Annons

Strypa inflödet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strypa inflödet till bildkritikpoolerna till?

• 1 bild / vecka

Röster: 281 26.2%
  • 2 bilder / vecka

Röster: 235 21.9%
  • 3 bilder / vecka

Röster: 170 15.8%
  • 4 bilder / vecka

Röster: 36 3.4%
  • 5 bilder / vecka

Röster: 33 3.1%
  • 6 bilder / vecka

Röster: 1 0.1%
  • 7 bilder / vecka

Röster: 66 6.2%
  • 1 bild varannan vecka

Röster: 28 2.6%
  • behåll som idag

Röster: 223 20.8%

• Totala väljare
    1,073
Förslag

Jag tillhör dom som inte laddar upp speciellt många bilder, detta beror till stor del på att när jag väl sätter mig ner efter en fotosession så får jag inte ladda upp alla jag vill.
Ett alternativ för att komma runt detta skulle vara att man har en pott med uppladdningsmöjligheter som fylls på varje vecka, så att man kan "spara" uppladdningar tills dess att man har haft tid att efterbehandla ett gäng.

Sen tycker jag att systemet där man får fler uppladdningar för antalet gjorda kommentarer är bra, då krävs det att den som får kommentaren kan ge någon form av poäng för hur bra den var. ex. "hjälpte inte alls", "Hjälpte en del", "Hjälpte mycket". Beroende på hur bra kommentarer man ger får man fler uppladdningar. Och framför allt att man får färre uppladdningar om man ger väldigt dåliga kommentarer.

Om man dessutom gör så att de personer med flest poäng får sina bilder listade längre upp i poolerna tror jag stimulerar till bättre kommentarer.

Jag ser fotosidan som ett forum för att kunna förbättra mina egna bilder, då är jag inte intresserad av att se en massa dussinbilder, utan jag vill se fler bra bilder för att få inspiration och kanske kunna fråga fotografen hur bilden är tagen. Därför lägger jag upp bilder som jag själv är nöjd med i hopp om att någon blir inspirerad, och att någon som är bättre fotograf än mig själv tar sig tiden att kommentera mina brister. Det är så man lär sig, att få kommentarer på sina "bästa" bilder så att man kan förbättra dem.

Vad gäller dessa tre kritikpooler som nu diskuteras tycker jag inte att man ska ha potter som man kan samla på sig efterhand. Däremot kan det vara ett bra förslag vad gäller uppladdning till egna album över huvud taget.

Anders Östberg skrev:
Jag har hela tiden tyckt att ändringen som tidigare gjordes så att bara pool-bilder visas under "nya bilder" var ett misstag. Om alla bara ville erkänna att det stora flertalet vill visa upp sina bilder snarare än att få och ge kritik så skulle det bli lättare att diskutera vad som egentligen händer här. En stor mängd har helt enkelt anpassat sig till det nya systemet och använder kritikpoolerna som vanliga album för att bilderna ska synas.

Lägg tillbaka menyvalet "Alla nya bilder" och skapa två val för kommentarer "Alla nya bildkommentarer" och "All ny bildkritik" så tror jag antalet bilder i kritikpoolerna kommer att minska en aning. Då syns nämligen folks bilder lite mer och dom får lite uppmärksamhet utanför kritikpoolerna också.

Jag håller med till 100%.
Sen kan man starta fler intressepooler. Typ Hundar. Hundar med 3 ben, Fåglar som flyger, fåglar som sitter och sånt så har alla sin lilla specialitet...
Lite ironiskt, och tillspetsat, men ...

Jag har varit medlem på fotosidan ett tag och jag har haft mycket glädje av att ni finns!

Men på senare tid har jag känt att det inte längre är lika mycket inspirationskälla som tidigare...

Jag har älskat att surfa runt och titta på alla vackra bilder, kanske hitta en bildidé att spinna vidare på eller bara för att njuta...

Men nu för tiden är det svårare att hitta de där specifika bilderna som just jag tycker om...

Mitt önskemål är därför mycket fler kategorier att lägga bilderna i. Då blir det mycket lättare för mig att hitta de bilderna...

Strunta i kategorierna bildkritik m.m. och låt istället varje fotograf tala om vad han/hon vill med bilden när de lägger upp dem i bildspecifika pooler, och sedan få kommentarer efter sitt eget önskemål... Kanske bara bekräftelse på att fler än du tycker det är en bra bild.

Kategorierna kunde vara som de som finns i sökfunktionen, alltså uppdelat på motiv eller teknik samt underkategorer.

Jag kan då enkelt hitta bilder som jag letar efter och slippa titta på alla de andra för mig, just då ointressanta bilderna.

En liten fundering/önskan från mig...

Maria

Senast ändrad:
Mio L. skrev:

Men nu för tiden är det svårare att hitta de där specifika bilderna som just jag tycker om...

Mitt önskemål är därför mycket fler kategorier att lägga bilderna i. Då blir det mycket lättare för mig att hitta de bilderna...

Maria

Om du går i på "Alla nya kritikbilder" så kan du sedan välja i högra menyn om du bara vill se till exempel alla nya landskapsbilder.

Du kan också först välja "Alla nya bilder - hård kritik" och därefter välja vilken kategori du vill titta på. Jag tycker att det är mycket användbart!

Det som är lite trist är att man inte kan kombinera teknik och kategori. Det hade varit bra om man kunde välja svartvitt och sedan arkitektur. Det kanske man kan? Men jag har inte kommit på hur i alla fall.

Tillägg

Att man gör på ovanstående sätt är mycket bättre, tycker jag, än att alla lägger bilder i EN kategori. Det är bra att man kan välja upp till fem (är det väl?) kategorier eftersom det ibland kan vara svårt att bara välja en kategoir. Har du tagit en macrobild på en humla i en blomma så kommer den ju fram både på macro och insekt.

Min/dagens åsikt:

Låt folk få lägga upp bilder som idag eller friare. Ha sedan ett par uppsamlingslänkar för toppbilderna. Typ Flest kommentarer, Bäst betyg, Flest betraktningar..- ALLt detta i kategorier som: senaste dygnet, sista veckan, senaste mån och totalt (som på photo.net!)

Detta skulle medföra att man fick en positiv ström av uppladdningar vilket gör att de som ofta besöker sidan inte upplever stillastånd (vilket jag gör ibland idag med dagens ordning...!).

Det skulle också innebära en positiv effekt för de som vill se blandade bilder av hög kvalitet!

Är dessa tankar oförenliga med fs-redaktionen?

Mvh Niclas, som tror bESTämt att folk blir uttråkade om fs får stillastånd UTAN HYPPIGA friska uppladdningar!!

Niclas. Tror också på topplistornas återinförande. Men då skippa kategorin "totalt" eftersom jag tror att denna blir helt stillastående. Så var det i alla fall förra gången. Topplistor med kategorierna "dag", "vecka" och "månad" tror jag dock på. / F.

En radikal tanke.

Det finns otroligt många bilder. Över 400 000 och det ökar ständigt.

En rejäl städning och rensning kan vara befriande.

Tanken är att införa en deadline. Redaktionen kontaktar alla medlemmar och ber de se över sina bilder. Efter ett visst datum så tas alla oönskade bilder bort ur gallerierna. Säg att deadline läggs tre eller sex månader framåt i tiden. Under denna tid kan alla aktiva medlemmar se över sina album. Ej aktiva medlemmar eller medlemmar som ej svarar upp på förfrågan får sina bilder arkiverade i städskrubben. Städskrubbens arkiv är ej öppet för visning men bilderna finns i alla fall kvar någonstans. Man kan i så fall aktivera sina bilder även efter deadline.

Som det är idag är ju en några dagar gammal bild i princip "död" i alla fall om den inte är betittad och kommenterad. Att strypa inflödet ytterligare tror jag fortfarande blir destruktivt.

JanOlofHärnström skrev:
En radikal tanke.

Tanken är att införa en deadline. Redaktionen kontaktar alla medlemmar och ber de se över sina bilder. Efter ett visst datum så tas alla oönskade bilder bort ur gallerierna. Säg att deadline läggs tre eller sex månader framåt i tiden. Under denna tid kan alla aktiva medlemmar se över sina album. Ej aktiva medlemmar eller medlemmar som ej svarar upp på förfrågan får sina bilder arkiverade i städskrubben. Städskrubbens arkiv är ej öppet för visning men bilderna finns i alla fall kvar någonstans. Man kan i så fall aktivera sina bilder även efter deadline.

Som det är idag är ju en några dagar gammal bild i princip "död" i alla fall om den inte är betittad och kommenterad. Att strypa inflödet ytterligare tror jag fortfarande blir destruktivt.

Den dag jag inte har kontroll själv och bilder försvinner per automatik ur mina album är den dag jag säger upp mitt medlemskap på FS.

JanOlofHärnström skrev:
En radikal tanke.

Det vore ett säkert sätt att få fotosidan gå under!

För övrigt så skjuter det totalt vid sidan av målet, det är inget problem (tvärtom, det är en styrka) att det finns många gamla bilder på FS.

Det som är ett "problem" är hur nyinkomna bilder ska få den uppmärksamhet och de kritikkommentarer som fotografen vill ha.

Visst ska man själv styra över sina bilder, det är ju självklart. Men att alla blir ombedda att se över sina album tycker jag inte behöver uppfattas som en kränkning.

Gamla bilder är lika värdefulla som nya och jag tycker att de förtjänar lika mycket uppmärksamhet och kommentarer.

Att fokusera detta komplexa problem på enbart nyinkomna bilder är nog att förenkla väl mycket.

Att stimulera uppladdning av nya bilder och kommenterande av dessa borde vara självklart. Att stypa och hämma tror jag är destruktivt.

Strypning av möjligheten att lägga upp bilder kommer göra fotosidan mindre intressant. Jag tror det är helt fel väg att gå.

Fokus bör istället ligga på att se till att sidan kan hantera det stora inflödet som ju i grunden är positivt.

Problemet att bilder kommer bort i mängden är naturligt när fotosidan växt, så lösningen som jag ser det är att dela upp fotosidan i fler små fotosidor/avdelningar utifrån intresseområden.

Jag tror också att det vore bra med "motivkategorier", det fungerar bra på andra wedsidor. Dels drunknar inte en kategoris bilder lika lätt i det allmänna flödet, dels blir det lättare för de med samma intresse och mer erfarenhet av en viss typ av fotografi att hitta bilderna och att ge kritik. Det går ju förvisso att begränsa sökningar idag men det är bara att inse att det är för mycket jobb för de flesta att aktivt kryssa i ett sökfilter, det är bättre med en rubrik typ "Sportbilder", "Naturbilder" etc. att klicka på.

Den som vill se olika motivkategorier har det väldigt bra ordnat idag. Testade med "Nya poolbilder" och valde motivkategorin "Vilda djur". Resultat drygt 80 bilder på de senaste 3 dygnen inräknat alla insekter. Inte mycket från så många medlemmar.

Nu får man på en bild välja 4 olika motivkategorier. Kanske det skulle räcka med en motivkategori per bild eller högst två istället!?

Tycker inte om att tvinga fram kommentarer. De leder i slutändan mest till krystade plattityder som inte gagnar någon egentligen. Däremot tycker jag själv om att titta på bilder för att få impulser och idéer och när jag tittar så gör jag det med hjälp av motivkategorierna för att se de jag vill se...o inget annat "brus".

Lyft fram redan existerande motivkategorier på nåt sätt. Rensa upp väldigt närliggande och inför några till.

Tvinga betraktarna att välja motivkategori innan bilder visas när man väljer "Nya bilder...". Tvinga inte fram kommentarer!!!

Fortsätter...

Ser inga "vilda djur" i kategorin "insekter"...men "insekter" i "vilda djur"...

En separat kategori för "djurparksdjur" kanske?.. Dessa finns nu i kategorin "vilda djur"...

Skippa kategorin "natur" och dela upp "landskap" i "land/sjö" och "hav/kust" samt inför kategorin "kultur" för att ta några tänkbara exempel...t.ex.

Max en kategori per bild är nog inte fel...dessutom är ju nästan vi alla vana vid de tankesättet när skapar egna album på våra profilsidor...ingen som lägger in samma bild där i olika album...

Tydligare information?

Jag är ny medlem på FS, och har med entusiasm lagt in bilder på min egen sida, och även i pool. Det tar ett tag att komma in i sajten, här finns ett stort utbud av bilder, fotografter, forum osv.
Jag har tänkt på att bilder läggs in i olika pooler rätt osorterat. Och att många ligger utan kommentarer. Jag har också läst inläggen om åtgärder och börjat fundera. Det framgår inte tillräckligt tydligt målsättningen med att lägga ut bilder tycker jag. Målsättningen växer fram bättre här i diskussionen, med allas olika åsikter.
Eftersom det är lätt att bli medlem, det är inte "jurybedömt", så tycker jag att ni ska se realistiskt på det stora spektrum av bilder som kan tänkas laddas upp här.
Är det möjligt att varje enskild medlem genom att tänka till lite innan man exponerar sina bilder, kan ta ansvar för att minska floran av bilder?
Att fota bygger på intresse och lust, och målsättningen måste väl ändå vara att bibehålla den lusten? Om restriktioner ska in tycker jag att det är nödvändigt med upplysning om varför. Jag kan som morsa inte ge barnen order om att bara äta godis på lördagar, om jag inte samtidigt förklarar för dem att det är för att de inte ska få hål i tänderna.
Det är roligt att titta på andras bilder, och man uppfattar sina egna bilder annorlunda när de ställs mot andra i ett större sammanhang. Att ge och få kritik är intressant, och måste se olika ut beroende på individen. Jag kanske återigen som fotograf kan lära mej att ställa frågor jag vill ha svar på ang motiv, beskärning, ljussättning, komposition, teknik osv, att be om det när jag lägger ut bilden? Vissa gör det redan nu, men blir inte alltid bemötta.
Och kanske det behövs tydligare information om vilka förväntningar som gäller i de olika poolerna?

Har inte röstat p.g.a. att jag inte är tillräckligt bekant med hur det funkar idag.
Men målet måste väl ändå vara att få konstruktiv kritik på alla uppladdade bilder.
Och hur seriös blir kritiken om man tvingas skriva?
Om jag laddar upp bilder (har ej gjort det än, men det kommer) så är det utvalda bilder som jag verkligen vill ha kritik på.
Om kritiken uteblir, ska jag ladda upp samma bild igen då ???

Detta bör stå i fokus vid bestämmande av bildantal.

*/Lasse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto