,4 1/30 sek iso 1600.
OmTag. Midsommar.
För egen del så tar jag det lugnt med hunden som vanligt även under midsommar. De ljusa nätterna har sin tjusning, mycket speciellt ljus den korta stunden mellan solnedgång och soluppgång.
Jag gillar i och för sig de mörka årstiderna, de mörka nätterna passar mitt fotograferande bättre. Men kameran är alltid med, så här års blir det mycket ”vykort” för mig. Alltså bilder som ”bara” visar det vackra som det är rakt upp och ned.
Jag är väl aldrig speciellt högtravande med mina bilder, jag plåtar det jag gillar att se helt enkelt som de flesta andra skulle jag tro. Ändå tror jag att våra bilder som helhet berättar ganska mycket om hur vi är och vilka liv vi lever, om vi är ärliga och fotograferar sådant som vi själva vill utan att bry oss för mycket om att anpassa oss åt olika håll för att försöka framstå som något vi inte är. Jag tror att det är då riktigt bra bilder kan bli tagna.
”God fotografi blir alltid till i den enkla punkt, där man själv står som människa.” Skrev Sune Jonsson, jag tror att det ligger mycket i detta.
OmTag. Nikon Z6 III och Ormberget i Gröndal.
Så släpptes den då Nikon Z6 III, det har länge varit ganska mycket rykten och spekulationer som alltid när någon ny kamera skall komma.
Jag är som många andra lite av tekniknörd så även jag var nyfiken på vad som skulle komma. Skulle det vara läge att uppdatera från den Z6 II som jag kört med de senaste 18 månaderna?
Jag kan pusta ut, för den typen av fotografering jag håller på med tillför inte den nya Z6 III speciellt mycket. Om man filmar mycket eller fotar sport eller djurbilder som exempel där följande snabb autofokus är avgörande så är säkert Z6 III intressant.
Men för mig som alltid kör med den mittersta fokuspunkten och sällan har behov av följande autofokus och extrem snabbhet och dessutom sällan filmar känns inte denna uppdatering aktuell.
För egen del får det nog bli en Nikon Z8 om jag skall uppdatera, en mer professionell kamera med högre upplösning. Ja, nu kan man släppa detta för en stund i alla fall, Nikon Z6 II presterar fortfarande lika bra i mina händer som den alltid gjort.
Annars är jag ute och knallar en hel del i de ljusa sommarnätterna som den nattmänniska jag är. Bilden är tagen från Ormberget i Gröndal mot Essingeleden i går natt vid 3 tiden.
OmTag. Olika sätt att hantera en bild.
När det gäller våra bilder så är det enda viktiga att vi själva får dem som vi vill ha dem. Precis som med det analoga handlar det om två steg, dels att vi exponerar bilden så att vi inte tappar en massa information som vi vill ha med oss och dels att vi bildbehandlar våra raw-filer så att den slutliga bilden blir som vi vill ha den.
När det gäller steget med bildbehandlingen kan vi antingen göra den själva där vi utgår från raw-filen eller så kan vi låta kameran göra hela eller delar av arbetet. Jag väljer att själv göra det, det finns inget rätt eller fel här.
Exempel jag visar är en bild tagen tidigare idag strax innan en ordentlig regnskur. Molnen var verkligen dramatiska och jag tyckte inte att det framgick av bilden då jag bara justerat den med nivåer och lite kontrast som jag gör med alla mina bilder. Dramatiken kom inte fram helt enkelt.
Jag gick då vidare med en del lokala justeringar för att få fram dramatiken i bilden så att den överensstämde mer med hur jag uppfattade verkligheten.
Sedan gjorde jag även en variant som var för överdriven för att representera någon form av verklighet.
Men en poäng som jag ville visa är att det kan vara smart att först bildbehandla färgbilden innan man konverterar till svartvitt. I det svartvita ”tolererar” vi ofta betydligt mer ”överdrifter” än i färg, det kan till och med krävas för att få fram dramatik och känsla över huvud taget.
Så jag roade mig att även konvertera de olika färgbilderna till svartvitt där jag i alla utom den sista bilden konverterat utan att göra några andra justeringar än att välja en filmen Fuji Neopan Acros som förinställning. I den sista bilden har jag utgått från den föregående och putsat bort "extremerna" lite i Lightroom. De olika programmen och pluggarna jag använt är Lightroom, Nik Viveza, Aurora hdr och Nik Silver Efex.
Jag har inte lagt något stort jobb på bildbehandlingarna här, utan de är mest framtagna för att fungera som exempel.
Den föregående bilden justerad i Lightroom efter konvertering.
OmTag. Långholmen.
Långholmen i Stockholm som ligger ett stenkast från där jag bor besöks ofta på hundpromenaderna.
Ön är en vacker grön oas mellan Kungsholmen och Södermalm men den kanske är mest känd som fängelseö.
Öns namn finns bevarat i skrifter ända sedan 1430-talet och det finns belagt att det varit mänsklig aktivitet på ön sedan 900-talet. Men den fösta bebyggelsen man känner till är Långholmstullen som anlades på 1620-talet, men innan dess förlade Gustav Vasa trupper här innan han intog Stockholm 1523.
Från 1724 fram till 1975 var ön i förta hand en fängelseö, först Långholmens spinnhus som har en huvudroll i Niklas Natt och Dags romaner 1793, 1794 och 1795 och senare blev det Långholmens centralfängelse. Bilden tog jag vid Långholmsbadet som ligger precis vid gamla centralfängelset som numera är hotel.