Lite prylar, lite text och alltid bilder

36/100 Politikers dumhet upphör aldrig att förvåna!

Idag publicerades Stockholms Stads förslag till beslut kring nya parkeringsavgifter. För oss som kör tvåhjuling (motorcykel och moped klass I) blir skillnaden högst påtaglig, då det tidigare varit helt gratis att stå i MC-rutor. Nu kommer det i vissa fall kosta lika mycket att parkera en MC (eller moppe) som en bil, vilket resulterar i att en hoj lika gärna kan ta upp en hel P-ruta som att trängas i en MC-ruta.

Syftet med det nya P-förslaget sägs vara att minska biltrafiken och öka antalet tillgängliga parkeringsplatser. Hur detta hänger ihop med avgifter för tvåhjulingar är dock lite svårt att förstå.

En annan intressant detalj är att det tydligen ska vara krav på att MC-parkering måste betalas med en smartfon; de flesta MC-förare har säkert en dylikt, men hur gör man om man inte har det?

Jag misstänker att det kommer att säljas många smarta lösningar för att lätt plocka loss nummerplåten (och så parkeras hojen i stället i närmsta cykelställ eller dylikt) ...

Mer om förslaget och länkar till alla beslutsdokument finns att läsa hos SMC (Sveriges Motorcyklister).

Bilden tog jag i dag på Fyristorg i Uppsala där vi fortfarande parkerar gratis (fast bara i fyra timmar, så det lämpar sig ändå inte för pendlare).

Ha det!

Inlagt 2016-04-05 20:47 | Läst 11423 ggr. | Permalink


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Kommun och stat behöver dina pengar, dom är dyra i drift.. det är bara det som det handlar om!
Hälsn!
Kör du motorcykel på allmän väg som du skattar för? Följer du trafikregler? - Betala P-avgiften ;)
Svar från Anders F. Eriksson 2016-04-05 22:14
Jag bor eller jobbar inte i Stockholm, och kan förstås betala P-avgift de gånger jag åker dit med motorcykeln, men det är inte det som är poängen. Läs den länkade sidan hos SMC.
erdeljan 2016-04-05 22:25
Jag ville bara poängtera att är man trafikant så borde alla regler gälla för alla - oavsett antal hjul. Sen att min granne drar på med full gas när han kör in på parkeringen fast han skall ställa hojen på sin plats känns urlöjligt. Vilken bilist gasar full gas i ettan för att 30 meter senare tvärbromsa!? Jag säger inte att du eller någon annan är dålig bilist men nyttjar man allmänna vägar så borde man betala både skatt och p-avgifter. Hör och häpna - även cyklister borde betala om dem vill framföra sina "fordon" på annat än cykelvägar! ;)

Dessutom är det bättre att en enda motorcykel tar en hel P-plats (som denne betalar för) istället för att stora SUV-ar gör det - i regel parkerade på linjen :D
Jag tillhör en av få som fått p-böter på min MC och JA, jag betalade fast det kändes urlöjligt.

Jag fattar inte hur man tänker ur ett miljöpersektiv när man ger sig på MC, det är en självklarhet att låta motorcyklarnas parkering i innerstaden vara gratis så slipper man stora SUVar som tar plats och spyr avgaser
Svar från Anders F. Eriksson 2016-04-05 22:14
Jag fick p-böter på min EU-moppe (som stod i ett cykelställ) i Uppsala för några år sedan. Det kostade 700:- (vilket är lika mycket som om jag parkerat en SUV på samma plats) ...
ztenlund 2016-04-05 22:35
afe: Tja, jag fick "böter" (den privata varianten, kontrollavgift) för ett antal år sedan när jag var inne i en butik på en lördag eller om det var en söndag i femton minuter. Jag hade glömt att sätta upp P-skivan. Så "belönade" man sina kunder...
Svar från Anders F. Eriksson 2016-04-05 22:42
Jag tror inte förslaget ens har med miljö (ur avgassynpunkt att göra) utan poängen är att frigöra parkeringsplatser, men jag håller med. Många moppar och MC spyr nog ur sig rätt mycket skit. Min BMW är försedd med katalysator och originalavgassystem, så den är rätt så snäll (och väldigt tyst jämfört med mycket annat) :)

Bumsen drar ungefär lika mycket soppa som Lilla Bilen gjorde (ungefär en halvliter milen), men jag har större bagageutrymme på hojen :p
ztenlund 2016-04-05 22:48
Resonemanget om att spy avgaser håller inte. Motorcyklar är generellt sett rätt skitiga skapelser och det blir inte bättre av alla kreativa individer som tycker att det ska låta mer och ha högre effekt, vilka därför plockar av orginalavgassystemen (som i vissa fall har kat). Den typiska mopeden är inte direkt heller något under av avgasrening... Många motorcyklar drar också absurt mycket bränsle i förhållande till vad de väger. Därmed inte sagt att det inte finns de som är rätt snåla, men det är inte riktigt det som ligger i fokus i större delen av tillverkarnas modellprogram.

Därmed inte sagt att jag tycker att detta är rätt, men det har inte med mängden avgaser att göra.

(Detta låg ovanför mitt andra svar ovan, men hoppade helt fel när jag skulle rätta ett stavfel. afes svar direkt ovanför avser detta inlägg.)
ztenlund 2016-04-05 23:05
Nej, det är klart att det inte har med avgaser att göra. Miljöpartiet är med och styr och innehar positionen som trafikborgarråd och vad det partiet tycker om allt utom sådan som går på spår eller som framförs av folk i lycra, hipsterskägg och oknäppt cykelhjälp är lätt att räkna ut.

Bara en halvrelaterad notering:
Det brukar ju klagas på buller från vägtrafiken och det är alltid privatbilismen som på något sätt är skyldig. Min erfarenhet från Uppsala är att det värsta bullret, undantaget en och annan pubertal individ sommartid, är att det var UL.s bussar som stod för det värsta bullret. I Stockholm har jag noterat att det värsta bullret på Valhallavägen kommer från Svevias vägdammsugare som de har det mycket tveksamma omdömet att köra runt med sisådär mellan kl. 22 och 02 i stort sett varenda natt. Varför kan man inte göra detta tidigare?! Det handlar nte om flyttade parkerade bilar för det gäller bara en dag i veckan. I höstas kryddade man anrättningen med lövblåsning mitt i natten. I och för sig marginell skillnad jämfört med i Uppsala där man blåste sand en lördagmorgon (eller om det var söndag) typ kl. 05.
Det kan ju också bli rätt skoj när en EU-moppe svänger tvärs över gatan och snor en P-ruta från en stressad SUV-ägare. Det finns såvitt jag vet inga lagar som gäller köordning vad gäller parkering, utan det är den som hinner in först som vinner :)
2016-04-07 13:21   Peter
Är det ingen som tänkt på hur mycket svårare det nu blir att parkera. Vilket innebär att man kör runt mer och letar plats, vilket i sin tur sprider mer avgaser. Dessutom blir det svårare att samsas om rutorna, om man inte längre kan parkera moppen/hojen på trottoaren. Som sagt, korkade politiker finns det gott om.
ztenlund 2016-04-07 13:32
Det är inte tillåtet att parkera vare sig en motorcykel eller moped klass 1 (EU-moped) på trottoaren, vare sig nu eller framgent.