Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

  • 1 bild / vecka

    Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

    Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

    Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

    Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

    Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

    Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

    Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

    Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

    Röster: 223 20.8%

  • Totala väljare
    1,073
Det känns ju faktiskt lite underligt att det INTE finns en egen pool för naturbilder. Varför finns ingen sådan? Det är ju inte en obetydlig gengre innom fotografin. Tror också att det saknas fler kategorier än naturfoto. Det verkar ju t.ex finnas många som plåtar konserer, en musik/teater-poolkanske? Å vad säger sportfotograferna?
 
Jag tycker tanken med pooler/intressegrupper är intressant.
Kanske går det att skapa olika underavdelningar t.ex. fotosidan.natur, fotosidan.studio o.s.v.
och ge dessa egna "framsidor" som i grunden ser likadana ut som huvudframsidan
men där vissa länkar skiljer och bilderna på
framsidan tas från den egna underavdelningen,
möjligtvis med någon teaser från någon av de andra avdelningarna ungefär som
våra favoriter i dag.

Och du loggas automatiskt in på den avdelningens sida som du valt, men sen kan du gå runt i de andra avdelningarna och titta och kommentera.

Jag vet inte om ni förstår mitt tänkande och om det
låter sunt ;-)
 
Vi är ganska mycket på semester t.o.m första veckan i Aug. Därefter kommer vi diskutera underlaget av denna undersökning kombinerat med våra egna tankar. Sen får vi se.
 
opejo skrev:
(...)
Kanske går det att skapa olika underavdelningar t.ex. fotosidan.natur, fotosidan.studio o.s.v.
och ge dessa egna "framsidor" (...)

Detta med intresseavdelningar diskuterades i början av året i denna tråd . Då var de flesta som sa nåt positiva, och Red. skrev att det skulle komma. Vet inte om det fastnat på något tekniskt?
 
P-E Claesson skrev:
Det känns ju faktiskt lite underligt att det INTE finns en egen pool för naturbilder. Varför finns ingen sådan? (...)

På vilket sätt skulle det bli annorlunda/bättre än nu, när man enkelt kan visa kritikbilder efter bildkategori?
 
Tja, det sägs ju att många postar i kritikpoolerna fast de inte är intresserad av kritik. Å man vill ju skära ner på flödet i kritikpoolerna, varför då inte se till att det finns fler ämnespooler?

Varför ska det finnas möjlighet att visa sina bilder (utan att vara ute efter kritik) OM de tillhör någon av de kategorier som idag har egna pooler medans t.ex. naturfotografer måste använda kritikpoolerna som ju INTE är till för ren visning? Är det rätt? Vore det inte bättre att se till att det finns pooler för så många som möjligt?

Som sagt, i kritikpoolerna ska man ju bara posta om man vill ha bilderna bedömda. Eftersom det inte finns någon intressegrupp som passar mig så har jag inte kollat upp de så noga, men vad jag förstår så är de mer av visningskarraktär. Eftersom man klagar på att för många bilder i kritikpoolerna blir obedömda så försöker man ju nu hitta en lösning på detta problem. Varför då inte se till att det finns andra alternativ än kritikpooler för fler inriktningar än idag?

En annan sak är ju också rättvise-perspektivet. Varför finns det speciella pooler för t.ex. Fine art nude och gatufoto men inte för naturbilder? Om man är minsta lilla konspiratoriskt lagd så kan man ju fundera om det finns nån mening med det. Medveten diskriminering av vissa typer av fotografering? Som sagt, naturfoto är inte en liten gengre, varför har vi ingen egen pool? Eftersom jag inte varit här flera år har jag inte följt eventuella tidigare diskutioner i den frågan och det ska heller inte vara nödvändigt. Det borde vara självklart att man inte ens ska behöva misstänka diskriminering av vissa typer av fotografering.
 
Testade hur lätt det var att hitta bilder genom kategorierna och valde bilder>sök bilder>sökformulär. Enda sökkriteriet jag angav var "motiv-natur". Och se, en massa naturbilder, och inte bara de som ligger i kritikpoolen. Fungerar om man hittar funktionen alltså. Men så funderade jag lite och kom på en sak som väl inte har så myket med bildflödet att göra, men som kanske är en bra funktion iallafall?

Ni har väl sett på t.ex nätbutiker där de har "andra som köpt denna har också köpt sådana här" eller "liknande articklar"? När man tittar på en bild här så kan man ju se vilka kategorier den är placerad i. Skulle det inte vara bra om det gick att klicka på dessa kategorier och få fram alla andra bilder från just denna kategori? Om jag kollar ett naturfoto så skulle jag alltså bara genom att klicka på "motiv-natur" i bildbeskrivningen få samma resultat som om jag gör en sökning enligt exemplet ovan. Vill man göra det ännu lättare så får länken heta nått i stil med "hitta fler naturbilder".

Som sagt. en idé som är lite OT, men kanske bra ändå?
 
lusidor skrev:
På vilket sätt skulle det bli annorlunda/bättre än nu, när man enkelt kan visa kritikbilder efter bildkategori?

Det finns några problem med den:

1. Alla kategoriserar inte
2. Alla som är intresserade av "Natur" måste använda filtret för att det ska funka på samma sätt som en pool.
3. Filtet kan bara filtrera en kategori i taget - jag är intresserad av Natur, Landskap, Insekter och Makro.
 
opejo skrev:
Och du loggas automatiskt in på den avdelningens sida som du valt, men sen kan du gå runt i de andra avdelningarna och titta och kommentera.

Jag vet inte om ni förstår mitt tänkande och om det
låter sunt ;-)

Jo jag förstår precis vad du menar (läs mitt tidigare inläg om att personifíera med hjälp av profilinställningar). Man ska inte strypa inflödet utan låta besökaren kontrollera "utflödet".
 
Varför inte skippa gratismedlemskapet och dessutom rensa bort alla medlemmar som varken har någon bild och/eller info om sig själva överhuvudtaget?
 
Några tankar hastigt nedskrivna från mig:

- Om kritikpoolerna begränsas avseende uppladdningsmöjligheterna - se då till att den gamla länken "Senast/alla uppladdade bilder" kommer tillbaka. Då hittas även alla andra bilder som kan vara nog så sevärda, även fast de inte ligger i kritikpool eller annan typ av pool. Att alla bilder blir enklare att hitta är väl ingen nackdel?

- Inför en naturpool där även de "avskydda" blombilderna kan få existera.

- Inför att bilder inte kan laddas upp i fler pooler än en. I dag kan du ladda upp en bild i t ex någon intressegrupp/specialpool för att sedan lägga den även i en kritikpool.

/Nonno
 
Sans skrev:
Varför inte skippa gratismedlemskapet och dessutom rensa bort alla medlemmar som varken har någon bild och/eller info om sig själva överhuvudtaget?

Jag tycker att man skulle kunna rensa bort medlemmar som är icke-betalande och inte varit inloggade på 6 - 12 månader. Tycker att man kunde ha något minimikrav på aktivt medlemskap.

/Nonno
 
nonno skrev:
Jag tycker att man skulle kunna rensa bort medlemmar som är icke-betalande och inte varit inloggade på 6 - 12 månader. Tycker att man kunde ha något minimikrav på aktivt medlemskap.

/Nonno

Att ett konto som inte är använt på en viss tid, t.ex. ett helt eller havt år tas bort är nog ingen dumm idé. Jag vet bekanta som bara skapat ett konto för att kunna gå in och leta reda på en kompis och tittat på dennes bilder. Av de 60000 medlemmarna kanske det är rätt många sådana, eftersom man har väldigt begränsade möjligheter att navigera här om man inte är medlem.

Fast när det gäller flödet av bilder så lär de passiva medlemmarna vara det minsta problemet...
 
P-E Claesson skrev:
Jag vet bekanta som bara skapat ett konto för att kunna gå in och leta reda på en kompis och tittat på dennes bilder. Av de 60000 medlemmarna kanske det är rätt många sådana, eftersom man har väldigt begränsade möjligheter att navigera här om man inte är medlem.
Jaså?
Jag har inte märkt någon annan begränsning än att icke påloggade medlemmar inte kan kolla i poolen Barnfoto. Annars är det ingen skillnad om man är påloggad eller inte.

Olle, som numera alltid blir utloggad från Fotosidan när jag loggar ut mig från internet och bara ids logga in mig igen om jag t ex skriver ett foruminlägg som det här.
 
Olle skrev:
Jaså?
Jag har inte märkt någon annan begränsning än att icke påloggade medlemmar inte kan kolla i poolen Barnfoto. Annars är det ingen skillnad om man är påloggad eller inte.

Olle, som numera alltid blir utloggad från Fotosidan när jag loggar ut mig från internet och bara ids logga in mig igen om jag t ex skriver ett foruminlägg som det här.

Nja, det där stämmer väl inte fullt ut. Du kan heller inte använda en del sökfunktioner, har inte tillgång till gästboken o s v.

/Nonno
 
Du kan åtminstone inte leta medlemmar, vilket gör det mycket svårt om man bara tittar in för att kolla på sin fotointresserade kompis bilder. Vill man visa sina bilder för kompisar så går det bra om man först skickar en länk till sin sida/bil/arkiv, men de kan inte själva leta upp dig. Som sagt, vet några som reggat sig här bara för den sökfunktionens skull.
 
Hade förresten en bekant som ville kommentera mina bilder, men hon skickade kommentarerna (bra formulerade och konstruktiva) via mail när hon insåg att hon måste vara medlem för att kommentera här.
 
Fel av mig!
Jag glömde sökfunktionen eftersom jag aldrig använt den själv.

Att man inte kan ge kommentarer visste jag, men det jag kommenterade var begränsningarna att titta på bilder.

Olle
 
Spelar roll?

Spelar det någon roll hur många bilder man får ladda upp? De flesta har ju inte tid att kommentera alls. Det finns bilder som har betittats på upp till 2-300 ggr, men fått ingen eller bara en kommentar.
Går det inte att skapa ett bonussystem där de som registrerat flest kommentarer får någon bonus? Typ att få ladda upp extra poolbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.