Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
Tamrock skrev:
skrämmande att läsa!
du menar att nybörjarna som inte vet bättre ska
få avdrag när dom kommenterar en bild?
skulle inte tro att medlemskapet ökar med
de här dåliga förslaget och inte kommentarerna
heller
koncentrera dig på dina egna kommentarer och
inte andras

Får hålla med här...

...det är klart att det måste vara tillåtet att säga "Fin bild!" om man känner för det, man behöver väl inte alltid analysera sönder allt, och alla är inte fullfjädrade bildbedömare.

Jag skulle gärna betala en extra slant för att nå X-antal fotografer som åtar sig att kommentera de bilder jag vill ha R I K T I G kritik på (kanske inte genomförbart) Jag brukar åxå surfa runt bland bilder hos fotografer som verkar kommit en bra bit i sitt fotograferande och där kan man ju åxå hitta kommentarer och tips som man inte fått på sina egna bilder.

Sedan kan väl Fotosidan fungera i stort sett som den gör idag , det finns massor av trevligt folk som kan sporra både med kommentarer som "fin bild" "gillas gillas" och även mera konstruktivt,det var verkligen nyttigt när man var nybörjare här på Fotosidan och det är dessutom trevligt tycker jag!

Hej hopp!

/ Kenneth

Kanske man kunde sätta en länk på första sidan:

"Öva din kritikgivning"

och när man klickar på den så slumpa en okomenterad bild fram. I alla fall jag försöker då och då gå in i en kritikpool och kommentera de tre-fyra första okomenterade bilderna jag hittar med något konstruktivt. Övningen går ut på att göra det oavsett vad det är för bild. Ibland väldigt kul men nästan alltid väldigt svårt.

OT: Det finns nu 71 okomenterade bilder i nynbörjarpoolen. Med start nu kommer jag att börja kommentera bakifrån och framåt till dags dato. Målet är att det inte ska finnas något okommenterat när dagen är slut. Någon som hänger med på den utmaningen?

H

Clouseau skrev:
Kanske man kunde sätta en länk på första sidan:

"Öva din kritikgivning"

och när man klickar på den så slumpa en okomenterad bild fram. I alla fall jag försöker då och då gå in i en kritikpool och kommentera de tre-fyra första okomenterade bilderna jag hittar med något konstruktivt. Övningen går ut på att göra det oavsett vad det är för bild. Ibland väldigt kul men nästan alltid väldigt svårt.

Bra idé!

Clouseau skrev:
OT: Det finns nu 71 okomenterade bilder i nynbörjarpoolen. Med start nu kommer jag att börja kommentera bakifrån och framåt till dags dato. Målet är att det inte ska finnas något okommenterat när dagen är slut. Någon som hänger med på den utmaningen?

H

Det här är så OT som det kan bli:
Henrik, jag har läst de konstruktiva och samtidigt positivt stärkande kommentarer som du skrivit hittills i dag och jag måste säga att det är imponerande. Du förklarar enkelt och tydlig med en vänlig ton hur du ser bilderna och vad du kan tänka skulle göra bilden bättre. Jag önskar verkligen att jag hade det kunnande som du visar prov på.
Ett riktigt härligt initiativ från dig som bara kan apploderas!
/Nonno

Ett lysande förslag!

Jag vill kort återkomma till vad jag uppfattar vara grundproblemet i Fs:s kritikerfora, nämligen: snittmedlemmen är mycket mer pigg på att lägga ut egna bilder för bedömning, än att bedöma andra medlemmars bilder. Med andra ord är det inte i första hand mängden bilder som är problemet, utan hur vi medlemmar förstår kritikerforumets funktion, och hur vi beter oss till följd av denna förståelse. Henriks initiativ tycker jag är lysande, men jag tror dessvärre inte att du kommer att få många med dig (hoppas jag har fel).

Uppenbart är ju att många av oss inte vill granska, och avge omdömen, på de bilder som publiceras i forumen, trots att detta ju är vad kritikerforum till stor del handlar om. De vanligaste argumenten som förts fram som motivering till att man inte ger kommentarer är att många bilder är för ”dåliga” för få några omdömen alls, man orkar inte och lusten minskar ännu mer om man blir tvingad till att ge kommentarer, man har dålig erfarenhet av att ge konstruktiv kritik (får bara skit för det). Argumenten för kommenteringspassiviteten är som synes mycket klena: att vissa bilder skulle vara för ”dåliga” för att få kommentarer i ett kritikerforum avslöjar, i mitt tycke, en helt snedvriden bild av vad den här typen av forum har för funktion. Med samma logik skulle f ö de bilder som får flest kommentarer alltså vara de ”bästa”? Håller alla med om det i så fall? Att man tycker en bild är dålig är en mycket intressant uppfattning i ett kritikerforum, men den är samtidigt helt värdelös, om den inte artikuleras, utvecklas, och formuleras på ett nyanserat och respektfullt sätt. Och vad som är bra eller dåligt i fotografisammanhang är ju sällan (aldrig) helt objektivt bestämbart, utan ofta en fråga konventioner tycke o smak, m m. Men den är alltså ytterst intressant och viktigt att diskutera vad man uppfattar som bra och dåligt i olika bilder, när man är i ett kritikerforum.

Jag tycker Maria Mattiasson artikel ”Konsten att ge bildkommentarer” ger många bra synpunkter på vad bildkritik, och att delta i ett kritikerforum, innebär. Och i den här tråden har bl a även Harald Gaunitz gett en del liknande riktlinjer. Jag vill i sammanhanget också understryka värdet och vikten av att ALLA deltar i att ge sina åsikter om de bilder som publiceras i forumen. Kritikerforumet skall med andra ord inte enbart vara en plats för proffstyckare med proffsåsikter. För min del är det viktigt att få inblickar i hur bilder jag har tagit uppfattas mer generellt bland bildintresserade människor. Och i det sammanhanget är jag iofs tacksam att få synpunkter från duktiga och erfarna fotografer, men det är för min del faktiskt minst lika intressant att få synpunkter från alla andra.

Men, grundproblemet är ju som sagt att vi inte vill kommentera i någon högre omfattning. Och jag för min del vill inte föreslå att tvinga medlemmar att kommentera andras bilder, särskilt inte när det uppfattas som just ett tvång att ta del av vad andra publicerar.

Istället föreslår jag att kritikerforumet skrotas i sin nuvarande form, och omvandlas till ett slags rankingforum: Bilder som publiceras i forumet betygsätts av medlemmarna (numerisk skala, t ex 1-5, och eventuellt kan man också med några rader skriva vad som man uppfattar vara bra). De som efter en given tidsrymd inte fått några poäng sorteras ut, och de för stunden populäraste bilderna hamnar på förstasidan. Man kan ju också tänka sig några alternativa enkla sorteringsfunktioner, t ex tid, genre osv. Detta rankingforum skulle alltså fungera som en slags bildens motsvarighet till Eurovisonsschlagerfestivalen (!), med skillnaden att vår ”tävling” skulle vara ständigt pågående. Anledningen till att jag föreslår denna omvandling av kritikerforumet, är att forumet till viss del har denna funktion redan. Så, varför inte renodla det?

OCH, om vi skapar ett rankingforum, tror jag att möjligheterna till att få ett fungerande kritikerforum samtidigt ökar. Rankingforumet skulle nämligen avlasta, eller minska intresset för, kritikerforumet. För vi får då ett populärt forum i vilken alla kan titta på alla möjliga sorters bilder, och man kan själv publicera sina egna bilder där, vill man kan man ge betyg, men det är inget krav. Och för den (förmodade) relativt lilla grupp som faktiskt fullt ut vill deltaga i ett kritikerforum kan ett sådant skapas, med en noggrann beskrivning om vad som gäller i detta forum.

Re: Ett lysande förslag!

Hjompe skrev:
Detta rankingforum skulle alltså fungera som en slags bildens motsvarighet till Eurovisonsschlagerfestivalen

Det är just detta som jag personligen tycker är ett problem, vad gör vi som gillar Jazz.

Jag tror att man skall se FS ungefär som en storstad med sitt enorma utbud (stulet uttryck), det som jag tycker borde kunna förbättras är möjligheten att sålla i detta utbud.

Många gillar allsång på skansen och en del vill gå på jazzklubb, problemet här som jag ser det är att det är mycket svårt att välja då allt presenteras som en enda röra.

Så mitt förslag är att man jobbar mer på funktioner som gör gallring enklare, tex att man kan skapa sin egna sida med kategorier, fotografer mm som man är intresserad av.

Om detta genomfördes skulle man gärna få skrota polerna, som i sig är ett sätt att begränsa exponeringen av bilder, för mig.

För problemet är väl egentligen inte att det är för många bilder, utan att det blir för många när jag inte enkelt kan välja det jag är intresserad av?

Dom som är intresserade av "kritik" som det ofta förstås här skulle ju kunna ha en intressegrupp för detta.

En tråkig trend är att det tittas mer utan att det kommenteras, men även detta tror jag skulle bli bättre om man erbjöds större möjlighet att själv välja vilken typ av bilder man vill titta på.

Öka antalet kommentarer

Vad jag förstår så är målet att öka antalet kommentarer, vilket förutsätter att det finns en mängd medlemmar som inte kommenterar bilder i tillräckligt antal.

Jag tycker att man skall lägga en gräns som innebär att man minst måste ge lika många kommentarer som man fått.
Om man inte nått denna gräns kan man inte lägga ut fler bilder för kritik förrän man uppnått antaltet kommentarer man skall ha.

Jag är övertygad om att man på detta sätt kommer att öka antalet kommentarer. Tror att det blir en sorts sjävsanering. Vill man få kritik på en bild måste man ge kritik - enkelt men rakt.
Man behöver inte ändra dagens regler på 24 timmar eftersom det kommer att sköta sig självt.

Ger du många kommentarer kan du lägga ut många bilder och vise versa.

Natruligtvis kan man ge fler kommentarer vilket är positivt för både en själv och andra.

Om man inte orkar ge kommentarer i tillräcklig mäng så är väl detta forum fel för den personen.

Detta är inte lätt men jag har i alla fall givit ett förslag.

MVH / Lasse Dahl

Re: Re: Ett lysande förslag!

alf109 skrev:
Det är just detta som jag personligen tycker är ett problem, vad gör vi som gillar Jazz.

Jag tror att man skall se FS ungefär som en storstad med sitt enorma utbud (stulet uttryck), det som jag tycker borde kunna förbättras är möjligheten att sålla i detta utbud.

Många gillar allsång på skansen och en del vill gå på jazzklubb, problemet här som jag ser det är att det är mycket svårt att välja då allt presenteras som en enda röra.

Så mitt förslag är att man jobbar mer på funktioner som gör gallring enklare, tex att man kan skapa sin egna sida med kategorier, fotografer mm som man är intresserad av.

Om detta genomfördes skulle man gärna få skrota polerna, som i sig är ett sätt att begränsa exponeringen av bilder, för mig.

För problemet är väl egentligen inte att det är för många bilder, utan att det blir för många när jag inte enkelt kan välja det jag är intresserad av?

Dom som är intresserade av "kritik" som det ofta förstås här skulle ju kunna ha en intressegrupp för detta.

En tråkig trend är att det tittas mer utan att det kommenteras, men även detta tror jag skulle bli bättre om man erbjöds större möjlighet att själv välja vilken typ av bilder man vill titta på.

Just detta har ju FS - efter förslag från medlemmar - sagt att man skall göra. Man har sagt man skall införa s.k intressegrupper efter fotoområden på samma sätt som Christer har gjort på http://www.utsidan.se

Jag tror det är en bra att genomföra och kolla effekten av den ändringen innan man testar andra idéer.

Inte så tokigt förslag Lasse.. :eek:)

Men jag tror inte riktigt på krav till att kommentera bilder, jag tror istället att det blir så att folk tröttnar om man måste kommentera si och så mycke för att kunna lägga ut sin bild.
Alltså det är ju så, om man själv inte bidrar med att kommentera bilder så syns man mindre och resultatet är ganska så solklart... jag tycker att allt (i hela livet) handlar om att GE och TA.
Bidrar man inte med att intressera sej för andras bilder så ska man heller inte klaga på att inte få några kommentarer själv.

Vi behöver inte krångla till det, om vi inte vill förstås. ;o))

Så som kritikerforumet ser ut i nuläget uppfattar jag inte att det fungerar tillfredsställande för just någon som önskar få kritik på sina bilder, vare sig man nu gillar jazz, allsång, hula-hula, eller vilken bildmässsig musikstil man nu händelsevis föredrar. Forumet är ett ställe där man framför allt uttrycker sig i uppskattande ordalag om vissa bilder, och dom bilder som inte intresserar tiger man om (d v s, om man sållar fram det typiska omdömet). Det är inget fel i det, men det är inget kritikerforum. Så, varför inte låta det fortsätta vara en plats för uppskattning och ranking, och dessutom renodla de funktionerna, med tanke på att så relativt få verkar vara intresserade av att fullt ut deltaga i ett riktigt kritikerforum? Detta forum hade naturligtvis inte blivit blott en motsvarighet till en schlagertävling, utan en rankingplats för alla de bildgenrer som för närvarande finns på att välja bland Fs:s kategorialternativ.

Genom att omvandla det nuvarande kritikerforumet till en rankingplats, menar jag att man öppnar upp för möjligheten till att skapa ett nytt och fungerande kritikerforum där alla deltagare faktiskt är intresserade av att granska och kommentera varandras bilder (gärna inom olika bildgenrer). Detta nya kritikerforum skulle antagligen bestå av mycket färre medlemmar än vad det nuvarande forumet gör idag, av den enkla anledningen att det redan skulle finnas ett forum som tillgodosåg majoriteten av Fs:s medlemmars behov (dvs, att ställa ut bilder och förhoppningsvis få positiva omdömen, men slippa att frekvent bedöma andras bilder).

En som skriver ”Fin bild”, ”Fin röd färg” etc borde få ett bonusavdrag!
/Harald [/B][/QUOTE]

Jag håller inte med. Ett glatt tillrop är bra för den osäkre. Man kanske är på rätt väg iaf.
Vad som däremot skulle ränsa i polerna är om fler kommenterar dåliga bilder. Och är ärliga utan för den sakens skull vara elaka.
Varför får dåliga bilder inga kommentarer? Det blir ju bara så att FS riskerar att bli ett interaktivt fotoalbum för kompisar. Jag har tom sett en partybild tagen med mobiltelefon.... vill vi dit ?
Tror stenhårt på fler kommentarer. Låter bra att man kan betygsätta kommentarer... den tanken kanske man kan jobba vidare med.

/Fredrik

Hej Eva.

En av finesserna med att införa det jag föreslog är att det förmodligen blir mindre bilder som läggs ut och de som läggs ut blir kommenterade.
Detta istället för att införa begränsningar på bilder som att maximera till 1 bild / vecka.

Om nu bilderna inte skulle minska i antal så beror ju det på att alla ger tillräcklig med kommentarer och då är ju allt frid och fröjd.

Tycker att du har rätt angående ge och ta men jag tror faktiskt det skulle vara nyttigt för många att tvingas ge kommentarer.

Värst blir det för sådana duktig fotografer som du som får ge väldigt många kommentarer, men det gör du ju redan nu.

Gillar inte begränsningar något vidare men jag tror att kvalitén skulle öka med mitt förslag.

försla ideèr bildkretik

Bildkretik,, ja det vore trevligt med lite mera aktivitet där !

Kanske man borde få minusponäng om man bara hopppar runt i kritikerpolerna och tittar på bilder utan att lämna kommentarer. 1 minus för en beskådad/förstorad bild ?

Lika så då man tittar på enskilda medlemmars
portföljer, men att 2-4 besklådade bilder ger en minuspoäng i kommentarsdiffarans.

Har men lyckats,, samla på sig 20-30 minus på ett par månader är det nog dax,, att fundera över varför man är på FS ?!
Även som ny "bildkreatör" har man väl något att säga om en bild ?

Angående bildkretikens omfattning så skall det inte bara skrivas "snygg bild" eller mörk, suddig eller fel skärpedjup, utan varför ! man tycker det.

Har man inte lyckats skirva 2 meningar som kretik bör man nog få lite minus också ?

Uppladningsfrekvensen är bra som den är, men tycker nog att flera medlemmars portföjer skulle kunna exponeras på FS första sida.

Dels skulle ni kunna visa slumpvis utvalda bilder av nyinlagda under veckan som inte är ute i kritikerpolerna för att ge blyga,, medlemmar en möjlighet till besök på sin medlemssida.

mvh
Bengan

Re: försla ideèr bildkretik

pyrajafoto skrev:
Bildkretik,, ja det vore trevligt med lite mera aktivitet där !

Kanske man borde få minusponäng om man bara hopppar runt i kritikerpolerna och tittar på bilder utan att lämna kommentarer. 1 minus för en beskådad/förstorad bild ?

Lika så då man tittar på enskilda medlemmars
portföljer, men att 2-4 besklådade bilder ger en minuspoäng i kommentarsdiffarans.

Har men lyckats,, samla på sig 20-30 minus på ett par månader är det nog dax,, att fundera över varför man är på FS ?!
Även som ny "bildkreatör" har man väl något att säga om en bild ?

Angående bildkretikens omfattning så skall det inte bara skrivas "snygg bild" eller mörk, suddig eller fel skärpedjup, utan varför ! man tycker det.

Har man inte lyckats skirva 2 meningar som kretik bör man nog få lite minus också ?

Uppladningsfrekvensen är bra som den är, men tycker nog att flera medlemmars portföjer skulle kunna exponeras på FS första sida.

Dels skulle ni kunna visa slumpvis utvalda bilder av nyinlagda under veckan som inte är ute i kritikerpolerna för att ge blyga,, medlemmar en möjlighet till besök på sin medlemssida.
mvh
Bengan

Är det inte just betraktningarna som är det viktigaste här? Så har jag alltid sett det!

Jag uppskattar mera 100 betraktningar under ett par dygn än 10 kommentarer i stället för 2-3st..

Skulle man få minuspoäng om man hoppade över bilder,,, hmm,,, då ligger jag nog på många tiotusentals minuspoäng då jag ser så ofantligt många bilder/dygn!! Nej vet du vad. Varför önskar man tvingade kommentarer, hur kommer kvaliteten då att vara på de som ges?!

När man klickat på en thumbnail så är bilden vald, som ajg ser det! Bara det indikerar på att ett intresse väcks! Alltså ser jag inte det som att den personen hoppat över min bild.

MVH Niclas,

Re: Re: försla ideèr bildkretik

Niclasfoto skrev:
Är det inte just betraktningarna som är det viktigaste här? Så har jag alltid sett det!

Så ser inte jag det. Om det vore betraktningarna som var viktigast vore ju fotosidan inte mer än ett web-album. För mig är fotosidan en plats man kan experimentera och utvecklas på. Om det är 5 eller hundra som tittar på min bild spelar ingen roll - det är feedbacken som är viktigast för mig. Ett klick ser jag inte som någon feedback - det säger mig ingenting.

Gutta skrev:
Jag tillhör gruppen som tycker det är på tok för många bilder idag och har därför röstat på 1 bild varannan vecka. Men jag fick precis en alldeles blixtrande snillrik ide(tycker jag då). Varför inte lägga in krav att för att få lägga upp nästa bild så måste någon ha kommenterat min föregående bild...Jag vet det låter hiskeligt vid en första tanke men ärligt talat det gäller ju ALLA. Alltså alla kan lägga upp en bild men sedan får man inte lägga upp någon förrän man fått kommentar på denna. Detta kommer dels att sålla hårt dels att tvinga alla att kommentera varandra. En sådan lösning i kombination med typ varannan vecka eller nått(så man kan få ladda upp igen om man nu inte fick någon kommentar) hade ju varit riktigt bra. Nä jag vet att ni(majoriteten)inte håller med mig, men men...
Och om då alla som vill ladda upp väljer att kommentera den bild de tycker är bäst eller kanske vackrast, så får kanske inte den fotograf som tagit ett sämre foto (och skulle behöva kommentarer för att utvecklas) några kommentarer... och kan inte ladda upp fler bilder. Jag förstår din tanke, men jag delar den inte i den formen i alla fall.

Jag tycker diskutionen verkar börja urarta, jag har ju inte betalat 300 kr för att få minuspoäng utan för att kunna dela med mig av mina alster och få konstuktiv kritik och tips vad som kan göras bättre. De som ger mig kritik försöker jag alltid ge kritik tillbaka, det är ju inte alltid man får det själv men det är ju inte det viktigaste. Jag tycker också att det skall vara som idag med inflödet.

Nonno
Harald Gaunitz (Haraldus) skrev:
Det finns redan idag ett litet antal ”bildbedömare” som vräker ur sig en massa ytliga och ofta ganska meningslösa omdömen./Harald

Jag skulle vilja få många avidentifierade exempel på dessa meningslösa kommentarer. Jag tycker nog inte att det är så hemskt ofta det bara står "Fin bild" eller "Wow vad snyggt" och liknade fraser.

Det är ju faktiskt dessutom så att alla inte klarar av att skriva de där fantastiskt bra kommentarerna - man skriver så gott man kan och efter den kunskap man har att bedöma bilder.
Det måste ju ändå vara bättre att på något sätt försöka förmedla vad man tycker om en bild än att alls inget skriva?!

För min del har jag haft lika stor nytta av alla glada tillrop som av de riktigt konstruktiva kommentarerna. Positiv förstärkning ger mod att våga fortsätta prova sig fram.

Min egen förmåga att ge konstruktiv kritik är nog så bristfällig, är det bättre om jag slutar helt att kommentera?
Jag är trött och stundtals ledsen över detta tjafsande om kommentarer!
/Nonno
””

Kolla i min gästbok t ex. Vissa personer orkar inte ens kommentera varje bild för sig utan underkänner allt utan kommentarer! Senare kan samma person tycka att vissa bilder är vackra men saknar budskap…
Kolla t ex den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=62443&perpage=15&pagenumber=1

/Harald

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar