36/100 Politikers dumhet upphör aldrig att förvåna!
Idag publicerades Stockholms Stads förslag till beslut kring nya parkeringsavgifter. För oss som kör tvåhjuling (motorcykel och moped klass I) blir skillnaden högst påtaglig, då det tidigare varit helt gratis att stå i MC-rutor. Nu kommer det i vissa fall kosta lika mycket att parkera en MC (eller moppe) som en bil, vilket resulterar i att en hoj lika gärna kan ta upp en hel P-ruta som att trängas i en MC-ruta.
Syftet med det nya P-förslaget sägs vara att minska biltrafiken och öka antalet tillgängliga parkeringsplatser. Hur detta hänger ihop med avgifter för tvåhjulingar är dock lite svårt att förstå.
En annan intressant detalj är att det tydligen ska vara krav på att MC-parkering måste betalas med en smartfon; de flesta MC-förare har säkert en dylikt, men hur gör man om man inte har det?
Jag misstänker att det kommer att säljas många smarta lösningar för att lätt plocka loss nummerplåten (och så parkeras hojen i stället i närmsta cykelställ eller dylikt) ...
Mer om förslaget och länkar till alla beslutsdokument finns att läsa hos SMC (Sveriges Motorcyklister).
Bilden tog jag i dag på Fyristorg i Uppsala där vi fortfarande parkerar gratis (fast bara i fyra timmar, så det lämpar sig ändå inte för pendlare).
Ha det!
Hälsn!
Dessutom är det bättre att en enda motorcykel tar en hel P-plats (som denne betalar för) istället för att stora SUV-ar gör det - i regel parkerade på linjen :D
Jag fattar inte hur man tänker ur ett miljöpersektiv när man ger sig på MC, det är en självklarhet att låta motorcyklarnas parkering i innerstaden vara gratis så slipper man stora SUVar som tar plats och spyr avgaser
Bumsen drar ungefär lika mycket soppa som Lilla Bilen gjorde (ungefär en halvliter milen), men jag har större bagageutrymme på hojen :p
Därmed inte sagt att jag tycker att detta är rätt, men det har inte med mängden avgaser att göra.
(Detta låg ovanför mitt andra svar ovan, men hoppade helt fel när jag skulle rätta ett stavfel. afes svar direkt ovanför avser detta inlägg.)
Bara en halvrelaterad notering:
Det brukar ju klagas på buller från vägtrafiken och det är alltid privatbilismen som på något sätt är skyldig. Min erfarenhet från Uppsala är att det värsta bullret, undantaget en och annan pubertal individ sommartid, är att det var UL.s bussar som stod för det värsta bullret. I Stockholm har jag noterat att det värsta bullret på Valhallavägen kommer från Svevias vägdammsugare som de har det mycket tveksamma omdömet att köra runt med sisådär mellan kl. 22 och 02 i stort sett varenda natt. Varför kan man inte göra detta tidigare?! Det handlar nte om flyttade parkerade bilar för det gäller bara en dag i veckan. I höstas kryddade man anrättningen med lövblåsning mitt i natten. I och för sig marginell skillnad jämfört med i Uppsala där man blåste sand en lördagmorgon (eller om det var söndag) typ kl. 05.