Lite prylar, lite text och alltid bilder

Fy sjutton så många bilder från Ulva Kvarn det blev ...

Eller ja, det blev just sjutton bilder. Jag tycker det är kul med gamla fordon av alla de slag, även om jag inte kan så mycket om dem. Det här inlägget är kanske främst intressant för de som delar det intresset :)

Ett tag fick en del biltillverkare för sig att det var en jättebra idé att placera motorn där bak. Det ledde ofta till rätt så "spännande" vägegenskaper, och nu är det väl bara Porsche som fortfarande har det (och deras nya bilar ser ju ut ungefär som de gamla) ...

Fiat 500 och något slags Rolls Royce (den senare har dock motorn framtill)

Renault Floride

Porsche 356 (tror jag)

VW 1200 (inte helt i originalskick). Det är inte farbrorns bubbla, trots den matchande skjortan!

På Ulva Kvarn samlas också varje tisdag en massa jänkebilar, men de kan jag absolut inget om och är inte så intresserad av (fast många är fina att titta på och fotografera).

En himla massa gjutjärn

En del bilar folk släpar dit tror jag inte rent tekniskt räknas ens som veteranbilar, men det är inte alltid så lätt att avgöra. Den trehjuliga Morgan jag fotograferat på bilden nedan kan lika gärna vara helt ny som 40 år gammal (och de bygger väl fortfarande en del bilar på trächassi) ...

Morgan 3 wheeler

Andra tar sig dit med bilar som kanske visserligen räknas som veteraner, men halvrisiga 80-talsbilar är kanske så där himla spännande (ännu) ...

Peugeot 305

Nej, jag föredrar bilar som är lite mer klassiska "på riktigt", som de båda Mercorna nedan. Just 190 SL tycker jag är en av de vackraste cabbarna som skapats, och den brukar kosta därefter. Just den här gräddfärgade (eller vad nu kulören kan tänkas heta) tycker jag mycket om!

MB 190 SL & MB 220 SE

Instrumentpanelen i Mercedes Benz 190 SL

Engelska klassiker är inte heller så dumma; gillar både den röda Austin Healeyn och den blå Bristol jag fotograferat nedan. Bristol kan jag inte ett dyft om, men den var snygg (och rätt ovanlig om jag förstått det rätt).

Austin Healey

Bristol

Ytterligare en tysk klassiker dök upp (med texten Klassiker på sidan för att förtydliga att det är just en klassiker); en osvetsad BMW 1502 med originallack som tillbringat hela sitt liv fram tills nyligen hos en äldre dam på Gotland. Nu ägs den av tidningen Klassiker, och vi får väl se hur länge det tar innan den rostar bort här på fastlandet :)

BMW 1502

Nu för tiden kan man köpa en Volkswagen för över en miljon kronor - en VW Phaeton. Phaeton är dock ett modellnamn som funnits hos flera tillverkare genom tiderna, och är egentligen en karosstyp (http://en.wikipedia.org/wiki/Phaeton_body). Här är en Cheva vackert dekorerad för nationaldagen (fast några dagar för sent).

Chevrolet Phaeton

För att fortsätta med Sverigeanknytningen var det tydligen Volvotema ikväll, så där fanns en massa gamla fina Volvosar. Jag gillar deras nyare bilar också, men gamla Amazon, PV och P1800 är något extra :)

Volvo, Volvo, Volvo, Volvo, Volvo, Volvo och en Volvo

Några gamla moppar var där också förstås, och jag kan inte låta bli att tycka att det ser lite kul ut med modern skyddsklädsel på gammal MC, men å andra sidan skyddar det nog bättre än den antika störtkrukan som bärs av mannen på en Moto Guzzi ...

Monark

Moto Guzzi med sin säregna V-motor

Gamla moppar och gamla gubbar!

Det var allt jag hade att bjuda på från kvällens veteranbilsträff på Ulva Kvarn. Det kanske blir fler under sommaren - de håller på till september eller nåt :)

Ha det gott!

Inlagt 2015-06-09 21:11 | Läst 25087 ggr. | Permalink

"Hej Anders - ja här har du gått bärsärkagång. Men jag tycker att det  är perfekt när det gäller gamla bilar :-) Porsche 356 tillverkades 1948-1965. Den legendariska 911 föddes i 1963. Eftersom det fanns en enorm skillnad i pris från 356erene till 911eren - kom 912eren vilket var samma kaross som 911eren men med en mycket mindre motor. Bristol - Jag vet från ett tidigare jobb vid en BMW-återförsäljare som ägde en Bristol  som var en BMW 328 där producerads av Bristol på licens. Modellen du har fotograferat, jag vet bara en här i Danmark, och som kommer i "min" klubb. Nu ska jag inte ta mer spaltutrymme :-) Skulle kunna fortsätta vidare. Mycket fina bilden som jag verkligen gillar. Med veteran hälsning från Erik / DK"


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Fina bilder. Nu blev jag sugen på att leta upp någon bilträff. Jag håller för övrigt med om att Mercedes cabriolet ovan är en av de snyggaste bilar som tillverkats.

Tommy
Svar från Anders F. Eriksson 2015-06-09 22:53
Visst är den? T.o.m instrumentpanelen är ju sån man får ståpäls av!
Precis fy sjutton men jag som inte kan något om bilar
gillar se form och färg vilket du lyckats så bra med.
Gin-Inger
Rolls-Roysen är en 67:a och rätt ovanlig då det är en tvådörrars Sedan.
RR Silver Shadow Mulliner Park Ward 2D SALOON är rätta namnet.
Svar från Anders F. Eriksson 2015-06-10 14:40
Rollsen och dess ägare är lite kul - han tycker inte den är så märkvärdig och kommenterar varje gång nån ska fram och fotografera tanten på kylaren (silvertanten alltså). Jag fotograferade den här bilen förra eller förrförra året och tyckte det var lite kul att han hade persiska mattor som ja, mattor. Visst serru, berättade han, 20 spänn på Biltema :)
Hej Anders - ja här har du gått bärsärkagång. Men jag tycker att det  är perfekt när det gäller gamla bilar :-)
Porsche 356 tillverkades 1948-1965. Den legendariska 911 föddes i 1963. Eftersom det fanns en enorm skillnad i pris från 356erene till 911eren - kom 912eren vilket var samma kaross som 911eren men med en mycket mindre motor.
Bristol - Jag vet från ett tidigare jobb vid en BMW-återförsäljare som ägde en Bristol  som var en BMW 328 där producerads av Bristol på licens. Modellen du har fotograferat, jag vet bara en här i Danmark, och som kommer i "min" klubb.
Nu ska jag inte ta mer spaltutrymme :-) Skulle kunna fortsätta vidare.
Mycket fina bilden som jag verkligen gillar.
Med veteran hälsning från Erik / DK
Svar från Anders F. Eriksson 2015-06-10 14:42
Så.. är det en 356 eller en 912 jag fotograferat? :)

Bristolbilen är nog desto mer unik. Som jag förstod det av en lapp i bakrutan har den endast tillverkats i drygt 160 exemplar, och just den här har ägts av en medlem av det Brittiska Kungahuset (som förvisso är groteskt stort).
Erik Madsen 2015-06-10 15:55
Det är en 356er på din bild.
Jag var lite snabb i vändningarna när det gäller Bristolen.
Det är inte den modell som mitt klubbmedlem har - sorry.
Denna är förmodligen mer sällsynt - det är en AC Aceca Bristol 1959! Så ett samarbete mellan AC och Bristol - Jag visste inte det och så lärde jag mig något endnun gång. AC förmodligen mer känd för sina AC Cobra bilar.
// Erik / Dk
Svar från Anders F. Eriksson 2015-06-10 16:04
Mmm, det är nog ingen dussinbil den där Bristolen: http://rmauctions.com/lots/lot.cfm?lot_id=1070538