En återuppväckt plåtslagare
Moppar och springande damer!
Igår var det som brukligt veteranträff vid Ulva Kvarn utanför Uppsala. Där träffade jag på kollegan Leffe och hans kompis Kalix på sina mopeder (Monark Compact och Vicky)
Nostalgi med den stora Chevaambulansen och SAAB 95 i Polisutförande
Ikväll körde jag och klubbkamraten Erik som föråkare till motionsloppet Vårruset i Uppsala. Bilden tog jag efter målgång
Min gamla fotografkollega Staffan Claesson från UNT tog den här bilden av mig på väg mot mål. Jag var på väg att vinna men missade själva målfållan, så tjejen som springer bakom min motorcykel (och inte är med i bild) hann först (med en tid på 19 minuter och 3 sekunder eller nåt sånt på cirka 5 Km) :)
Ha det gott!
Idag roade jag mig i Upplands Väsby!
Förra helgen var det Skanisloppet i Uppsala, och idag Roslagsvåren med start i Väsby. Den här gången var det inte klubben (Östra Aros MCK) som var ordonnanser, utan jag vänsterprasslade med Stockholmsföretaget Skandinaviska MC-Event som också sysslar med den typen av uppdrag.
Till höger ser vi Olle som skulle skjutsa en fotograf (fast inte han som fotograferar i bilden)
Det här är däremot den fotografen
Hoke ser skeptisk ut (antingen till min lilla Sonykamera, Bumsen eller både och ...
Björn, Lotta, Christer och Hoke
Jag hade en riktigt kul dag i precis lagom bra väder (om än stundom lite väl varmt med alla kläder). En bonde i traktor skällde på mig för att cyklisterna borde ta hänsyn till vanligt folk (som vill köra sina traktorer på vägarna just när cyklarna passerar). En cyklist blev hämtad med ambulanshelikopter efter att ha kört ihop med andra cyklister i samma grupp, men som jag förstod det visade det sig inte vara så allvarligt. På det hela taget en riktigt bra dag!
Inför dagen fick jag hjälp av klubbkamraterna Jonnie och Roger att montera blixtljus på Bumsen, så jag syntes förhoppningsvis lite bättre när jag försökte få mötande bilister att visa hänsyn. Här är en klart nördig liten filmsnutt med ljusen :)
Ha det gott!
Förutom att fotografera Bumsen kör jag den också ibland :)
Jag som föråkare till grupp 7 i Skandisloppet i lördags. Foto: Björn Jensen, happyride.se
Ha det!
Skandisloppet 2016, en kall, blåsig och kul historia!
Under några tidigare år har jag fotograferat Skandisloppet för nöjes skull, men i år var jag för första gången aktiv som funktionär vilket gjorde att det inte blev så många (eller bra bilder) tagna. Jag körde motorcykel som föråkare till en grupp motionärer från Fredrikshof CK med start klockan 08:12, och mitt uppdrag var helt enkelt att de kunde genomföra sitt lopp på ett så säkert sätt som möjligt.
Ett knippe ordonnanser från Östra Aros MCK samlade i Kung Jans Park (vid Uppsala Slott)
Det här var mitt första ordonnansuppdrag, och jag tycker det gick bra. Cyklisterna i min grupp var snälla och trevliga, och uppskattade att jag i de flesta fall lyckades få ner hastigheten hos mötande fordon och hjälpa dem i korsningar och rondeller.
Roger från ÖAMCK fick inte stanna och käka i Härkeberga ...
En del bilister valde dock tyvärr att inte sakta ner alls, trots blinkande helljus och tecken, men de allra flesta skötte sig väl. Det mest besvärliga var när vi i trakterna av Börje Kyrka fick möte med en sån där extra bred traktor som tog upp nästan hela vägen - då var det inget annat att göra än att sakta in och hålla sig så nära vägkanten som möjligt.
Det var som sagt kallt och blåsigt (och lite duggregn bitvis), men vid målgången vid Uppsala Slott skakade cyklisterna hand med mig och tackade för att de känt sig säkra - då är det värt lite obehag. Detta är definitivt något jag kommer att göra fler gånger!
I morgon är det elitlopp, och då är jag för grön som ordonnans och hamnar nog som trafikvakt nånstans ...
Ha en fortsatt trevlig helg!
Goa Gubbar och Gamla Moppar
Igår var det kanonväder när jag satt ute i solen och bytte bromsbelägg på Bumsen under lunchen. Efter arbetet visade det sig råda en smärre orkan ute, men jag åkte ändå iväg till Ulva Kvarn för att se om några fina gamla bilar och hojar dröjt sig kvar. De flesta bilar hade redan flytt när jag kom dit, men en del motorcyklar och moppar var kvar - vi som kör tvåhjuling tål sämre väder än bilister ;)
Jag vet inte riktigt vad det är, men den är fin!
BMW K100 - kallades the Flying Brick p.g.a. motorns placering och utformning
BMW R90S och Honda CB750F
Mustad Folkscooter III - en mycket märklig manick!
Den här är inte alls gammal, utan fabriksny med 0 Km på mätaren, men den är rackarns snygg (bortsett från reflexerna på framgaffeln) trots fullt modern teknik. Triumph Thruxton R heter den.
Så här ser Bumsen ut avklädd. Synnerligen praktiskt med inbyggd batterihylla vid elarbeten :)
Ha det gott!